Bloggar > Magnus Friberg > Dag 6 Trepassleden, ...

Magnus Friberg

Skriver om allt som jag gör och möter i vår natur

Dag 6 Trepassleden, V.Bossosglaciären och Moarhmmamassivet

En lugn dag kan man sammanfatta detta som. För första gången hittills så vaknade vi inte av att regnet föll mot tältet utan av att solen gjorde tältet olidligt varmt istället.

Vi drog oss ganska länge på morgonen och kom inte iväg förens närmare 11. Vi tog oss ganska snabbt ner till björkskogen i Övre Visttasvággi.

Övre Visttasvággi

Där fick vi plöja oss igenom lite björkskog och vide innan vi nådde ett lämpligt ställe att vada Visttasjohka på. Efter det följde en behaglig vandring på led upp till Måskamårma.
Dags att vada

Måskamårma gav direkt ett häftigt intryck genom en jätte fors precis i början. Efter att gått på led o lallat ett tag så kändes stigningen upp ganska tung och kraftkrävande.
Fjällgentiana

Nu har vi i alla fall tagit oss en ganska bra bit in i Måskomårma och slagit läger. Det var inga som helst problem att hitta tältplatser här som tur var. Vi har utsikt från tältet mot passet och topparna vi ska försöka bestiga imorgon. En nervös förväntan har infunnit sig hos oss inför vad som komma skall.
Tältplatsen

Inlagt 2008-08-14 19:09 | Läst 11807 ggr. | Permalink
2008-08-14 20:18   Öhrnell
Jag har sagt det förut och jag säger det igen. Vilka underbara bilder du tar! Visst ska man ju ha lite tur och hitta tjusiga motiv, men fotografen gör ju sitt till också. Ser fram emot nästa inlägg.

2008-08-14 20:21   -friberg-
Ulrika: Tackar ödmjukast, riktigt kul att dom uppskattas=)

2008-08-15 07:34   tbergman
Trevlig läsning, Magnus! Jag var själv i de där trakterna i juni i år och du fångar väl den storartade fjällupplevelse som även infann sig hos mig.

2008-08-15 07:46   -friberg-
Thomas: Tack för det fina berömmet=)

2008-08-15 14:18   Thomas Traneving
Härlig läsning!
Håller med Ulrika.......mycket fina bilder..........

2008-08-16 23:31   Håkan Friberg
Mmm... "nervös förväntan" är de rätta orden. Det kändes helt overkligt att ha klarat av det vi redan klarat av och det kändes som att det bara inta KAN gå att genomföra allt vi tänkt...

» Visa även betygsättningar utan kommentar