Om att bygga tält, och diverse funderingar kring att vara en halvlat medelsvenssonfrilufsare med längtan efter friheten, lugnet och njutningen, snarare än strapatserna.

Har börjat bli vuxen och lärt mig att uppskatta naturen och dess oerhörda rikedomar mer och mer. Jobb, barn och andra intressen inkräktar dock ganska mycket på den lilla tid man har, så jag kommer inte ut så ofta som jag skulle vilja. Har blivit mycket inspirerad av "Fjäderlätt vandring" av Jörgen Johansson.
Drömmer just nu om att vandra genom Liechtenstein, i Slovenien och i Norge.
Jag har också fastnat i Gör-det-själv-träsket. Det är ju roligt både att skapa, och om detgår, spara pengar på att göra själv istället för att köpa dyra märkesprylar. Har under vintern 2007-08 lyckats sy mitt eget lilla tvåmanstält, och är mäkta stolt. Under kommande vinter kanske det blir en lättviktsryggsäck. Vi får se.

Användarnamn: Öhrnell

Intressen: Friluftsmat, Fiske, Vandring, Foto, Utförsåkning, Resor, Styrdans, släktforskning, gör-det-själv

Dagens skola!

Nej, jag tänker inte förfasa mig. Jag har idag blivit riktigt positivt överraskad, och det känns ju aldrig fel.

Ylva, som nu går i tvåan, skulle förutom baddräckt även ta med sig en långärmad tröja och ett par byxor till dagens simundervisning. Klassen skulle få prova på klädsim. Kul, tyckte jag.

Vid middagsbordet när jag frågade hur det hade gått med klädsimmet, berättade Ylva att de hade fått öva på att ta sig upp ur isvak! Barnen hade alltså i tur och ordning fått gå ut på vad jag uppfattade som någon slags flytande skumgummiplatta med kläder på och isdubbar runt halsen. Sedan hade de fått "trilla i" det "iskalla" vattnet, och snabbt fått hala fram isdubbarna och vända sig om och kämpa sig upp på plattan igen.

Suveränt! Heja skolan!

2010-01-28 23:30   Minnatur
Mycket bra....

2010-01-29 04:10   såg
väldigt bra ju

2010-01-29 07:13   brigas
Det var ett exempel på en exemplarisk skola!
Antar att där jobbar lärare av det rätta virket och med "rätt" intressen.
Har lades barnens Vasalopp i malpåse redan för flera år sen,och det beror INTE på snöbrist...

2010-01-29 10:01   peter1969
Faktiskt så är "vår" skola också duktiga på att lära barnen "bra" saker. Det är inte bara religion och samhällskunskap dagarna i ända.....

2010-01-29 15:31   The Trooper
Lära för livet, själv fick jag ett isbjörnsmärke i trean. Det var på "riktigt" och under kontrollerade former med bastu efteråt. Ibland ska det kännas lite och ont går över etc, lite mycket kuddar nuförtiden. Heja skolan!

2010-01-29 20:08   BrittMarie
Så bra!
Minns att min, nu 25-årige son, fick pröva på det när han var pojke, fast jag visste om det i förväg och hade säkert sagt att han fick lov.

2010-01-30 12:26   kamera
Ja så bra blir det om det finns intresserade lärare. Möjligheterna finns i utbildningsplanen. Bara någon är villig att anstränga sig lite extra.

Tänk att vintern var så viktig

Äntligen sportlov! Dags för årets viktigaste ledighet, med vita fjäll, vida vidder, och bilen som får stå orörd en hel vecka. Exotiskt så det förslår, och definitivt något vi behöver för att ladda batterierna. I år kändes det extra viktigt att få detta tillfälle till friluftsliv och vila, med tanke på hur sanslöst usel vintern varit. Fjällresan till nyår blev inte av på grund av snöbrist. Istället satt vi och hörde ösregnet smattra mot taket. Det blev pussel istället för skidor.  Trekaffe istället för bastu.

Men det gjorde trots allt inte så mycket. Man kunde tåla att inte få testa längdskidorna trots att man blev sporrad av de svenska damernas framgångar i Sotji. Det gick att leva med att man inte ville ge sig ut och ta en kvällspromenad i regnet och slasket.

För och nackdelar med vackert väder

Vädret i fjällen var fantastiskt under sportlovet.  Solen strålade från klarblå himmel och skidbackarna var perfekta.

Det var därför med viss vånda jag i början av mars loggade in på Facebook och såg alla vänners underbara sportlovsbilder medan jag själv var kvar i stan och jobbade. Med så härligt sportlovsväder, hur stora var då chanserna att påsken också skulle bli fin? Med tanke på min vanliga tur - närmast försumbara!

Solig påsk och mullrande sjö

Vid vissa tillfällen har man bara sanslöst tur med vädret. Som den här påsken till exempel. Efter den onaturliga värmeböljan i mars var man ju fullt inställd på att det skulle vara otänkbart att ge sig ut på isen i stugan för att pimpla. Men se det var inga problem! Hela borren gick åt, så man behövde inte alls vara skraj för att trampa igenom. Och snön var hård och lätt att gå på.