En friluftsblogg. Friluft såsomi kängor, ryggsäckar och tält. Och lite annat också kanske.

Obotlig natur-och friluftsromantiker med förkärlek för vandring och god mat. Hundar, ryggsäckar och kängor. Också.

Användarnamn: Nyingen

Intressen: Friluftsmat, Fiske, Vandring, Jakt, Bär & svamp, Orientering, Löpning

Långtur i Lapplandsfjällen, del 1

Så blev det dags för sommarens stora långäventyr i fjällen. Upplägget i stort kan sammanfattas så här:

1) Abisko- Nikkaloukta, östra delen av Keb-massivet, hela familjen, 8 vandringsdagar

Mera ryggsäck...

Då var jag igång igen. Förr-förra inlägget har resulterat i ett nytt bärstsystemprojekt. Till en Skarja. Så det här är ett utrustningsnördinlägg. I kubik... :-)

En gammal stackars Haglöfs Shosho 60 som ändå bara låg oanvänd fick bidra med sitt avbärarbälte och axelremmar.

Färdkamraten

Vår familjemedlem, vandrings- och jaktkamrat, beagletiken Tilja har gått ur tiden.

Att gå till fjälls, tappa en öring och upptäcka en Rävling - eller Sagan om Ramryggsäckens återkomst

Statement:
Jag har sagt det förr. Och är nu än mer övertygad. Så jag börjar med det, så är det sagt: Ramryggsäckar är bärmässigt överlägsna allt annat vid vikter runt 20 kg och över!

Min nya kärlek: en kraftigt modifierad Haglöfs Skarja med avtagbara sidofickor från en Berghaus Vulcan. Utomordentligt fantastiskt bra blev den.

Vår, avbrutna turer och oavslutade blogginlägg

"Nu spelar våren ljumma vind