Bloggar > britts blogg

britts blogg

vandring,paddling och annat friluftsliv

Kvikkjokk--fisk kvar i tjärn

En kall och klar natt,knappt plus4;sover på alltför obekväm madrass,så jag vaknade jättetidigt.Lommarna skrek nere på sjön,ner och öste ur båten,som var rätt full i vatten efter de senaste regnen.

Gick upp på berget med vovven.

Till en tjärn där pappa en gång planterat fisk,och vi trodde nog att vi tömt den,men icke,de senaste åren har det inte nappat en enda gång..

Det slog flera gånger under den stund jag var där;så vi får nog försöka ta upp  den eller de kvarvarande.

Målat lister ute på altan,till ekorrarnas förtrytelse,för de har inte fått gå längs räcket och på mina nymålade bräder innan de torkar.Med jämna rum har de suttit i granen och längst ned på räcket och stirrat och tjattrat åt mej.

Sen får inte de andra fåglarna heller sitta och kacka på dem,så vi håller lite vakt just nu,Talltitorna är helt orädda,men äta ur handen gör de inte.

Fortsätter arbetena att gå bra och om vädret tillåter så blir det kanske en liten tur med tält till veckan.Snart är all panel uppe.

Postat 2010-07-15 16:17 | Permalink | Kommentarer (1) | Kommentera

Kvikkjokk-älgar

Trots mycket regn under natten blev vädret rätt hyggligt idag,ibland nästan hela 15 plusgrader.

Ut och paddlade;såg en älgko med två röda kalvar inne i deltat.

Den här tiden ser man dem inte så ofta,förra året då vi var här redan från juni såg vi älgar nästan var gång vi var ute med båten.

Sprungit längs vägen mot Änok tillsammans med vovven,lättsprunget.

Nu är det ingen grusväg utanför vår stuga längre,utan asfalt av finaste rullskidskvalitèt;kanske dags att ta hit rullisarna och åka,om jag törs ta mej utför backarna vill säga.

Postat 2010-07-14 17:58 | Permalink | Kommentarer (1) | Kommentera

Kvikkjokk-myggorna

Brukar inte tycka att myggen är till nåt större besvär,men i år verkar de ha fått optimala förutsättningar;fuktigt och inte så varmt.

Inomhus hålls de i schack av Spira-tabletter,ute är det bäst att dra på sej heltäckande kläder,om man inte är ute på sjön eller det råkar börja blåsa lagom mycket.

På hundpromenaderna i skogen får man hela tiden borsta bort dem från händer,ben och nacke.

Ingen solhetta som bränner bort dem;just nu 12 grader.

Väntar på det utlovade kraftiga regnet,som ännu ej kommit.

Igår blev det riktigt behagligt paddelväder på eftermiddagen;paddlade runt i deltat.

Långa dagar för Håkan i stugbygget,min fortsatta insats är målning allt eftersom.

Underhållningen på verandan kring fågelbordet fortsätter;just nu två ekorrar,en vuxen,en unge;den lille får vackert äta från golvet.Så fort den ska upp till bordet kör denandra bort den,lika envst återvänder den.

Igår var tom en liten skogmus uppe och plockade åt sej nedfallna frön.

Postat 2010-07-13 14:05 | Permalink | Kommentarer (3) | Kommentera

Kvikkjokk-vädret

Större delen av landet våndas i hettan,här är mycket regnigt och inte särskilt varmt.

Trist,ur min synvinkel;jag gillar sommarvärme.

Fick ändå njuta några dagar hemma i Jokkmokk,där är det lagom varmt och soligt.

Att det ibland är så markant väderskillnad på så kort sträcka.

Åh,doften av rosor och syrèn,tillräckligt varmt vatten så man tordes simma lite.

Få sitta i bersån bland växter och blommor.

Paddla till badstranden med lillhunden,springa i skogen både runt  Talvatisberget och vid Appoälven med draghunden,där det var svalt under morgontimmar och kväll.

Nu har jag stämplat alla sträckor på "ledkortet";igår morse Kvarnbäckleden med lillhunden,på ett ställe svärmade de vackert blå jungfrusländorna,de liknar på nåt vis kolibrier,hunden provade att jaga dem tom.

Ett kortare besök i sommarstugan i Storbacken blev det också,efter inköpsturen till Luleå.Nu har vi nog tillräckligt med arbetsmaterial att komma vidare i byggandet.

Fira mamma som fyllde år.

Nu åter till bygget,kanske bra att det inte lockar så mycket med utflykter,om än solen just nu bryter fram.

Postat 2010-07-12 09:17 | Permalink | Kommentarer (1) | Kommentera

Kvikkjokk-brygglov

Sviter efter att springa på berget och sen ta sej ner gör följande dag till en lat dag.

Det gör ont i olika svaga delar av den skröpliga kroppen.

Skönt då att vädret är rätt somrigt och passande att sitta och sola på bryggan.

Avundas alla som befinner sej i resten av det väldigt varma landet;här är inte särskit varmt.

Bada är inte att tänka på.

Nu börjar det smälta av från glaciärerna uppifrån.

Slamvatten i Jokkmokkskanalen från Kamajokk gör det tjockt och blågrönt;i kanalen från Tarrälven är det klart och fint vatten.

Blåsten gjorde att jag lättjefullt ställde in dagens tänkta paddeltur;det blev en sen båttur efter att innerpanel-virket burits i n i den urstädade stugan;det blir gott om plats,nu är ändå vårt lilla duschrum reglat;och det lär ändå kännas rymligt hoppas jag.

Maten räcker nån dag till;har inte stannat här så många dar i rad förut;men vi har arbetsmatrial kvar,så det är helt OK.