Bloggar > britts blogg

britts blogg

vandring,paddling och annat friluftsliv

Hålla sej hemma

Första helgen jag tillbringar hemma i Jokkmokk på länge;det är lätt att glömma bort att det finns mycket fint runt knuten här med.

Fina löparslingor  i skogarna att springa med hundarna,plocka lingon och fiska.

Sistnämnda brukar jag inte göra på eget initiativ,men då Håkan helgjobbat och sen nu åkt upp till Kvikkjokk (jättevackert väder och vår lilla stuga är såå mysig!),för att stänga av vattnet(frysrisk),så ville jag prova fiska.

Lämplig syssla när man är lagom förkyld;bara stå i solen.

Sonen var alltför förkyld för att vilja följa,men syrran hängde med.

Tre fina laxöringar blev det,så imorgon blir det fiskmiddag igen.

Postat 2010-09-26 17:23 | Permalink | Kommentarer (2) | Kommentera

Upptäcksfärd till Snjerak

Fortsatt strålande väder.

Packade ryggsäcken och gick upp vår vanliga stig på berget,men fortsatte sen ovan sjön för att komma upp på lågfjället.

Ganska snårig terräng med en del fina gräsbevuxna öppningar.

Hittade färsk björnskit;tack och lov inte rykande färsk.

Sen fick Pixi gå i lina trots att det var snärjigt.

Kan aldrig bli mätt på denna utsikt.

Ripriset glöder.

Vid dessa sjöar såg  vi en björn i våras;så länge sen det känns!

Nu tog vi matrast här innan vi krånglade oss upp en o-väg på Snjerak.

Fick lyfta Pixi samt krypa sjäv på ett ställe

På väg mot högsta punkten.

Vid dessa små sjöar tältade vi,med utsikt över Sarekfjällen

I skymningen kom en uggla och lågflög över oss några varv.

Pixi höll på att klättra upp på tälttaket,så upprörd blev hon,men somnade sen sött medan jag läste ut en mycket spännande deckare i pannljusets sken.

Tittade på stjärnhimlen innan jag somnade.

Mycket dagg,men det torkade snart i den varma morgonsolen.

Lång mysmorgon,sen passade jag på att gå runt på berget,till den nya masten.

Att det inte ska vara 3G i en ny mast;det är segt att ladda bilder till bloggen bla.

Utsikten mot Änokhållet är det inget fel på.

Sen gick vi till turistoppen och åt lunch där,Pixi somnade direkt hon ätit.

Inte en enda människa var här uppe idag.

Syrran föreslog att jag skulle gå tillbaka längs bäckravinen som leder ner mot vägen bortom vår stuga.

Aldrig gått där förr;jättefin brant bäck och riktig minicanyon på flera sträckor.

Hit ska vi fler gånger!'

Riktig benknäckarterräng med många hål mellan stenar längre ner,men gamla träd och djup tjock mossa.

Orkade inte ut och paddla,utan satt och solade på en brygga med hunden bredvid ända till solen gick bakom Nammats,då var det dags att gå in för kvällen.

Postat 2010-09-08 21:51 | Permalink | Kommentarer (8) | Kommentera

Egen härd är guld värd

Det började som en modell av sockerbitar på ett sittunderlag.

Vi hade knappt lämnat Staloluokta när Håkan framförde idèn att vi skulle bygga en typ sovstuga på mammas tomt utanför Kvikkjokk.

Tre somrar sedan;och vår senaste längre fina fjälltur in genom Sarek via Alajaur;Alkavagge,Neiterippevagge,Sarvesvagge och över Luottolahko hem.

Varje rast byggde vi om vår sockerbitsmodell.

Sen har Håkan ägnat mycket tid att bygga i trä,jag har målat och oljat.

Här kan vi nu njuta och bo.Inte färdigt;men vi kan nu bo här rätt komfortabelt.

Det blev något större än en sovstuga;28 kvm invändigt+ ett brukbart loft.

Allt i ett och ändå känns det vara gott om utrymme.

Ingen risk slå skallen i taket

Tavlor saknas än;men fönster kan vara OK som dekor

Stortrivs redan.

Nu är sista veckan av min ledighet;kanske blir det nån enstaka utenatt i tält;vädret ska ju bli varmare igen.

Fick igår en pratstund med utsidan-medlemmen Hans "Fowwe" Fovelin på väg på hösttur med sällskap.

Bara jag och min lilla Pixivovve är kvar här;har sprungit efter Änokvägen i  eftermiddags sedan Håkan och min mamma åkte hem.

Min son kom också på besök och fick två fina silverblanka laxöringar;det gav nog mersmak för fler visiter. Liksom stjärnhimlen som lyste klar förra natten.

Vi har haft riktig fiskelycka,fått njuta av nyrökt öring flertal gånger;idag blev den dock stekt i ugn;en stor firre bara för mej;den räcker nog i flera dagar till middag.

Dags att även skörda lingon imorgon.