Blogginlägg

Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... 148 Nästa Sista

Gästinlägg - Maten, den goda

Här är det utlovade gästinlägget från S om maten vi åt under årets vandring. Dock omfattar det inte bara vår tur i Abiskofjällen utan även hennes paddeläventyr i Norge så det finns en hel del tips ... Läs mer.. 1

Städjan - världens högsta berg?

Efter mycket funderande och frågande här på Utsidan så valde vi till slut Städjan för årets fjälläventyr. Vandrat har vi gjort förut men för barnen var det nya att vi skulle sova i tält på fjället. ... Läs mer.. 2

Längs Padjelantaledens första del

Grodan for hemåt och några timmar senare kom paketet med Bussgods. Det var lite som julafton att packa upp ny mat, efterrätter, godis, tandkräm och solskydd. Allting hade klarat sig bra även om ... Läs mer..

Nya kängor och fjäll poesi.

Många kortare turer och nya kängor. De gamla hade krympt faktiskt. Men de hade gjort många mil för mig. Sulorna rätt nötta. En sak som för mig ingår i att leva naturnära är att odla en del av min ... Läs mer.. 1

1537 meter grushög (och en svårslagbar tältplats) - Sarek 2018 - dag 6

Idag är dagen för turens enda toppbestigning. Medvetna om att vi inte behöver packa ihop tältet och vår utrustning så belönas vi (min bror) med sovmorgon. Efter frukosten beger vi oss iväg mot ... Läs mer..

Genom Nya Zeeland, del ett: Andarnas Avskedsplats

Tusentals kilometer skiljde mig från mitt älskade Vallda söder om Göteborg, men oavsett hur långt ifrån mitt hem jag kom så luktade havet alltid likadant. Horisonten var densamma som den jag sett på ... Läs mer.. 1

Tankar kring klimatångest

"Såg du något av de dramatiska klimatförändringarna under ditt år på Grönland?" undrar folk någon enstaka gång.   Inte så ofta som jag hade förväntat mig i denna den globala stekhettans tid. Jag ... Läs mer.. 3

Kungsleden Vakkotavare-Nikkaluokta

Kaitumjaure Efter ett tips här på Utsidan började jag titta på sträckan Vakkotavare-Nikkaloukta redan förra året och i slutet på januari/början februari hade jag lyckats få sällskap av min tidigare ... Läs mer.. 1

”the big three” i abiskofjällen

Långtur 2019, del 1 Den första etappen av årets långtur i fjällen är nu snart till ända. I sju dagar har jag, S och sonen rört oss i området Björkliden-Katterjokk-Kårsavagge. Detta mycket trevliga, ... Läs mer.. 4

Mellan Vuoggatjålme och norska gränsen

Tänk att det nästan alltid går som jag tänkt, men ibland fungerar ingenting, eller vi hade tur med vädret i alla fall. Positionen anger som vanligt vart jag lämnar bilen. Jag och äldsta sonen skulle ... Läs mer..

…för att det finns inga trappor i fjällen…

Inte så många berättar om allt det där som föregår en fjälltur; vi är bättre på att berätta om turen, efteråt. Det utmanande vadet, åskstormen, badet, kungsörnarna, de goda middagarna, utsikterna och ... Läs mer.. 6

Jämtlandstriangeln 2019 - 20/7, Blåhammaren till Storulvån

12 km vandring, 9:25-13:35 Sista etappen beskrivs av alla som enkel. Enligt vårt tempo hittills inklusive pauser skulle det innebära cirka 4h vandring och då vår buss till Duved inte gick förrän ... Läs mer..

Jämtlandstriangeln 2019 - 19/7, Sylarna till Blåhammaren

19 km vandring (knappt), 8:45-15:30 Jag var med om något mycket märkligt inatt. Jag vaknade till ett par, tre gånger, ingen koll på vad klockan var, fullt medveten om att det inte blåste längre. Jag ... Läs mer..

Jämtlandstriangeln 2019 - 18/7, Storulvån till Sylarna

16 km vandring, 10:15-15:35 Jämtlandstriangeln (JT) är populär. Dels eftersom den är lättvandrad, du behöver egentligen bara god grundkondition så klarar du den. Dels eftersom den år mellan tre ... Läs mer..

Vandringen börjar

Vi började vandringen enkelt men en tur kring kanjonen i Abisko för att därefter äta middag på fjällstationen, väga ryggsäckarna (de vägde mellan 14 och 21 kilo) och därefter vandra fyra kilometer i ... Läs mer.. 1

Tack för mig!

Med det här allra sista blogginlägget vill jag säga Tack för mig. Jag har beslutat att inte blogga mer här, då  det blir mer och mer äventyrssporter än traditionellt friluftsliv för mig och jag ... Läs mer.. 1

Resa mot äventyr

Nu närmar sig äventyret med stormsteg, vi åt redan på sista tåget mot Abisko där vår vandring söderut. Förhoppningsvis blir det uppdateringar när vi passerar internet. Du kan läsa om vår plan turen ... Läs mer.. 1

Snabbtur i Sarek på tre dagar.

Äntligen var det dags, jag och två vänner, på väg mot Skierfe och utsikten över Rapadalen. Kanske Sveriges mest fotade dalgång, vad vet jag? Turplanen sträckte sig över tre dagar och skulle således ... Läs mer.. 4

Kebnekaise: Familjeklättring av Sydtoppen

408 mil. I bil. 38 mil till fots. En familj. Två vuxna. Två döttrar, 6 och 8 år gamla. 9 dagar. Målet var att bestiga Sydtoppen och Sveriges högsta berg, Kebnekaise.   Men vi hade bara tre dagar ... Läs mer.. 5

Home away from home

För två veckor sedan köpte jag en cykel för blott 340 kr, ja ni läste rätt. Denna har jag enbart tänkt använda för småturer hemmavid. Igår blev det så dags för en liten sväng för att testa ... Läs mer.. 2

The quest for the holy backpack, S6 EP37

Inför sommarens lite längre fjällvandring har jag gjort iordning en ramrygga till sonen. Blev riktigt bra.  Grunden utgörs av den ramsäck som jag beskrev i mitt första ryggsäcksinlägg för några år ... Läs mer.. 2

Min första soloövernattningstur. Fasaskogen och fem naturreservat.

Så var det då dags. En övernattning ute. Själv. Som jag skrev i förra inlägget så har jag filat på utrustningen och hittat rätt där. Nu var det bara dags att våga också! Naturen är jag inte rädd för. ... Läs mer.. 1

En dag utan åska - Sarek 2018 - Dag 5

Vi vaknar än en gång till vackert väder, om än lite kyligare än de tidigare morgnarna. Idag är vi på väg mot Snávvávagge, men först ut på dagordningen står att ta sig över ett vad. Ett vad som vi ... Läs mer.. 3

Båttrafiken till Änonjálmme och Vájsáluokta - en historisk tillbakablick

Här kommer jag att ge ett historiskt perspektiv på vilken betydelse denna båtled har haft för STF. Ni kommer att få citat, ibland ganska långa, men de erbjuder ett intressant och tänkvärt perspektiv. ... Läs mer.. 3

Skydd i Mikkastugan - Sarek 2018 - Dag 4

(så, snart ett år efter senaste delen av förra årets vandring så återupptar jag skrivandet) Álggavágge - Tjåggnårisoalgge Det är morgon den 21 juli. Det regnar inte. Det åskar inte. Solen skiner och ... Läs mer..

Skaffa lätt packning och njut mer

Ju lättare packning desto bättre känsla när man vandrar tycker jag. Jag har skaffat lättare och lättare prylar under åren. Man brukar säga att de tre stora (rygga, sovsäck & tält) ska väga max 3 kg ... Läs mer.. 3

Att älska jakt är så mycket mer än att skjuta ett djur

Att jaga är så mycket mer än att ta kål på ett djur. Vänskap, planering, meditation, motion, säkerhet, reflektion, observation, naturen, väder, skratt, umgås på lika villkor vare sig du är ung, ... Läs mer.. 1
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... 148 Nästa Sista

Blogga på Utsidan!

På Utsidan kan du lätt skapa en egen blogg för att dela med dig av ditt friluftsliv och annat till Utsidans alla läsare.

Skapa din egen blogg här