Zipoff eller vanlig byxa?

Mitt tips.

Jag tror att ziposs är det totalt bästa valet. bara fördelar som jag ser.

1. Snabbt ombyte.
2. Viktreducerande då du slipper 2 olika byxor.
3. Är du varm/kall om 1 ben kan du hantera det enkelt.

Dessvärre finns det snygga zippoffs. Jag har bara sett trista kaki.

Kanske någon annan har tips på snygga zippoffs? Fjällrävens är inte så sexiga..

Mvh

Max

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
ITAB Traveller

349kr
Finns i grafitgrå eller classic khaki.

Själv har jag grafitgrå eftersom jag av någon konstig anledning alltid lyckas smutsa ner mig så att byxorna inte går att få rena. Nu är dom ju redan smutsgrå så då spelar det inte så stor roll.

Dom är lätta också, 436 gram för mina C52

Precis som Peter säger, innan mig, så har jag dessa byxor!

Det jag tycker är fördelen med dessa är att:
Dom är lätta.
Jag har alltid tillgång till benfickorna.
Vill jag ha kortare så kan jag vika upp dom.
Dom är billiga.
Dom är relativt snygga.

Det finns andra alternativ som är lättare men jag tycker att dessa ger den bästa helhetslösningen.

//Peter

Jag har på bilden ett par Northface... Patagonia, Marmot med fler har liknande

Bilagor

• Bild 182.2.jpg
    Bild 182.2.jpg
    67.5 KB · Visningar: 879
Jag kan rekommendera Tierras Camino Zoo pant som är en zip off modell, mörkgrå och helt perfekta att gå i.

Finns inte att hitta på deras hemsida, och ingen annan bra info på nätet heller.
Men en bra byxa.

En nackdel med zipoff är ju att man går omkring med ett blixtlås som i visa fall kan skava. Många gånger kan man ju fråga sig hur stor del av användningstiden som man verkligen har använt zipoff-funktionen?

Jag har aldrig haft problem med skavande blixtlås, ofta sitter de ju "försänkta" mellan tyg som man måste vika upp när man ska sätta ihop dem.

Den främsta nackdelen som jag ser är istället att blixtlåset väger mer än om man inte hade haft det.

En nackdel med zipoff är ju att man går omkring med ett blixtlås som i visa fall kan skava. Många gånger kan man ju fråga sig hur stor del av användningstiden som man verkligen har använt zipoff-funktionen?

Sommartid så använder jag zipoff funktionen dagligen!
//Peter

Zippoff är strålande på sommaren. i sälsynta fall gå det en vecka (under sommaren) som man inte använder det...men det används i snitt varannan eller var tredje dag för mig...och det i urbana miljöer. I busken tenderar det att bli ännu mer.

Dock är jag irriterad på att många zippoff bara går att ta av under knät, vist, dragkedjan skaver mindre där men har man ledig passform stör det oftast inte om den är på låret. Och när man behöver vada, svalka sig eller gå genom vide får man ju "så mycket mer effekt" när man tar av ovan knät.

Itab hde förut en byxa som hette jokk som fanns med eller utan zippoff, högt placerade benfickor och direkt under det en dragkedja, klockrena!!! Tyvärr var även detta en produkt som dog...

Dagens treveller tycker jag brister i de att de inte kommer i en modell med dregkedjan just under banfickan, men man har ändå shorts som är så pass korta!
Någa, det är väll efterfrågan som styr.

(maila gärna Itab on detta så kanske sakerna kommer tillbaka)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips