En friluftsblogg. Friluft såsomi kängor, ryggsäckar och tält. Och lite annat också kanske.

Obotlig natur-och friluftsromantiker med förkärlek för vandring och god mat. Hundar, ryggsäckar och kängor. Också.

Användarnamn: Nyingen

Intressen: Friluftsmat, Fiske, Vandring, Jakt, Bär & svamp, Orientering, Löpning

Varför vi gör det...

Om ni läser det här så vet ni ju redan. Varför vi gör det alltså.

Varför vi går på fjället.

Eller sover i skogen.

Varför vi vandrar leder eller paddlar.

Skidar.

Eldar.

Eller bara vistas i naturen en magisk kväll.

Om ni inte visste hade ni inte hängt här på Utsidan.

Men även om vi alla här vet varför, är det ibland ändå svårt att förklara det för dem som inte vet. Många gånger har jag upplevt att mina ord kring detta inte når fram. Hur det positiva budskapet alltid drar det korta strået i mottagarens öron när det ställs mot det som denne upplever som de negativa umbärandena. Att och varför jag inte ser det på det sättet lyckas jag sällan förmedla.

Vandringsvännen J skickade härom dagen några rader ur ett brev i en bok som sätter ord på "VARFÖR" med en nästan skrämmande precision.

"... När trängseln blir för stark på gatorna, när bensinlukten sticker mig i näsan och när dånet från tusentals maskiner sjunger teknikens lovsång - då längtar jag till fjälls!
   Till den stora ensamheten, de vida utsikterna, den skiftande, gåtfulla vidden.1

"Och ibland - när bekymmer och tvivel växer sig skyhöga, när livet trasslat till sig, och när tillvaron ter sig som ett olöst problem - då reser jag helst till fjälls." 2

"Går mig trött över vidderna, tills jag återfunnit mig själv - tills allt oväsentligt mist sin betydelse, och det väsentliga åter blivit självklart.3

Den sista formuleringen tål att upprepas: "...tills allt oväsentligt mist sin betydelse, och det väsentliga åter blivit självklart."

Mer precist än så kan det knappast uttryckas om ni frågar mig. Så därmed får det också vara bra. Inget mer finns att tillägga.

Till nästa gång; må en God tur, ledat eller oledat, åter ta er till den självklara väsentligheten!

____________________________________

Citaten 1, 2 och 3 hämtade ur:

Güettler, Kalle. Frivilliga: två unga människors kamp under andra världskriget. Stockholm: Dejavu, 2016. s 15

2021-04-08 12:14   ulindh
Det var fint!

2021-04-08 15:13   fowwe
Javisst vet vi varför vi gör detta - men ändå så svårt att sätta ord på det! De tankar du återger lyckas bra och jag frestas att fylla på med mer i citat 1: "...när hus och vägar ständigt skymmer sikten, när livet går sin alltför gilla gång...". Det är nog många här på Utsidan som skulle kunna bidra med en mening var.

Svar 2021-04-08 20:45   Nyingen
Bra ord att fylla på med!!
Och du har nog rätt: alla har nog nåt mer att bidra med. Hoppas de gör det ! :-)

2021-04-19 18:35   spadarabdon
Mycket bra beskrivet. När jag levde ett mer hektiskt, stressigt och ekonomiskt ansträngt liv var det som ett läkemedel att fjällvandra. Hjärnan fick gå ned i varv och särskilt dyrt var det inte.

Annars är det nog främst fem saker som tilltalar mig:
1. Leva enkelt och slippa renoveringshets, städkrav, materialism.
2. Naturscenerierna.
3. Lågintensiv träning som gör en behagligt uttröttad.
4. Billigt nöje om man vill.
5. Miljövänligt, om man inte tar flyget eller den bensindrivna bilen och man sköter sina åtaganden i naturen.

Svar 2021-04-21 07:28   Nyingen
Precis så! :-)

SOLo-vandring 2021 i Sarek och Padjelanta, del 3 – inlägget som inte blev

SOLo-vandring 2021 i Sarek och Padjelanta, del 2

Här är fortsättningen på sommarens fjälltur. Alla tre delarna är kronologiskt upplagda i stora drag, men jag använder inte den kronologiska tidslinjalen som bärande struktur i bemärkelsen att historien helt följer den. Istället är det tankar, känslor och enstaka händelser som (o)strukturerar det hela. Och vissa tidsmässiga hopp blir det ju om temat som jag skriver om hör hemma på mer än en plats rent tidsmässigt. Det var helt enkelt roligare att skriva så här den här gången... så håll till godo.

Tjärdoft och aluminiumbåtar

SOLo-vandring 2021 i Sarek och Padjelanta, del 1

Högt över fjällen flyger en ko
hon flyger långt bort, där den kan finna ro

där västvinden sjunger sin eviga sång
som avslöjar allting en gång
Den sången som sjunger om livet som det är
och att det kan slösas till ingen nytta
Högt över fjällen flyger en ko
kanske den flyger för sin tro