Yxor-kvalitét

Om en kubb skall klyvas i 4 bitar, så klyver man den först på mitten (genom kärnveden), om du då håller i kubben med ena handen så faller den aldrig till marken (och det finns INGEN risk att träffa handen och man får mycket bättre precision). Man kan genast bara vända på den ena halvan och klyva den på mitten (behöver inte böja sig ner och plocka upp den och den flyger inte iväg).
Sedan kan man inte göra detta med de tyngsta klyvyxorna, men det behöver man inte till färsk björkved på < 40 cm diameter. Om veden är vresig (fjällbjörkar) eller ej har ingen betydelse, då är det bara viktigare att man klyver varje vedkubb där den naturligt kan spricka. Som klippen sa så klöv man alltid med enhandgrepp förr, när man verkligen klöv större mängder.
Skall man klyva större mängder för hand så är det ju förövrigt effektivare att klyva veden i 1 m längder (färre hugg men fler kapningar), då kan man ha nytta av tunga klyvyxan med två handsgrepp.
[Ändrat av KLAGER 2003-06-18 kl 12:38]
 
KLAGER; sa:
Om en kubb skall klyvas i 4 bitar, så klyver man den först på mitten (genom kärnveden), om du då håller i kubben med ena handen så faller den aldrig till marken (och det finns INGEN risk att träffa handen och man får mycket bättre precision).

De gånger jag hugger ved så är det VÄLDIGT sällan som klabben klyvs på första hugget, och då hugger jag med klyvyxa. Det är möjligt att det går med ett hugg om veden är kvistfri, men den mesta ved jag huggit har det varit mycket kvistar i.
 
Re: Re: Om enhandsklyvning

FJS90/91; sa:
klippen; sa:
Där jag växte upp i östra Jämtland så klöv nog de allra flesta sin ved med sin enhandshuggyxa medans de vred runt kabben på huggkubben med den andra handen. Detta ingick i de manliga färdigheterna.

Nu fattar jag nog vad du menar, du menar väl att dom klöv veden enligt bilden nedan.. Där man först yxar av ytveden för att sedna klyva kärnveden?

traslag1.gif

Ja precis.
 
Re: Re: Vidare om enhandsklyvning

FJS90/91; sa:
klippen; sa:
Ved till vedspis skulle vara finkluven och av varierande volym, den skulle förutom värma på den tiden också duga för att reglera temperaturen i spisens ugn vid bakning och ge rätt temperatur på hällen för kokning, stekning, sjudning och varmhållning.

Använder själv en vedspis med stor vördnad.. Så nog vet jag hur svårt det är att hantera värmen på vedspisen, ovanpå e det enkelt men ugnen e värre. Har dock lyckats halvbra med efterugnsbröd.

Och ungsvärmen hanterades med att hela tiden ha vedbitar med rätt volym.

Min mor bakade till och med sockerkaka med gott resultat i vedspis undantaget de gånger min 130 kg tunga mormor gick över köksgolvet i samband med gräddning.

Det sviktande bjälklaget gjorde att kakan föll ihop.
 
nermander; sa:
KLAGER; sa:
Om en kubb skall klyvas i 4 bitar, så klyver man den först på mitten (genom kärnveden), om du då håller i kubben med ena handen så faller den aldrig till marken (och det finns INGEN risk att träffa handen och man får mycket bättre precision).

De gånger jag hugger ved så är det VÄLDIGT sällan som klabben klyvs på första hugget, och då hugger jag med klyvyxa. Det är möjligt att det går med ett hugg om veden är kvistfri, men den mesta ved jag huggit har det varit mycket kvistar i.

Du har inte funderat på att det kan bero på att vi idag inta har samma vana att hantera yxa?

Daglig övning med verktyget i olika ändamål gjorde det säkert lättare att klara detta med en vanlig yxa?
 
klippen; sa:
nermander; sa:
KLAGER; sa:
Om en kubb skall klyvas i 4 bitar, så klyver man den först på mitten (genom kärnveden), om du då håller i kubben med ena handen så faller den aldrig till marken (och det finns INGEN risk att träffa handen och man får mycket bättre precision).

De gånger jag hugger ved så är det VÄLDIGT sällan som klabben klyvs på första hugget, och då hugger jag med klyvyxa. Det är möjligt att det går med ett hugg om veden är kvistfri, men den mesta ved jag huggit har det varit mycket kvistar i.

Du har inte funderat på att det kan bero på att vi idag inta har samma vana att hantera yxa? Daglig övning med verktyget i olika ändamål gjorde det säkert lättare att klara detta med en vanlig yxa?

Visst beror det säkert en del på det, men jag vidhåller att det är enklare att klyva grova sega kubbar med en tung klyvyxa då rörelseenergin i yxhuvudet står för en stor del av klyvkraften. Ska man hålla på hugga med en mindre yxa så blir man snabbt trött i armarna, vilket man snabbt upptäcker om man prövar de två metoderna.

/David
 
Någon skrev att det blir mycket gissningar och påhitt när vi skriver om våra erfarenheter..

Följande är saxat från Gränsfors hemsida:
______________________________________________________

Använd en bred, stabil, huggkubb vars höjd är lika med knähöjd. Det är viktig att huggkubben står på ett stabilt icke fjädrande underlag.

Ett fjädrande underlag reducera kraften vid yxhugget och klyningseffekten minskar. Placera vedklampen som ska klyvas så långt ifrån dig som möjligt, i bortre delen av huggkubben. Om du missar vedklampen träffar då yxan som regel huggkubben och risken för att träffat marken eller benen minskar.
En vedklamp klyvs som regel lättast från toppänden. Håll långt ut i skaftet, med rakar armar, vid det nedåtriktade hugget. Då får du mera kraft och säkrare huggning. Anpassa avståndet, till det som ska klyvas, med fötterna - inte med armarna. Yxskaftet bör om möjligt vara vågrätt vid klyvningsögonblicket.

hack_4b.gif


Till riktig stora, kvistiga eller vresiga vedkubbar kan man behöva använda kilar för att få isär dem. Använd två kilar. Slå fast en kil i ena kanten.

Slå ned kilen med en släggyxa eller slägga så att en spricka uppstår. Sätt nästa kil längre in och slå tills sprickan vidgar sig. Flytta in den första kilen osv tills hela kubben spruckit isär.

Använd inte en vanlig yxa som kil eller som slägga. Den är inte gjord att hålla för det och kan därför bli stukad. Endast släggyxan är gjord för att hålla att slå med på en kil.

______________________________________________________

hoppas att dom vet vad dom pratar om...
 
Jo Gränsfors vet säkert vad de talar om, tex när de specifikt tillverkar:

"Liten Klyvyxa

För den som vill kunna klyva ved med bara en hand eller tycker att en stor klyvyxa är för tung. Yxhuvudet är smitt och slipat konkavt. Nedre delen närmast eggen är tunn så att yxan lätt och snabbt går långt in i veden. Därefter breddar sig yxhuvudet vilket ger bra klyvförmåga. Yxhuvudets form i kombination med en snabb rörelsekraft nedåt slår/pressar effektivt isär veden.
Yxan är ej avsedd för att användas som vedkil eller för att slå med på en vedkil. För klyvning av grov ved rekommenderas Stor Klyvyxa eller Släggyxa
Skaft av prima hickory med skaftskydd av stål för att minska det slitage som normalt uppstår när skaftet oönskat kommer i kontakt med veden. Skaftets övre del har cirkulära räfflor för att ge stadigt grepp.

Liten Klyvyxa väger 1,4 kg och är 60 cm lång.
Eggskydd av läder."

http://www.gransfors.com/htm_sve/produkter/p_klyv_liten.htm
 
KLAGER; sa:
För klyvning av grov ved rekommenderas Stor Klyvyxa eller Släggyxa

Som jag sa innan, pratar vi riktig ved eller Statoils ved i påse? Tar man ut egen ved ur skogen så blir det både klen och skitgrov ved..

Så här gör jag:
Först så "grovklyver" jag veden, jag delar den 1 till 2 ggr för torkning och då använder jag stor klyvyxa och 2-handsfattning.

Den torra grovklyvda veden anpassas sedan innan den används till lagom stora bitar med en enhandsyxa, då håller jag klabben med ena handen..

Jag har valt att inte hugga upp veden till rätt storlek med en gång för att jag tycker att det e trevligt att hugga till veden till rätt storlek på vintern..

Jag eldar inte heller i vedpanna utan i vedspis, kakelugn och braskamin..
[Ändrat av FJS90/91 2003-06-18 kl 14:36]
 
Nej det finns ju mycket olika sorters ved. Har man tillgång till gott om ved så kan man ju välja att enbart använda utgallrad löv av lämplig diameter (15-60 cm diameter). Tar man det på våren så är det som att skära i smör (och det stänker ordenligt), jag sulle inte ens fundera på att knacka på torr lövved.
Vill man ha pinnar till köksspisen så kan ju kanske annars solstickan vara ett alternativ.
 
KLAGER; sa:
Har man tillgång till gott om ved så kan man ju välja att enbart använda utgallrad löv av lämplig diameter (15-60 cm diameter).

Men det var ju exakt detta jag sa, man tar ut grov ved(60cm) och klen ved(15cm)... Grövre ved eldar jag inte det får gå med timmerbilen.
 
Lämplig litteratur för yxdebattörer

Såsom tråden om yxors kvalitet så vill jag ge alla debattörer och andra ett lästips för sommaren vilket har beröring med yxor och ved och mycket mer.

Läs Veikko Huovinens "Hamstrarna" en bok om hur man förbereder sig för vintern.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.