Skriver om allt som jag gör och möter i vår natur

Fågelintresserad naturmänniska. Tack vare min familj så blir det alltid några längre utflykter varje år också. För det mesta blir det en tur med havskajak runt kristihimmelsfärd varje år. En fjällvandring per år är numera också obligatorisk.
Har på senare tid börjat fotografera allt mera. Än så länge på ett tidigt nybörjarstadium med fotograferingen, men blir bättre allt efter att tiden går.

Skulle ni vilja titta på lite bilder jag tar så är ni välkomna att titta in på min hemsida: www.magnusfriberg.com

Användarnamn: -friberg-

Intressen: Fågelskådning, Fiske, Vandring, Paddling, Foto, sport o då framför allt fotboll.

Dag 7 Trepassleden, V.Bossosglaciären och Moarhmmamassivet

Den underbaraste, jävligaste dagen i mitt liv!

Dagen började på bästa möjliga vis. Vaknade tidigt och vädret var kanon, bara ett lätt högt molntäcke. Vi kom iväg redan vid nio.
På väg upp till 1888

Äntligen i Närke!

Igår morse fick jag ett tips om att det befann sig en stor uggla på en lokal i Närke. Ingen skådare hade lyckats hitta den än, det var bara ett jaktlag som sett fågeln och dom misstänkte att det var en lappuggla.

Jag och en skådarkollega gav oss igår iväg hemifrån vid klockan tre för att inleda ett serieöst eftersök. Vi sökte av stora skogspartier o hyggen under hela eftermiddagen utan resultat, tillslut började det skymma o klockan närmade sig åtta. Då vid kvart i åtta så hörde jag ett välbekant läte från andra sidan ett hygge. Lappuggleunge ropade jag direkt men blev genast osäker, kunde jag hört fel?  Nej där var det igen, nog fan är det en uggla i alla fall men vågade inte säkert säga lappuggla men kände mig till 99% säker. Sen tog det bara en minut så kom en vuxen lappuggla förbiflygande och strax efter det en unge. Föräldern försvann bort på jakt efter föda, under tiden satt ungen en liten bit ifrån oss och tiggde ivrigt efter föda. Lyckorus infann sig o telefonerna gick heta. Vi hade precis lyckats konstatera Närkes första häckning utav lappuggla någonsin! Lyckan är fortfarande stor såhär dagen efter!

Dag 6 Trepassleden, V.Bossosglaciären och Moarhmmamassivet

En lugn dag kan man sammanfatta detta som. För första gången hittills så vaknade vi inte av att regnet föll mot tältet utan av att solen gjorde tältet olidligt varmt istället.

Vi drog oss ganska länge på morgonen och kom inte iväg förens närmare 11. Vi tog oss ganska snabbt ner till björkskogen i Övre Visttasvággi.

Övre Visttasvággi

Bland lappugglor i Västmanland

Som säkert många här känner till så finns det ett "hemligt" par med lappugglor i närheten av Västerås. Av någon anledning så har jag inte fått för mig att åka dit förens i år. Har varit där två gånger nu med kort mellanrum, och vilka upplevelser! Att stå bara någon meter ifrån ett så ståtligt o mytomspunnet djur är mäktigt. Nästan ännu mäktigare blir det när man märker att de fullständigt skiter i att man står där o njuter av dom och fotograferar. Känns inte riktigt verkligt när man håller kameran 1-2 meter ifrån en fågel och den inte ens besvärar sig med att kolla på en. Först när man råkar knäcka någon gren så besvärar de sig att vrida på huvudet o spana in vad man är för filur som står där. Men intresset svalnar fort och snart vänder de bort huvudet och somnar eller spanar sork.

Kan inte låta bli att dela med mig utav ett gäng bilder från dessa fantastiska händelser, enjoy!

Dag 5 Trepassleden, V.Bossosglaciären och Moarhmmamassivet

Vilken dag!

Klockan 03 inatt kom regnet med besked, men precis som vanligt så upphörde det vid klockan 08 ungefär. När vi kikade ut genom tältet låg molnen lågt och dimman kom och gick.
Utsikten från kvällen innan såg man inte mycket av