Slipa yxor nybörjarfrågor

Mina föräldrar har massa redskap som aldrig underhållts, bland annat olika extremt slöa yxor
Dessa har använts trots sin slöhet under många år. 20 år kanske? En liten handyxa, en stor och tung klyvyxa.
De har nu en vedklyv så yxorna används inte så ofta. De är helt otekniska och kan inget om hur man slipar osv
Inte jag heller.

Kan man slipa dessa själv? Eller är det bara "Bryna" man kan själv?

Om jag förstått det hela rätt kallas det inte slipa när man "slipar" t ex en lie med ett bryne eller en kniv med en sån där sten eller stav. Jag har förstått att det heter bryna. Men om man har en yxa som är slö efter 20 års användning räcker det väl knappast med att bryna den?

Finns det slipar för överkomligt pris för hemmabruk eller är det nåt man bör lämna till ett proffs?

Om jag låter någon som kan slipa en yxa, hur länge räcker det att jag kan bryna den innan jag måste slipa den igen?
 
Kolla runt i bekantskapskretsen om Du har någon som äger en traditionell slipsten (våtslip) och vet hur man använder den så lär det lösa sig, det är vad Du behöver som första steg sedan kan Du göra avslutande "finliret" med brynsten och sedan underhålla dem med det tills Du har oturen att slå eggen i något olämpligt då är det dags för slipstenen igen.

Kolla även om Du har någon lokalfirma som säljer, servar yxor, och andra egg verktyg (inte CO och de andra kedjorna utan specialbutiker) som sågar här i Uppsala har vi tex Såma som gör sånt men Du bodde väl inte i Uppsala?
 
Du kan också ta lite lätt med en fil för att få bort material jämt över hela eggen och samtidigt få bort skador på eggen. Måla med tusch-penna på begge sidor och ta sikte på att avverka jämt/få bort allt tusch.
Därefter våtslippapper i olika kornstorlek, tex 400 - 600 - 1000 - 2000 eller vad du får fatt i. Lägg våtslippapperet på en musmatta eller liggunderlag med lagom svikt. Dra lika många drag på begge sidor. Jobba systematiskt med det grövsta till det finaste tills du kan spegla dig i eggen. Avsluta med att strigla på läder, evt med slippasta eller autosol. Därefter har du en fin vass egg som rakar armhår och håller länge.
Finns säker nån youtube-film som visar olika sätt att slipa sin yxa på...
 
Jag köpte några begagnade yxor på militärt överskottslager. De var extremt slöa, men slipades vassa medelst en bra s.k. lantbruksfil (en grov och en fin sida). Tog väl i.o.f.s. 1-1,5 timmar/yxa att få dem vassa, men då lär man sig å andra sidan att vara rädd om skärpan. :)

Angående filmer om slipning, så finns det en hel drös sådana på tuben. Ett axplock, dock med fokus på knivslipning, finns samlade på http://skogsforum.se/viewtopic.php?f=12&t=4112
/Niklas
 
Sandpapper i storlek 80 och avslutar med 240 räcker långt och väl, blöter stålet i 5-56 för bättre smörjning.
Denna metoden lärde en gammal pensionerad snickare mig, som har jobbat med yxa dagligen sen barnsben.
 
Om yxorna är misshandlade kan du använda en slipskiva, roterande sten. Men när du kommer närmare eggen får inte härdningen gå ut, att stålet blir blått, bättre att använda en våtslip då, men är du försiktig går det att köra torrt också. Att försöka bryna upp ett par misshandlade verktyg ser jag som tidsslöseri, först måste formen till. En snickaryxa, en klyvyxa och en kniv har alla olika form, det finns ingen mening med att tex bryna upp eggen på en kvyvyxa tex då eggen kommer att brytas av. vad du än gör låt inte stålet bli blått så härdningen går ur. Det är A och O.
 
I tidskriften Hemslöjd nummer 6 2015 som jag bläddrade i på biblioteket finns bl a en intressant artikel om slipning och bryning. Det finns helt klart lite olika skolor inom området.

Thure
 
Tack för svaren

Det lutar åt att jag, som vanligt, låter någon annan göra jobbet åt mig

Annars skulle det visserligen vara kul att lära sig slipa. Min farfar har en sån där gammal maskin som stått oanvänd i 25 år sen han dog
En rund slipsten, och så ett träkar under som man ska hälla vatten i, och sen är det en sorts rem som driver runt hjulet, den står nånstans under all bråte
Kanske går att få igång den och testa själv. Om nu elen till den funkar
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...