Torkat kött

Bosniskt kött

Köpte torkat kött på bosniska Kött och Charkboden här i Linköping. Man kan välja på nöt och lamm. Det visade sig dessutom vara rökt. Det var riktigt gott. Och priset var inte farligt, 90 kr/kilo, och då är en del vätska urtokad även om köttet var mindre torrt i mitten.

Torkad lövbiff

Här kommer ett suveränt recept på torkad lövbiff som ni måste prova på! Tunt skuret kött med låg fetthalt går utmärkt att torka. Före tillagningen låter man bara köttet ligga i blöt ett tag. Serveras t ex med potatismos och bearnaisesås. Garanterad fullträff.
Man kan även äta det torkade köttet direkt som "biltong" eller "beefjerky".

Råvaror (6 port)
1 kg lövbiff, 2 dl soja, 6 vitlöksklyftor, 2 dl vatten, 1 msk tomatpuré, 1 pressad citron, 1 msk fransk senap, basilika, stark pepparsås.

Beredning
Marinera lövbiffen en natt i de andra råvarorna. Bred ut lövbiffen på en luftig yta, tex ett grillgaller. Torka 16 h i 50°-gradig ugn med luckan på glänt. Nu väger ett kilo plötsligt 200 g.

Tillagning
Låt helst köttet ligga i blöt ett tag före kokning. Koka köttet i blötläggningsvattnet tills det känns klart. Spadet kan sedan användas till bearnaisesåsen eller potatismoset.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Rolles recept är inspirerande. Jag tror jag ska åka förbi affären på hemvägen köpa med en liten köttbit.

Jag har nåt år använt mig av ovanstående recept från Forsells bok. Det var för mycket marinadsmak, jag går nog hellre på saltat/torkat.

Rökt kött är ju oxå trevligt, men jag saknar utrustning för såna experiment.

/Håkan

Håkan K; sa:
Rolles recept är inspirerande. Jag tror jag ska åka förbi affären på hemvägen köpa med en liten köttbit.

Jag har nåt år använt mig av ovanstående recept från Forsells bok. Det var för mycket marinadsmak, jag går nog hellre på saltat/torkat.

Rökt kött är ju oxå trevligt, men jag saknar utrustning för såna experiment.

/Håkan

Det finns endel billiga rökutrustningar för fisk.
http://www.jula.se/item_info.asp?id=17635&id_str=¤13928¤12371¤3405¤10174¤9940¤13929¤17635

Där man kan välja vilken typ av smak man villha med olika sortes spån.

/Johnny

Nu har jag saltat in 2 skivor nötfilé (olika saltmängd) enl Rolles direktiv. Nu är det bara sätta sig på en stol å vänta tills maten är klar...

/Håkan

Experiment med kött i källare gick åt helvete. Saltade och hängde upp i källare +12 grader. Nu har det kommit mögel på köttet. Kan bero på för lite salt eller för varmt i källaren. Har tvättat bort möglet och hängt upp köttet i kylen :) Måste äta upp en bit innan jag åker till fjällen för att se om det händer något med bakteriefloran i magen ;-) // RJ

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips