Bloggar > Magnus Friberg

Magnus Friberg

Skriver om allt som jag gör och möter i vår natur

Bland berguvar i närke.

I Närke är vi lyckligt lottade med tre häckande par berguvar. Ett av dessa par har jag varit o hälsat på ganska många gånger detta år. Det är alltid en lika mäktig upplevelse att gå runt o leta efter dom o plötsligt upptäcka att man inte sett den jättefågel som sitter på en gren bara några meter ovanför ens huvud. I år lyckandes just det här paret producera en flygg unge. Alltid glädjande att se att dom lyckas även om det bara är en krabat som lyckas lämna boet.
Årets unge

Exakt lokal för något utav berguvsparen vill jag inte avslöja då deras ägg och ungar är hett eftertraktade bland vissa puckon. Men ett tips om man är från Närke o vill se eller höra berguv är att följa med på någon utav dom uggleutflykter som NOF (Närkes ornitologiska förening) anordnar varje år i februari mars någon gång. På dom utflykterna kan man även ha turen att få träffa på den för Närke ovanliga slagugglan. Mer exakta tidpunkter kan man hitta på www.nofnet.se

Delar nu med mig utav lite bilder från mina besök hos berguvarna under året.
Hanen sitter på långt håll o spanar vid det första besöket där jag fick syn på dom.

Honan var närmare, inte mer än ca 50m bort satt hon.

Under det här besöket så var det kråkorna som hjälpte mig hitta uvarna. Jag gick flera gånger förbi dom precis under utan upptäcka att dom satt där o sov.

Kanske inte syns på här, men uven sitter o gäspar. Inte speciellt intresserad av vad jag håller på med.

Postat 2008-08-09 16:27 | Permalink | Kommentarer (3) | Kommentera

Dag 4 Trepassleden, V.Bossosglaciären och Moarhmmamassivet Placerad på karta

Precis som vanligt så vaknade vi av att regnet föll mot tältduken och precis som vanligt sprack molnen upp precis när vi skulle ge oss iväg.
Vackert väder på morgonen

Det tredje passet, det mellan Pyramiden och Knivkammen vållade inga som helst problem. Både jag och pappa kände oss överraskade över hur pigga vi var.
På väg upp för tredje passet

På toppen utav sista passet i Trepassleden

Nedvägen mot Unna Räitastugan blev en riktigt bekväm resa med snö ner för hela branten. Väl nere vid stugan så tillagade vi lunch där inne och tog det lite lugnt ett tag tills en liten skur dragit förbi.
Unna Reaiddávággi

Utsikt mot Vaktposten från stugan

Nu tog vi kurs i riktning mot Nallostugan. En mkt skön vandring med lätt nedförsbacke nästan hela vägen. Vandringens första vad bjöd jokken på som rinner ner mot Nallostugan. Efter att vi korsat jokken tog vi en andra lunch innan vi började stiga upp mot Nallujávrit.
Vandringens första vad

Stuor Reaiddávággi

Vägen upp dit gick även den ganska smärtfritt. Värre var det att hitta tältplats vid sjön. Efter mycket letande så lyckades vi hitta en liten jordfläck bland alla stenar som tältet nästan(!) fick plats på. Kommer nog lyckas sova dugligt i alla fall.
Vad sägs om den tältplatsen?

Imorgon var det tänkt att vi skulle gå över Västra Bossusglaciären, detta kommer dock att bli svårt då det säkerligen ligger så mycket snö på glaciären att sprickorna döljs. Vi kommer antagligen ändå klättra upp och titta hur det ser ut.
Fin utsikt hade vi från tältet på kvällen i alla fall

Postat 2008-08-07 21:52 | Permalink | Kommentarer (7) | Kommentera

I den galna tjäderns skog

Fick för ca ett halvårsen ett telefonsamtal med information om vart det skulle uppehålla sig en spelgalen tjäder. Det är något jag eftersökt och velat träffa på länge.

Tyvärr måste alla spelgalna tuppar här i närke hållas hemliga. Detta på grund utav att det för några år sedan fanns en galen tjäder som man gick ut med och berättade vart den fanns, det ledde till att någon blev attakerad och rädd för den så dom ringde polisen som valde att avliva denna nu allt mer sällsynta fågel.

Detta vill vi så klart inte ska hända igen så nu hålls det hemligt om man hittar en tokig tupp. Just den här fågeln är vi bara en handfull personer som känner till. Mötet blev i alla fall dramatiskt och väldigt trevligt. Tänkte här bara dela med mig utav lite bilder från en häftig upplevelse med ett fantastiskt djur.

Postat 2008-08-05 18:44 | Permalink | Kommentarer (3) | Kommentera

Dag 3 Trepassleden, V.Bossosglaciären och Moarhmmamassivet Placerad på karta

Vaknade vid nio på morgonen av att regnet stilla föll mot tältduken. När vi kikade ut så låg molnen lågt och den vackra utsikten från kvällen innan var som bortblåst.
Låga moln på morgonen

Efter att legat och slöat i en halvtimma så dök plötsligt en ljusglimt i molntäcket upp längre ner i dalen. Vi började packa ihop och innan vi var klara så hade vi kanonväder igen med ungefär lika mycket moln som blått på himlen.
Ser ut som om vi skulle få fint väder uppför fösta passet

Precis när vi börjat vår stigning upp för det första passet i Trepassleden mellan Gaskkasbákti och Goebmebákti så vände vinden och regnet kom tillbaka. Det blev en tung stigning med piskande regn/hagel i ansiktet och ganska trötta ben att gå på. Väl uppe på passet så slutade det regna och det fina vädret kom åter. Efter det så växlades det hela tiden om vartannat med sol och duggregn.
Utsikt ner mot Kuopervagge

Kartstudier vid lunchrasten

Lunch intogs vid norra sidan utav Kuoperjavrrit i Kuopervagge. Efter lunchen så väntade andra passet i Trepassleden vilket vi trodde skulle bli riktigt tungt med tanke på hur möra vi var i det första. Men tji fick vi, orken hade kommit åter och vi tog oss ganska smärtfritt (enda smärtan uppkom då jag tappade fotfästet på hala stenar, kom dock undan med små skrapsår på handleden) upp för passagen mellan topparna 1780 och 1709 på Tuolpanjunnjetjåkka.
Terrängbild på pass två

Pappa på toppen av andra passet

Nu har vi slagit läger i Kaskasvagge på en helt underbar(!) tältplats. Vi han inte mer än att få upp och få in alla våra saker i tältet innan det kom ett kort men intensivt oväder, perfekt timing!
Tältplatsen

Oväder

Imorgon väntar självklart sista passet i Trepassleden och sen får vi se hur långt vi tar oss efter det.

Postat 2008-08-04 13:20 | Permalink | Kommentarer (5) | Kommentera

Dag 2 Trepassleden, V.Bossosglaciären och Moarhmmamassivet Placerad på karta

Vaknade flera gånger under natten av att regnet slog mot tältduken, förväntade mig helt klart en dags vandring i ruskväder. Men tänk så underbart fel man kan ha. När vi vaknade klockan nio så var det uppehåll och bara ett lätt molntäcke med små blåa fällt här och där, perfekt vandringsväder. Vi bröt upp och kom iväg strax före halv elva. Det dröjde inte länge förräns molntäcket skingrats helt och vi hade blå himmel med bara enstaka molntussar.

En mkt orädd fjällpipare som vi stötte på på morgonen.

Första biten på dagens vandring var mycket lättgången och vi gick utan någon direkt paus de första 6 km till renvaktarstugan på gränsen mellan Darfaláhku och Čievrraláhku där vi åt lunch. Tog sedan sikte på att ta oss över mot Tarfala mellan Darfalćorru och Darfalčohkka.

Matlagning vid lunch nr 2

Vandring på skrå i mjuk snö.

Trots att vi tog ytterligare lite lunch precis innan stigningen så visade den sig bli riktigt krävande. Fick gå på skrå i den mjuka snön länge innan vi nådde toppen och möttes utav den underbart majestätiska utsikten över Kebnekaises nord och sydtopp samt det otroligt vackra berget Gaskkasbákti i strålande solsken. Måste vara den vackraste och mäktigaste utsikt jag stött på i den svenska fjällvärlden.

Otroligt vackra Gaskkasbákti

Tältplatsen nere i Tarfala

Vi tog oss sedan ner och slog läger precis norr om Tarfalaforskningsstation. Där slog vi snabbt upp tältet och tillagade middag för att så snabbt som möjligt vandra ner ca två och en halv km till glaciärgrotta vi fått tips om. Trots att den vandringen gjordes utan packning blev det ganska krävande på stela och möra ben. Väl nere vid grottan möttes vi av en snövägg, så det var tyvärr bara att vända hemåt igen. Är dock glad att vi gjorde utflykten ikväll, annars hade vi gjort den imorgon bitti och inlett dag 3 med en besvikelse. Detta har trots den avslutande fadäsen varit en helt underbar dag. Imorgon väntar en ganska kort men fysiskt påfrestande vandring över de första två passen i Trepassleden.

Ett självporträtt taget under kvällsutflykten