En gå tur langs kysten

-Från Cphgn till Helsingör

En kontingent från Skåne vandring comunity och friluftssinglar deltog på, En gå tur langs kysten. Arrangemanget är en vandring från Köpenhamn centrum till Helsingör.
En sträcka på 45 km. Du går i din egen takt, men alla startar samtidigt kl. 8, från Kongens Nytorv. Det finns ingen officiell tidtagning eftersom.
Syftet är att skapa en gemensam aktivitet för bättre folkhälsa.

Bättre folkhälsa

Bakgrunden till Gå turen, uppkom efter att några kompisar gått från Köpenhamn till sin hemstad, Helsingör. Resultatet blev ömma fötter, men gav mersmak.
Släktingar och vänner tillfrågades.
En FB grupp startades.
Plötsligt var det 60. 000 intresserade som ville gå mellan Köpenhamn och Helsingör. Träningsvandringar inleddes.
Till första turen 2019 dök 6000 personer upp.
Sen kom pandemin...
I år blev det åtminstone ett tusenfalt starkt startfält från Kongens Nytorv.

Guldkusten

Staden tunnas ut och det gröna får övertaget.
Vi går längs med kusten och ser det som den ordinarie turisten går miste om.
Strandpromenaden mot en fond av fashionabla villor. Ja, vi går på det som i folkmun kallas Danmarks guldkust. Det går inte att ta miste på rikedomen som manifesteras med privata stränder.
- Trängs med bilar, parkerade bilar och tävlingscyklister. Ackompanjerat av buller och avgaser.
Det är inte ok. Både trafikfarligt och omysigt. Gör om, gör bättre.
Nog med gnäll.
- Bästa konsertminne! Har någon skrivit på en lapp bakpå ryggsäcken.
En uppmaning att våga prata med en främling.
På en rad passeras de. Klassiska badhotellen, kända från tv och film. Sekelgamla hotell där tiden stått stilla.
Pittoreska byarna med halmtak. Ett levande museum eller kuliss.
Louisiana, dolt bakom frodig grönska. Museet som gjort det svårtillgängliga, lättbegripligt.

Ett friskt gäng

Det börjar kännas i fötterna. Asfalten äter sig som en hydra genom benen.
Pauserna blir allt kortare. För att överhuvudtaget komma upp igen. Skavsår och blåsor.
- Jag måste ha leukoplast!!!
Äntligen. Mot horisonten syns färjorna allt närmare.
Nu räcker det med asfalt. Vi vill ha After Hike!!!
Imorgon blir det välförtjänt soffa-läge.

Tack

Stort tack till arrangören, men främst till ytterst trevliga medvandrare.
Det här gör vi igen.
Vi ses 2023!
Text: Anders Hermansson
Foto: Nils Olof Nilsland

Tre skott i natten - Vandring i spåren efter Sveriges enda tågrån

Tågpostiljonen Almén hörde märkliga ljud och vände sig om. Framför honom stod två maskerade personer med vapen. Tumult utbryter och Almén blir skjuten i huvudet.

Ångermanälven timmerflottning

Flottning har bedrivits i Ångermanälven sedan medeltiden men blomstrade i och med industrialiseringen på 1800 talet. Rekordåret 1953 transporterades 23 miljoner stockar på Ångermanälven.

- Brännvin, kvinnor, sång och slagsmål, var den stereotypa skildringen av flottarlivet.

Junsele True Crime, Del II

Det är strax för snön. Vandrar längs Ångermanälven mot kulturbyn där en kvinnokropp dumpats i en brunn.