Torkat kött

Getout säljer "Beef Djerkey Classic" bland annat, finns det några andra som säljer något likande ?

Hur lätt är det att själv torka kött, torkade köttfärs till förra årets vandring, vilket fungerade strålande.


/Johnny
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Exempelvis lövbiff i strimlor torkar du på samma sätt som köttfärssåsen.
Har själv aldrig provat att torka en hel köttbit, men det borde väl gå. Var det Roland som torkade en köttbit i kylskåpet? Hur gick det?

/Ulf
 
Kul, jag minns att jag köpte Beef Jerkey en gång någonstans på en mack i Mojaveöknen på sent 1980-tal. Jag tyckte att det var jättekul; typiskt hillbillly/local hero-snacks av amerikanskt slag som dessutom var intressant att jämföra med torkat renkött. Det var inte lika gott som saltat-lättrökt-torkat renkött, men klart ätbart.

Walk-Alone på detta forum har beskrivit i någon tråd hur han torkade en skiva renkött i kylskåpet; antingen vaknar han snart om det luktar torrkött om den här tråden, annars går det att söka i forumet.
 

raderad04

Avslutat
Wolf25; sa:
Exempelvis lövbiff i strimlor torkar du på samma sätt som köttfärssåsen.
Har själv aldrig provat att torka en hel köttbit, men det borde väl gå. Var det Roland som torkade en köttbit i kylskåpet? Hur gick det?
Det gick fint. Efter att första provet lyckades så gjorde jag likadant med resten.
1. Tina köttet
2. Om det är hela stekar eller större bitar så skär i skivor, ca 1 cm tjocka.
3. Salta ner allt i 3-4 dagar.
4. Häng upp på tork i kylen.
Gör inga enorma torkningar först. Ta mindre och experimentera med bånde mängden salt och hur länge de sakall ligga nerdsaltade.
Torkningen är inget probelem, det blir bara torrare och torrare om det ligger öppet i kylen.
I morgon skall jag hämta lufttorkat kött som levererats från Vittangi. // RJ
 
vet inte hur det är på den sidan av viken men här på sidan är beef djerkee otroligt dyrt. billigare blir det att köpa en bit kött, strimla den fint, merinera (marinad utan fett), låta stå en stund och lägga på en plåt och i ugnen på 50´c och ugnsluckan på glent och låta stå över natten

har gjort det flera gånger och har aldrig misslyckats, men jag tror det går best med varmlufts ugn. man får krydda marinaden efter egen smak men jag brukar inte knusla med kryddorna och det brukar inte bli överdrivet starkt
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
walk_alone; sa:
.....
Torkningen är inget probelem, det blir bara torrare och torrare om det ligger öppet i kylen.
I morgon skall jag hämta lufttorkat kött som levererats från Vittangi. // RJ
Blir det någon skillnad på köttet vad gäller konsistens, smak, hållbarhet, tillredningsmässigt, om det kalltorkas (kylskåp. Tar längst tid?), lufttorkas (visthusbod? Går lite snabbare än kylen?) eller om det varmtorkas (max 50 grader i ugn. Går snabbast)?

Raskesven
 

raderad04

Avslutat
Raskesven; sa:
Blir det någon skillnad på köttet vad gäller konsistens, smak, hållbarhet, tillredningsmässigt, om det kalltorkas (kylskåp. Tar längst tid?), lufttorkas (visthusbod? Går lite snabbare än kylen?) eller om det varmtorkas (max 50 grader i ugn. Går snabbast)?
I dagsläget kan jag inte säga att kylskåpstorkat smakar sämre än vad jag minns att torrkött smakar. Det smakar salt och jag gillar när det är genomtorrt.
Men jag kommer med en utförligare gastronomisk utvärdering i helgen när jag hämtat mitt utomhustorkade kött.
Jag tror att vi måste döda några gamla myter igen. Om man torkar kött utomhus måste man ha torr luft. Det är gott om torr luft i norrland. Värre här vid kuster och dom stora sjöarna. Därför är det svårare att torka kött utomhus.
En variant är ju suovas. Rökt kött som sedan kan torkas.
Temperaturen. Om det blir högre än +8 så ta bakterierna fart men det som minska deras antal är saltet i köttet. De trivs nog inte så bra i den miljön.
Kylskåpet fyller två av dessa krav. Det är relativt torr luft och den håller en stabil temperatur så det inte blir för varmt. Alltså behöver man inte flytta till norrland för att torka kött.
Jag skulle personligen inte varmtorka kött. Det känns som något som kan får fart på de mest insaltade bakterier.
Näste xperiment får bli kylskåpstorkad fisk. Det vore gott att skära ner i riskoket. // RJ
 
tigertamjaren; sa:
Men prosciutto / parmaskinka / serranoskinka / westfalisk skinka etc, är allt sånt torkat i kyliga rum / källare?

/ G

Är det ordenligt saltat så är det inte lika viktigt med teperaturen (man kan ju förvara saltkött svalt vid 10-12 grader utan problem).
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.