Torkat kött

Bosniskt kött

Köpte torkat kött på bosniska Kött och Charkboden här i Linköping. Man kan välja på nöt och lamm. Det visade sig dessutom vara rökt. Det var riktigt gott. Och priset var inte farligt, 90 kr/kilo, och då är en del vätska urtokad även om köttet var mindre torrt i mitten.
 
Torkad lövbiff

Här kommer ett suveränt recept på torkad lövbiff som ni måste prova på! Tunt skuret kött med låg fetthalt går utmärkt att torka. Före tillagningen låter man bara köttet ligga i blöt ett tag. Serveras t ex med potatismos och bearnaisesås. Garanterad fullträff.
Man kan även äta det torkade köttet direkt som "biltong" eller "beefjerky".

Råvaror (6 port)
1 kg lövbiff, 2 dl soja, 6 vitlöksklyftor, 2 dl vatten, 1 msk tomatpuré, 1 pressad citron, 1 msk fransk senap, basilika, stark pepparsås.

Beredning
Marinera lövbiffen en natt i de andra råvarorna. Bred ut lövbiffen på en luftig yta, tex ett grillgaller. Torka 16 h i 50°-gradig ugn med luckan på glänt. Nu väger ett kilo plötsligt 200 g.

Tillagning
Låt helst köttet ligga i blöt ett tag före kokning. Koka köttet i blötläggningsvattnet tills det känns klart. Spadet kan sedan användas till bearnaisesåsen eller potatismoset.
 
Rolles recept är inspirerande. Jag tror jag ska åka förbi affären på hemvägen köpa med en liten köttbit.

Jag har nåt år använt mig av ovanstående recept från Forsells bok. Det var för mycket marinadsmak, jag går nog hellre på saltat/torkat.

Rökt kött är ju oxå trevligt, men jag saknar utrustning för såna experiment.

/Håkan
 
Håkan K; sa:
Rolles recept är inspirerande. Jag tror jag ska åka förbi affären på hemvägen köpa med en liten köttbit.

Jag har nåt år använt mig av ovanstående recept från Forsells bok. Det var för mycket marinadsmak, jag går nog hellre på saltat/torkat.

Rökt kött är ju oxå trevligt, men jag saknar utrustning för såna experiment.

/Håkan

Det finns endel billiga rökutrustningar för fisk.
http://www.jula.se/item_info.asp?id=17635&id_str=¤13928¤12371¤3405¤10174¤9940¤13929¤17635

Där man kan välja vilken typ av smak man villha med olika sortes spån.

/Johnny
 
Nu har jag saltat in 2 skivor nötfilé (olika saltmängd) enl Rolles direktiv. Nu är det bara sätta sig på en stol å vänta tills maten är klar...

/Håkan
 
Experiment med kött i källare gick åt helvete. Saltade och hängde upp i källare +12 grader. Nu har det kommit mögel på köttet. Kan bero på för lite salt eller för varmt i källaren. Har tvättat bort möglet och hängt upp köttet i kylen :) Måste äta upp en bit innan jag åker till fjällen för att se om det händer något med bakteriefloran i magen ;-) // RJ
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KLAGER FDA varna för torkat kött till husdjur Friluftsmat 3
Mattias1981 Torkat kött småprickigt?? Friluftsmat 18
Jakan Hållbarhet på torkat kött Friluftsmat 5
vincentt Torkad frukt, bär, etc... som inte ser ut som "torkat". Friluftsmat 4
Lasse Be Torkat Friluftsmat 3
grodanbolle Torkat rökt renkött/hjärta? Friluftsmat 8
Nissealmroth Torkat i tropikerna Friluftsmat 11
JohnnyL Torkat renkött hållbarhet? Friluftsmat 29
ceciliao Frysa torkat? Friluftsmat 14
Slut med torkat renkött Friluftsmat 7
n_zackrisson Hållbarhet torkat? Friluftsmat 1
muppielupp torkat för vegisar Friluftsmat 1
LenaN Recept på torkat??? Friluftsmat 0
Elin75 Paddlingsmat som är LCHF utan kött?! Friluftsmat 4
lokatten Torka kött, fråga Friluftsmat 25
Immo Torka kött temperatur? Friluftsmat 13
josia Torka kokt kött Friluftsmat 7
fjallenv34 Torka kött Friluftsmat 10
Tobias.Åsman Torka kött Friluftsmat 3
Roddan B Torkning av kött så att det blir gott Friluftsmat 5
KLAGER Hembyggt torkskåp för kött (svamp eller annat) Friluftsmat 12
Staffan Andersson Kött! Friluftsmat 15
Mickexxx Salta Kött Friluftsmat 2
LL Torkning av kött - hur mycket salt? Friluftsmat 12
snabel Torka kött Friluftsmat 3
Nyman Var hittar man torkad frukt/grönsaker/kött Friluftsmat 4
såg Mat ska vara gått att äta som både kött och grönsaker. Friluftsmat 0
Hur torka kött?? Friluftsmat 3

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.