Slipning av yxor???

Jag har en liten handyxa jag skulle behöva ha slipad, jag undrar nu om någon vet något ställe i Stockholm som kan slipa yxor???
Undrar även hur ni gör när era små fick knivar behöver slipas var gör ni detta?
MVH KIM
 
kim1; sa:
Jag har en liten handyxa jag skulle behöva ha slipad, jag undrar nu om någon vet något ställe i Stockholm som kan slipa yxor???
Undrar även hur ni gör när era små fick knivar behöver slipas var gör ni detta?
MVH KIM

Kniven slipar jag själv, yxan har aldrig behövts slipas. Men skulle nog göra det på egen hand också tror jag.
 
maskinelll slipning?

öringen; sa:
kim1; sa:
Jag har en liten handyxa jag skulle behöva ha slipad, jag undrar nu om någon vet något ställe i Stockholm som kan slipa yxor???
Undrar även hur ni gör när era små fick knivar behöver slipas var gör ni detta?
MVH KIM

Kniven slipar jag själv, yxan har aldrig behövts slipas. Men skulle nog göra det på egen hand också tror jag.

I mitt fall tror jag inte yxan var vass ens när jag köpte den för några år sedan så i detta fall tror jag att det behövs en maskinell slipning.
mvh kim
 
Re: maskinelll slipning?

kim1; sa:
öringen; sa:
kim1; sa:
Jag har en liten handyxa jag skulle behöva ha slipad, jag undrar nu om någon vet något ställe i Stockholm som kan slipa yxor???
Undrar även hur ni gör när era små fick knivar behöver slipas var gör ni detta?
MVH KIM

Kniven slipar jag själv, yxan har aldrig behövts slipas. Men skulle nog göra det på egen hand också tror jag.

I mitt fall tror jag inte yxan var vass ens när jag köpte den för några år sedan så i detta fall tror jag att det behövs en maskinell slipning.
mvh kim

Om den inte var vass ens vid köpet skulle jag slänga den och köpa en rejälare yxa :)
 
Jag går med knivarna till min granne, slaktaren. Han har grejer han.
Yxan fixar jag själv, med flatfil och bryne.
Jaja, jag provar nog att bryna nån kniv ibland också, men det blir inte samma resultat.

PS. Skaffa ett skärpstål, det kan göra underverk på en knivegg, då kan man lämna in kniven på slipning mindre ofta.

/BAX
 
Ok

Ok
Nu var det inte yxan vara eller inte vara jag var ute efter utan om det fanns något ställe som kunnde slipa yxor.
För övrigt så är yxan helt underbar för det jag använder den till vilket gör att den har fungerat bra även om den nu inte har varit så vass.
MVH KIM
 
kim1; sa:
För övrigt så är yxan helt underbar för det jag använder den till vilket gör att den har fungerat bra även om den nu inte har varit så vass.
MVH KIM

Hej, om du gillar din yxa så mycket så skulle jag rekommendera att du lärde dig att slipa den själv. Slipningen i sig blir då en njutning.

Det är faktiskt inte så svårt som man skulle kunna tro. De flesta yxor har konvex egg (samma som Fällknivens alster). De flesta tror att en sådan egg är svårare att få fram än en flat eller skålslipad. Men det är faktiskt tvärtom.

Det här behöver du:
* en bit liggunderlag eller större musmatta
* fint eller extra fint våtslippapper
* ett ganska långt keramiskt bryne

Så här gör du:
* lägg en slippappersremsa på underlaget eller musmattan och knipsa fast den eller tejpa fast den i ena änden
* placera yxhuvudet på remsans början och dra långsamma drag utåt utan att ändra slipvinkeln. Slipvinkeln kan vara något under 20 grader per sida.
* gör likadant med den andra sidan. Du kan tex göra 5 drag på ena sidan och sedan 5 på den andra osv.
* när yxhuvudet är vasst så det kan skära papper, tar du fram det keramiska brynet och avslutar med några få lätta drag på det. Du får fram en rakbladsvass (med mikroserationer) egg som rakar armhåren om man så vill...

Poängen med musmattan eller liggunderlaget är det är så pass mjukt att man automatiskt sjunker in en bit och därmed får fram den konvexa eggen. Genialiskt enkelt.

~Paul~
 
Hmm

Tack för alla svar.
Konstigt att det inte finns någon som vet var man kan fixa slipning om man nu inte skulle vilja göra det själv.
Alla kanske slipar sina yxor själva eller så finns det pengar att tjäna genom att öppna en "slipshop".
MVH KIM
 
Flemminggatan på Kungsholmen

Där nästan vid Skidbytarboden (nära kungsbron) finns en verkstad där de slipar bla. långfärdsskridskor så jag antar att de kan slipa yxor
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.