En friluftsblogg. Friluft såsomi kängor, ryggsäckar och tält. Och lite annat också kanske.

Obotlig natur-och friluftsromantiker med förkärlek för vandring och god mat. Hundar, ryggsäckar och kängor. Också.

Användarnamn: Nyingen

Intressen: Friluftsmat, Fiske, Vandring, Jakt, Bär & svamp, Orientering, Löpning

Gästinlägg - Maten, den goda

Här är det utlovade gästinlägget från S om maten vi åt under årets vandring. Dock omfattar det inte bara vår tur i Abiskofjällen utan även hennes paddeläventyr i Norge så det finns en hel del tips här. Och gott är det alltihopa, vill jag lova!

———————)(———————

Drömsemester - maten

Drömsemesterns 12 tältnätter har avnjutits på underbara tältplatser. Och underbara middagar har lagats.

Mathållningen är huvudsak enligt konceptet
1) Egentillverkad frukost (omväxlande gröt, ägg + bröd, pannkaka, nypon/blåbärssoppa)
2) Färdigmat till lunch (påse som man häller varmt vatten i). Någon enstaka lunch i Norge var egenlagat i mattermosen.
3) Egentorkat till middag.

Här är min middagsmeny (ej kronologisk ordning)

1. Paella
10. Köttfärssås med spagetti
11. Tortellini med svamp och grönkål
12. Köttfärs med bönor och ris

Till del 2 (Helgelandskusten) kompletterade jag det torkade  med färska grönsaker hemifrån (tomater, minimorötter, snackspaprika och sugersnap ärtor som höll sig väl utan kyl i 5 dygn) samt ägg.

ALLT smakade bra och kan nog återkomma på menyn. I stort sett allt var torkat för att spara vikt. Många av rätterna kan varieras, särskilt om man har möjlighet att ha med färska/konserverade ingredienser.

Lite tips i kommentarerna till bilderna (riktigt alla varianter är inte med på bild dock). Recept kommer att läggas upp i FB-gruppen ”Allt om friluftsmat” efterhand under de närmaste veckorna, så gå med där för detaljer.

1. Paellan puttrar på 1100 m höjd...

1. Paella på torkade ingredienser
Paella är sommarens hit! Går att variera i oändlighet med vad man har i. Denna gång helt torkade/semitorkade ingredienser. Torkade räkor går att hitta på asiatiska mataffärer, det går att torka själv, men eftersom det luktar rätt mycket så köpte jag färdigtorkat istället. Välj ris med omsorg eftersom det är huvudingrediensen.

2. Viltgryta med ris
Det behövs inte så mycket renkött för att ge smak åt en hel gryta. Jag hade en liten bit rökt ren som jag torkade, och det var ca 1/3 av totala köttmängden, men det gav ändå tydlig smak.

3. Pasta med ädelost i torkad tappning
Detta är en relativt lätt- och snabblagad rätt, här i torkad tappning. Ädelost funkar faktiskt att torka, men välj gärna en lite mindre fet, men smakrik sort.

4. Pad thai med kyckling och nudlar
En rätt där allt kan vara torkat, men här hade jag färdig sås och färska ägg. Om man kör helt torkat så skulle jag marinera kycklingen i såsen, tillaga den och sedan torka kyckling och sås tillsammans. Vad gäller äggen så skulle jag i torkad form inte ha äggpulver utan lite grövre struktur.

4. Hittade pad thai kit (sås + jornötter) på asiatbutiken. Smidigt!

5. Pad thai med soyastrips och nudlar
En vegetarisk variant av pad thai. Mycket är lika som i versionen med kyckling. Jag marinerade de torra soya stripsen i pad thai sås och torkade dem sedan igen. Tyvärr måste jag säga att soyastripsen inte var någon favorit, men i af ett alternativ för den som inte äter kyckling. Här med ägget knäckt över rätten.

5. Pad thai med soyastrips och nudlar.
Topping med caschewnötter och sambal olek.

6. Stekt kål med salami till rotmos
Vanligt pulvermos kan piffas upp med torkade rotsaker. Och stekt kål är så gott! Det lagar jag ofta hemma. Vi hade med en påse med skivad salami, men det kan bytas ut mot ölkorv, sidfläsk, eller chilikryddade bönor.

7. Risotto med parmaskinka
Ibland är det skönt att ta en genväg och använda det som finns färdigt i mataffären, t ex en färdig risottomix. Vill man kan man komplettera med lite mer svamp. Skinka av typen lufttorkad skinka blir väldigt god att heltorka till ”köttchips” och det väger då väldigt lite jämfört med en obruten plastförpackning (som också förvisso håller flera dagar på turen).

8. Lax med pasta och spenat
Torkad lax är otroligt gott och lätt att både torka och tillaga. En variant på denna rätt (med sparris istället för spenat) gjorde jag också till mattermosen för lunch.

10. Köttfärssås med spagetti
Klassikern på turen! Knepet är att krydda ordentligt när köttfärsen tillagas och sedan låta köttfärsen ligga LÄNGE i blöt. Och lite parmesanost ger förstås guldkant på maten.

11. Tortellini med svamp och grönkål
Vanlig torr tortellini har lite längre koktid än vad som är optimalt på fjället, och väger dessutom en hel del. Men om det finns gott om gas och man inte behöver bära långt så är detta en höjdarrätt!!

12. Köttfärs med bönor
Denna rätt byggde jag på köttfärssås med tomatpure som kryddats vid tillagningen och sedan kompletterats med morötter och svarta bönor. Bönorna är vanliga konserverade som klämts sönder lite och sedan torkats. Det blev en mustig och god gryta!

———————)(———————

”GOD” tur allihopa!

2019-08-21 11:35   ulindh
Det var många goda rätter!

2019-08-23 10:06   Kilsbergarn
Ser gott ut men synd att man måste vara med på Facebook och gå med i en sluten grupp för att se recepten.

Svar 2019-08-23 13:40   Nyingen
Kanske lägger upp några här sen om jag orkar...:-)

SOLo-vandring 2021 i Sarek och Padjelanta, del 3 – inlägget som inte blev

SOLo-vandring 2021 i Sarek och Padjelanta, del 2

Här är fortsättningen på sommarens fjälltur. Alla tre delarna är kronologiskt upplagda i stora drag, men jag använder inte den kronologiska tidslinjalen som bärande struktur i bemärkelsen att historien helt följer den. Istället är det tankar, känslor och enstaka händelser som (o)strukturerar det hela. Och vissa tidsmässiga hopp blir det ju om temat som jag skriver om hör hemma på mer än en plats rent tidsmässigt. Det var helt enkelt roligare att skriva så här den här gången... så håll till godo.

Tjärdoft och aluminiumbåtar

SOLo-vandring 2021 i Sarek och Padjelanta, del 1

Högt över fjällen flyger en ko
hon flyger långt bort, där den kan finna ro

där västvinden sjunger sin eviga sång
som avslöjar allting en gång
Den sången som sjunger om livet som det är
och att det kan slösas till ingen nytta
Högt över fjällen flyger en ko
kanske den flyger för sin tro