Yxor-kvalitét

Jag undrar...vad är det skillnad i kvalité på Hultafors yxor och Gränsfors?
Det finns ju även alternativ, som Fiskars. Priset är klart lägre. (Även om det konstgjorda handtaget verkar svår att laga/fixa om den går sönder ute i vildmarken).
Sedan finns det ju yxor att köpa från ÖB och storköpsställen osv. Fast jag är lite orolig för hållfastheten. Man vill ju inte be folk att huka sig och ta skydd så fort man tar fram yxan :)
Helst vill jag ha ett verktyg med kraft, hållbarhet och känsla, fast priset är ju inte oviktigt det heller...
 
Coolsson; sa:
Jag undrar...vad är det skillnad i kvalité på Hultafors yxor och Gränsfors?
Det finns ju även alternativ, som Fiskars. Priset är klart lägre. (Även om det konstgjorda handtaget verkar svår att laga/fixa om den går sönder ute i vildmarken).

Har själv en Fiskars sedan ca 5 år tillbaka. Den har problemfritt använts en hel del. Skulle inte oroa mig för handtaget. Är olyckan framme och det går sönder i vildmarken blir det säkert problem, men jag kan inte tro att det skulle gå sönder vid normal användning, handtaget är mycket stabilt och av bra kvalité.

Har ingen erfarenhet gällande de två första alternativen så jag kan inte säga något om dem, men kan rekommendera en Fiskars, priset är relativt lågt, dessutom är den lätt.

Roger
 
Det går inte att jämföra en Hultafors och en Gränsforsyxa, Hultaforsaren är en hammare med en mycket dålig egg medans Gränsforsyxan förutom att vara ett konsthantverk är en riktigt fin yxa med en knivskarp egg.. Man skall inte låta sig luras av det vackra yttre på en Gränsforsare, det är ett mycke kompetent verktyg som skall och kan användas till ALLT!! Jag har själv 2st Hultaforsare och 4st Gränsforsare, Hultaforsyxorna använder jag när det finns risk för att det finns spik i veden/virket då det inte gör något för Hultaforsyxorna har ingen egg värd att vara rädd om... Till allt annat används Gränsforsyxorna, allt från skogsarbete till att splinta ved när jag fiskar eller jagar.. Att låta en hundring hit elller dit avgöra valet när det handlar om ett redskap som håller i minst 20år är lite sn*lt..
 
Eggen på en yxa är väl ett resultat av hur den används. Om den slipas och bryns rätt, kan åtminstone inte jag se att det skulle vara några avgörande skillnader på olika yxor, inom samma segment. -Men, visst är väl stålkvalitét varierande. Kan tänka mig att om man hugger -säg 1000 klabbar med olika yxor, så kanske någon hållit skärpan bättre än andra, men jag tror inte skillnaden är så stor.

/K
 
Min lilla Agdor med ett huvud på 6-7hg är utmärkt för det friluftsliv jag använder den till.
Den håller sig skarp och tål massor av stryk.
Skulle skaftet bli skadat kostar det inte många kronor att byta ut det.
Men jag skulle gärna ha en Gränsfors, mest för att dom är vackra att se på.
 
carvingkimbo; sa:
Eggen på en yxa är väl ett resultat av hur den används. Om den slipas och bryns rätt, kan åtminstone inte jag se att det skulle vara några avgörande skillnader på olika yxor, inom samma segment. -Men, visst är väl stålkvalitét varierande. Kan tänka mig att om man hugger -säg 1000 klabbar med olika yxor, så kanske någon hållit skärpan bättre än andra, men jag tror inte skillnaden är så stor.

/K

öööhh...

Eggen är när du köper yxan/kniven resultatet av det arbete som tillverkaren har lagt ned på redskapet. En Hultafors har en obefintlig egg medans eggen på en Gränsforsare är knivskarp.. Eggvikeln är ju oxå viktig för hur lätt yxan är att slipa/bryna.. En slö yxa måste kompenseras med kraft och tyngd, jag föredrar en vass och balanserad yxa.

//Patric
 
Coolsson; sa:
Jag undrar...vad är det skillnad i kvalité på Hultafors yxor och Gränsfors?
Det finns ju även alternativ, som Fiskars. Priset är klart lägre. (Även om det konstgjorda handtaget verkar svår att laga/fixa om den går sönder ute i vildmarken).
Sedan finns det ju yxor att köpa från ÖB och storköpsställen osv. Fast jag är lite orolig för hållfastheten. Man vill ju inte be folk att huka sig och ta skydd så fort man tar fram yxan :)
Helst vill jag ha ett verktyg med kraft, hållbarhet och känsla, fast priset är ju inte oviktigt det heller...
Har sedan 98 använt en Fiskars frekvent, lilla modellen med långt skaft, vikt 600 g. Kände mig skeptisk mot handtaget i början, men det håller. Dock har jag inte helt kunnat släppa tanken på det svåra reparationsjobb som väntar OM skaftet ändå skulle gå av, så som gardering har jag lindat en tjock läderbit runt skaftet högst upp, och dragit fast den med silvertejp.
 
Gränsfors

Jag måste hålla med Patric Gränsfors är ganska unika...

Jämför man Fiskars och Gränsfors så känns det först som det är tradition vs. high tech. Men tittar man vidare så ser man att Gränsforsyxorna är en sann evolution där Fiskars är ett felaktigt snedsprång.

Jag tycker balans, känsla och grepp är väsentigt mycket bättre på gränsforsyxorna, om ni slår av en liten gränsforsyxa så undrar jag hur ni hugger;-)

Har ni tid så åk förbi Gränsfors fabrik så får ni se hur det går till!

Jag har ett gäng gränsfors - lilla skogsyxan, kastyxan samt slöjdbilan;-)

Ja det finns massor av varianter där de olika yxorna inte bara är större eller mindre utan eggvinklar, skaft, grepp, rygg är olika.

På önskelistan finns snickaryxan och stora klyvyxan...

Skall man grovarbeta en sked, pilbåge eller en kåsa så åker yxan fram, man kan faktist göra riktigt mycke finarbete med en bra snickaryxa.

Skärpan, formen, hantaget, ja det här är riktiga yxor det. Okej, en bra handsmidd (ej sänksmidd) yxa med damaskerat blad är ju läckrare men ligger ju inte riktigt i samma prisklass!

Bara websaiten visar ju vilken klass och tradition de har... http://www.gransfors.com/htm_sve/index.html
[Ändrat av fafner 2003-06-03 kl 01:59]
 
Re: Gränsfors

fafner; sa:
Jag måste hålla med Patric Gränsfors är ganska unika...

Jämför man Fiskars och Gränsfors så känns det först som det är tradition vs. high tech. Men tittar man vidare så ser man att Gränsforsyxorna är en sann evolution där Fiskars är ett felaktigt snedsprång.

Jag tycker balans, känsla och grepp är väsentigt mycket bättre på gränsforsyxorna, om ni slår av en liten gränsforsyxa så undrar jag hur ni hugger;-)

Har ni tid så åk förbi Gränsfors fabrik så får ni se hur det går till!

Jag har ett gäng gränsfors - lilla skogsyxan, kastyxan samt slöjdbilan;-)

Ja det finns massor av varianter där de olika yxorna inte bara är större eller mindre utan eggvinklar, skaft, grepp, rygg är olika.

På önskelistan finns snickaryxan och stora klyvyxan...

Skall man grovarbeta en sked, pilbåge eller en kåsa så åker yxan fram, man kan faktist göra riktigt mycke finarbete med en bra snickaryxa.

Skärpan, formen, hantaget, ja det här är riktiga yxor det. Okej, en bra handsmidd (ej sänksmidd) yxa med damaskerat blad är ju läckrare men ligger ju inte riktigt i samma prisklass!

Bara websaiten visar ju vilken klass och tradition de har... http://www.gransfors.com/htm_sve/index.html
[Ändrat av fafner 2003-06-03 kl 01:59]
Gränsfors är en bättre yxa, men hur är det med vikten på Gränsfors yxa relativt motsvarande storlek för Fiskars?
 
Gränsfors

Yxans vikt är ju som bekant mest beroende på yxhuvudets vikt, det som borde skilja är altså handtagen.
Komposit är ju lätt men trä är inte direkt tungt det heller.

Fördelen med trä att du får vikten på rätt ställe så att du kan använda den för finsnickerier, ligger tyngtpunkten för långt fram är det omöjlogt att jobba med små justeringar.

Fiskars Handy 600 550g
Gränsfors Vildmarksyxa 36 cm 700g.

Men skall man ha en rejälare yxa så blir det lika
Fiskars Handy 1000 44 cm väger 1kg
Gränsfors lilla skogsyxa 50 cm väger 1 kg
 
Re: Re: Gränsfors

Raskesven; sa:
Gränsfors är en bättre yxa, men hur är det med vikten på Gränsfors yxa relativt motsvarande storlek för Fiskars?

Personligen tycker jag att 100-200gr hit eller dit inte spelar nån roll när man väl beslutat att ta med yxan, då det vikten verkligen avgör så har man väl ändå inte med yxan!?
 
Jag har införskaffat en fiskars till scouterna, mest för att vi sliter yxor något otroligt (låt en 10 - åring hugga med din yxa så förstår du varför). Den har hittils hållit utomordentligt bra. Biltemas och övriga 30- kronorsyxor funkar ju bra så länge de håller, vilket kanske är en vecka, aldrig igen. Valet mellan fiskars och gränsfors avgörs i mitt tycke helt av användningsområdet, om man vill ha en slitvarg som fiskars eller en finare yxa som man måsta vara rädd om. Fiskars har dessutom 10 års garanti på sina yxskaft, men det hjälper ju inte om man är mitt ute i skogen & den pajar.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.