Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Torkat kött
- Trådstartare johnny76
- Start datum
Torkad lövbiff
Här kommer ett suveränt recept på torkad lövbiff som ni måste prova på! Tunt skuret kött med låg fetthalt går utmärkt att torka. Före tillagningen låter man bara köttet ligga i blöt ett tag. Serveras t ex med potatismos och bearnaisesås. Garanterad fullträff.
Man kan även äta det torkade köttet direkt som "biltong" eller "beefjerky".
Råvaror (6 port)
1 kg lövbiff, 2 dl soja, 6 vitlöksklyftor, 2 dl vatten, 1 msk tomatpuré, 1 pressad citron, 1 msk fransk senap, basilika, stark pepparsås.
Beredning
Marinera lövbiffen en natt i de andra råvarorna. Bred ut lövbiffen på en luftig yta, tex ett grillgaller. Torka 16 h i 50°-gradig ugn med luckan på glänt. Nu väger ett kilo plötsligt 200 g.
Tillagning
Låt helst köttet ligga i blöt ett tag före kokning. Koka köttet i blötläggningsvattnet tills det känns klart. Spadet kan sedan användas till bearnaisesåsen eller potatismoset.
Här kommer ett suveränt recept på torkad lövbiff som ni måste prova på! Tunt skuret kött med låg fetthalt går utmärkt att torka. Före tillagningen låter man bara köttet ligga i blöt ett tag. Serveras t ex med potatismos och bearnaisesås. Garanterad fullträff.
Man kan även äta det torkade köttet direkt som "biltong" eller "beefjerky".
Råvaror (6 port)
1 kg lövbiff, 2 dl soja, 6 vitlöksklyftor, 2 dl vatten, 1 msk tomatpuré, 1 pressad citron, 1 msk fransk senap, basilika, stark pepparsås.
Beredning
Marinera lövbiffen en natt i de andra råvarorna. Bred ut lövbiffen på en luftig yta, tex ett grillgaller. Torka 16 h i 50°-gradig ugn med luckan på glänt. Nu väger ett kilo plötsligt 200 g.
Tillagning
Låt helst köttet ligga i blöt ett tag före kokning. Koka köttet i blötläggningsvattnet tills det känns klart. Spadet kan sedan användas till bearnaisesåsen eller potatismoset.
Aktuellt
ANNONS
Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro
Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...
nermander; sa:Det där är väl mer eller mindre citerat rakt av ur Anita Forsells bok?
Nix - det är snarare klippt ord för ord från min webbplats Utelplatsen. Kul att se - tack Anna!
Men receptet är så klart hämtat från Forsell, vilket ju också står.
[Ändrat av Nordesjö 2004-05-18 kl 09:48]
Rolles recept är inspirerande. Jag tror jag ska åka förbi affären på hemvägen köpa med en liten köttbit.
Jag har nåt år använt mig av ovanstående recept från Forsells bok. Det var för mycket marinadsmak, jag går nog hellre på saltat/torkat.
Rökt kött är ju oxå trevligt, men jag saknar utrustning för såna experiment.
/Håkan
Jag har nåt år använt mig av ovanstående recept från Forsells bok. Det var för mycket marinadsmak, jag går nog hellre på saltat/torkat.
/Håkan
Håkan K; sa:Rolles recept är inspirerande. Jag tror jag ska åka förbi affären på hemvägen köpa med en liten köttbit.
/Håkan
Det finns endel billiga rökutrustningar för fisk.
http://www.jula.se/item_info.asp?id=17635&id_str=¤13928¤12371¤3405¤10174¤9940¤13929¤17635
Där man kan välja vilken typ av smak man villha med olika sortes spån.
/Johnny
Ja, jo. Investeringskostnaden är inte det stora problemet. Mitt problem är att jag har lite förrådsyta och mycket prylar. Det finns annat som känns viktigare än en rök.johnny76; sa:Det finns endel billiga rökutrustningar för fisk.
http://www.jula.se/item_info.asp?id=17635&id_str=¤13928¤12371¤3405¤10174¤9940¤13929¤17635
/Håkan
Re: Oven jerky
Men enligt det receptet så tillagar man ju köttet, vid 71 grader är nötkött genomstekt...
sajberjohan; sa:
Men enligt det receptet så tillagar man ju köttet, vid 71 grader är nötkött genomstekt...
Experiment med kött i källare gick åt helvete. Saltade och hängde upp i källare +12 grader. Nu har det kommit mögel på köttet. Kan bero på för lite salt eller för varmt i källaren. Har tvättat bort möglet och hängt upp köttet i kylen
Måste äta upp en bit innan jag åker till fjällen för att se om det händer något med bakteriefloran i magen ;-) // RJ
Liknande trådar
- Svar
- 15
- Visningar
- 5 M
- Svar
- 3
- Visningar
- 4 K
- Svar
- 2
- Visningar