Färöarna Del I:

50 nyanser av dimma

- Stannade till för att rätta till kläderna. Plötsligt kom dimman och vandringsleden försvann. Ropade efter mina kompisar, men rösten ekade tomt mellan bergväggarna.
Snubblar över en sten med texten Liksteinur. Obehagligt.
Postmans trail, är en legendarisk led på Färöarna. Namnet kommer från den tappre brevbärare som tvingades gå över bergskammen till byn Gàsadalur.  Skylten, Liksteinur hedrar de som bar döda kroppar över berget.

Definitionen av grönt

Frodiga mjuka kullar av den grönaste gräset och vassa klippor. Men ingenting däremellan.
Jo, förresten, emellanåt finns där små planterade skogsdungar som får kämpa mot vind och betande får.
Dramatiska naturen kompletteras av Färöarnas spännande kulturhistoria. Ett hårt liv och ond bråd död för både människor och andeväsen.
Det är dagsvandringar som gäller. Men, låt er inte nedslås av längden. Krävande är ordet. Brant uppför och ännu brantare nedför. Lägg därtill en ansenlig mängd smala leriga stigar som blir livsfarliga när det regnar. Och regnar gör det jämt, förutom när det är dimma eller storm. Fast det regnar då också, men vertikalt.

Definitionen av vattenfall

Regnet ändrar karaktär på öarna. Det tunna jordtäcket har svårt att hålla vatten.
Ur varenda skreva sprutar det formligen vatten och bildar ett vitt skummande raseri som försöker spola bort vägarna.
Men lika fort återgår forsarna till små bäckar igen.

Definitionen av statyer

Det finns en missuppfattning att Färöarna endast befolkas av väderbitna sjömän som muttrar enstavigt. Tvärtom. Här bor mängder av kulturarbetare och akademiker som satt sin prägel på önationen. Minsta by har en märklig staty som får din fantasi att skena. Ett trevligt avbrott och ett roligt diskussionsämne.

Ett stort tack till alla kamrater som följde med på denna fantastiska resa. Extra tack till Nils för arrangemang och Faribas samt Svens, kokkonst.

Text: Anders Hermansson
Foto: Nils Olof Nilsland
2022-07-12 11:59   OBD
Det här var intressant. Fantastiskt fina skulpturer.
Ser fram mot Del2.

Svar 2022-07-12 14:55   Anders Hermansson
Tack. Del II på gång.

2022-07-22 22:14   fowwe
Till Färöarna har jag länge velat komma, men det har inte blivit än. Nu känner jag ändå att jag varit där lite grann. Fantastiska landskap.
Mannen som bär en sten får mig att tänka på något jag såg på Island en gång. Tre eller fyra stenar var utplacerade nära en gammal hamn. De användes för att testa blivande sjömän, hur starka de var. Minns nu inte om jag försökte lyfta någon av dem, i så fall den minsta. Någon av de större hade jag inte orkat. Det var styvt virke i sjömännen förr.

Svar 2022-07-24 23:15   Anders Hermansson
Tack. Ja, det var ett hårt liv att vara sailor på Färöarna.

Tre skott i natten - Vandring i spåren efter Sveriges enda tågrån

Tågpostiljonen Almén hörde märkliga ljud och vände sig om. Framför honom stod två maskerade personer med vapen. Tumult utbryter och Almén blir skjuten i huvudet.

Ångermanälven timmerflottning

Flottning har bedrivits i Ångermanälven sedan medeltiden men blomstrade i och med industrialiseringen på 1800 talet. Rekordåret 1953 transporterades 23 miljoner stockar på Ångermanälven.

- Brännvin, kvinnor, sång och slagsmål, var den stereotypa skildringen av flottarlivet.

Junsele True Crime, Del II

Det är strax för snön. Vandrar längs Ångermanälven mot kulturbyn där en kvinnokropp dumpats i en brunn.