Yxor-kvalitét

Omskaftning

Min erfarenhet är att skaften från Järnia och Clas Ohlson är rätt så bra. Det är iallafall svårt att göra bättre skaft själv med en rimlig arbetsinsats. Vad som kan ställa till det för en vid omskaftning av gamla udda yxor är att ögat kan vara större jämfört med vikt och önskad skaftlängd än hos nyare yxor. Kan innebära att man antingen får bra utfyllnad av ögat och ett längre skaft eller "rätt" skaftlängd och dålig utfyllnad av ögat. Jag brukar föredra att fördjupa kilspåret något och göra en längre kil. På vissa gammelyxor finns märken som om ögat har slagits ihop från sidan (efter skaftning?). I så fall måste det gå rätt trögt när det nya skaftet skall i för att passningen skall bli bra. Ofta går det dock att återanvända ett gammalt skaft under två förutsättningar:
1) att yxhuvudets glappande inte har gnagt bort för mycket material.
2) att skaftet vidgar sig koniskt nedanför yxhuvudet.
Är dessa villkor uppfyllda så är det bara att pilla/borra bort den gamla kilen och göra om.
 
Ursäkta mig men hur svårt kan det vara egentligen?! Är det inte att bara att plocka upp en yxa hos järnhandlaren, provsvinga, köpa och sedan åka hem och hugga? Man får känslan av att många män på detta forum väljer yxor noggrannare än livskamrater. Jag tycker att Gränsfors yxor är bra och fina men det verkar som det finns fler märken som är lika bra. Jag vet av erfarenhet att män gillar prylar, ju hårdare desto bättre men börjar inte denna tråd bli lite fånig?

Och jorå. Jag har jobbat i skogen med yxa och huggit ved på vedbacken. Alldeles för många timmar av barndommens sommarlov rent av. Jag förstod inte då och inte nu heller att en yxa kan vara mer än yxa. Jag måste ha missat något.

Tomas
 
novas husse; sa:
Ursäkta mig men hur svårt kan det vara egentligen?! Är det inte att bara att plocka upp en yxa hos järnhandlaren, provsvinga, köpa och sedan åka hem och hugga? Man får känslan av att många män på detta forum väljer yxor noggrannare än livskamrater. Jag tycker att Gränsfors yxor är bra och fina men det verkar som det finns fler märken som är lika bra. Jag vet av erfarenhet att män gillar prylar, ju hårdare desto bättre men börjar inte denna tråd bli lite fånig?

Och jorå. Jag har jobbat i skogen med yxa och huggit ved på vedbacken. Alldeles för många timmar av barndommens sommarlov rent av. Jag förstod inte då och inte nu heller att en yxa kan vara mer än yxa. Jag måste ha missat något.

Tomas

Haha.. ja det är väl nåt som karakteriserar många trådar här och det är väl just det totala insnöandet och kontroverser om små detaljer som ofta gör en tråd här på utsidan intressant och roande.

David
 
novas husse; sa:
.... Jag förstod inte då och inte nu heller att en yxa kan vara mer än yxa. Jag måste ha missat något.
Tomas
Jodå, en yxa kan även vara en hammare, om det inte är ett Gränsfors-konstverk som ägaren inte vågar använda till annat än ved.
 
Priser på replikor

Priser på replikor

Liten Skarvyxa 1010 kr
Stor Skarvyxa 1158 kr
Liten Tjäckelyxa 1026 kr
Stor Tjäckelyxa 1192 kr
Bredbila 2586 kr
Tvåflikad Skäggyxa, bila 1742 kr
Tvåflikad Huggyxa 1656 kr
Stridsyxa 3184 kr
Skäggyxa med skaftholk 1306 kr
Fyrflikig Huggyxa 1864 kr

Som hittat.

//PW
 
novas husse; sa:
Och jorå. Jag har jobbat i skogen med yxa och huggit ved på vedbacken. Alldeles för många timmar av barndommens sommarlov rent av. Jag förstod inte då och inte nu heller att en yxa kan vara mer än yxa. Jag måste ha missat något.

Tomas

Jaaa.. dina barndoms sommarlov gör dig snabbt till en expert på området. Jag har alltid avundats människor som utan en tanke tar första bästa skit i affären och använder det med stor glädje, själv så tillhör jag idioterna som handplockar mina prylar, dom skall förhoppningsvis följa mig i många år..

(i skogen behöver man nog iofs en hammare bättre än en yxa till å slå i kilarna med, man yxar ju inte ner träden... Jag e så ung så att jag använder motorsåg)
 
Tråden lever!

Det märks att kniv och yxa följt med människan genom årtusenden, diskussionerna vill aldrig ta slut.

Jag kör ju den mesta veden med motorsåg och hydraulklyv, men när det är dags för spis- och kaminved blir det yxa med en- och tvåhandsgrepp, beroende på kvist, tjurighet etc.

Sedan angående vilken man ska köpa:
Yxor löser man på auktion!

/BAX
(Som har EN Gränsfors, en gåva som används med vördnad)
 
Hammare

Det är ett väldigt tjat i den här tråden om att yxor inte är hammare.

Att så är fallet är ganska uppenbart om man tittar på respektive verktygs design, dessutom är jag övertygad om att man aldrig på ett bygge skulle tillåtas att använda en yxa som hammare.

Val av hammare om man avser spika mer än aldrig så lite är ett delikat val där svikt och balans är minst lika viktigt som vid val av yxa.

Slutsats en hammare är en hammare och en yxa en yxa, val av verktyg och vilka egenskaper som då prioriteras är individuellt och kan knappast kategoriseras i termerna rätt och fel.
 
Re: Re: Yxor

Mycket läsvärd tråd detta rent allmänt men vill påpeka följande som rättelse till uttalandet nedan.

FJS90/91; sa:
klippen; sa:
Hultafors yxor såldes förr, vill jag minnas, som Agdoryxan. Den hade det bästa ryktet bland skogsarbetare i Norrlands inland, det fanns myter om att dessa yxor var så eftertraktade ute i världen att forskningsresanden från Sverige erbjudits döttrar i utbyte mot yxor runt om på jordklotet.

Trots din presentation av 3 generationer av yx-experter så blev det lite fel på uppgifterna... :)

Man skall nog inte blanda ihop Hults Bruk som låg i Norrköping och gjorde Agdoryxan med Hultafors som ligger lite utanför Borås och är mest kända för skit-yxan och hyfsade tummaträn....

Min klyvyxa som jag inhandlade förra året och som jag har ganska mycket erfarehet av vid det här laget är märkt Hultafors Agdor handmade by Hults bruk in Sweden.
Om den är lika bra som en Gränsfors vet jag inte men den har utmärkt egg när man håller efter med ett bryne och balans och känsla är utmärkta.

Att vid riktigt knölig ved använda kil och liten handslägga är inte dumt.

Och så till debatten om man skall klyva färsk ved eller inte villjag tillägga att färsk lövved är lättklyven och att ett år gammal granved är mer lättkluven än hyfsat färsk granved.

Hälsningar Thure som imorgon går ut på vedbacken igen
 
Vilken härlig tråd detta var! Mycket insnöad och lärorik...
Det jag är mest intressrad av är vart jag kan köpa den ved som klyvts av alla de professionella vedklyvarna i forumet.
Jag är nämligen inte speciellt intresserad av att klyva ved själv.
Men en dubbeleggad Gränsforsare hade ju gjort sig fint på väggen i stugan!
 
afropavo; sa:
Vilken härlig tråd detta var! Mycket insnöad och lärorik...
Det jag är mest intressrad av är vart jag kan köpa den ved som klyvts av alla de professionella vedklyvarna i forumet.
Jag är nämligen inte speciellt intresserad av att klyva ved själv.

Kolla på http://www.lantbruksnet.se , privatannonser, skogsannonser. Eller på Blocket.
/BAX
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.