S.A. Wetterlin (S.A.W) yxor

S.A. Wetterlings (S.A.W)

Hittade en del trådar om yxor på utsidan. Kul :) Det verkar i trådarna som om Gränsfors-yxan inte alls går att peta ned från tronen. I alla fall vad jag förstått i tidigare trådar. Yxor från Hults Bruk (inte Hultafors) lovordas också.

Tyvärr näms det inget alls - om den över 100 år gamla smedjan i Storvik, S.A. Wetterlings i Sandvikens kommun.

Nu söker jag kunskap om skillnaden mellan Gränsfors-yxan (eller andra) och Wetterlings-yxan.

Någon med denna vetskap? Är alltså Gränsfors-yxan även helt överlägsen S.A. Wetterlings handsmidda yxor också?

www >> http://www.wetterlings.com

Ps: Någon som känner till svenska yxor med namnet "Sater Banko"?
 
Hittade till slut lite matnyttig info. Tyvärr det enda. I testet skrivs bland annat följande:


The Gränfors Bruks has a better finish than the Wetterlings, however, with a very little work, the Wetterlings is a superior axe in terms of efficiency and control. These axes are using tools, so the finish is only valid when the axe is hanged to a wall, for decoration, and really does not matter in the field. The Wetterlings is cheaper, and more efficient without a doubt. I am affraid that I have to say that the Gränsfors SFA has an overrated reputation. It would be interesting to test some other models of the respective ranges the same way. But I can tell you something, if I need to choose an axe of this size, for light forestry work, the Wetterlings is the one I would choose.

Källa: http://outdoors-magazine.com/s_article.php?id_article=147
 
Gränsfors var först

Vad jag har förstått så var Gränsfors först i den nya vågen med att smidda yxor med schysst design, och sedan kopierade hults bruk rakt av. Och det ser ju ut som SAW yxorna är exact lika som Gränsfors i designen, frågan är bara vem som var först.

Kvaliten kan jag ej svara på eftersom jag aldrig har sett en SAW yxa...
 
Det är kanske är som att jämföra päron och äpplen - eller SAAB och Volvo lite. Man blir bara så fundersam på vad som är så mkt bättre med Gränsfors.

Kan ju tänkas att den är "mer välbalancerad" och så vidare.

Vi får väl se om det dyker upp någon i tråden som vet lite mer :)
 
Kan inte svara för Gränsfors eftersom jag aldrig använt någon. Men Wetterlings. Eller 'Jonsered' som det står på skaftet; yxan är dock från Wetterlings. Jag har alltid varit skeptisk till såna där små skityxor eftersom de jag provat funkat jävligt dåligt på tjärved, i stort sett det enda jag eldar med. Men köpte ändå en på vinst och förlust och blev överraskad. Den klyver tjärved som den inte gjort annat. Bra balans mellan yxa och skaft, som på jonseredaren är i björk. Wetterling Wetterling har väl hickory har jag för mig. Trevligt att slippa släpa med sig storyxan i alla fall. Den är ju, som sägs i den inklistrade recensionen ovanför, inget att hänga på väggen, och speciellt inte den här jonseredarern. Men jag har aldrig hängt någon yxa på väggen och har inga planer på att göra det heller. Klart rekommendabel för sina 200 spänn.
 
lapetter; sa:
Klart rekommendabel för sina 200 spänn.

Oj det var ett bra pris :) Grattis!

Ett problem är att jag har ett skaft där man kan se ringar från ådrerna. Skall det vara prima Hickory så skall man se horisontella fibrer - och inga ringar (svagare enligt snickare). Inte bra om den knäcks i fält ju.

Saken är den - vart hittar man skaft i fin hickory med en längd på ca 30 cm? Jag hittar inga. Någon som vet. Hultafors har men dom är för långa.
 
Aknot; sa:
lapetter; sa:
Klart rekommendabel för sina 200 spänn.

Oj det var ett bra pris :) Grattis!

Hm, uttryckte mig nog lite virrigt. Kan se ut som det är jag som klappat dit skaftet själv på en Wetterling som jag köpte skitabilligt, men inte så.

200 (eller 195) är inget klipp utan ordinarie pris.

Bakändan på själva yxan är lite ruffare än de Wetterling säljer under eget namn men vad bryr jag mig om det. Funktionen är superb.

product272.gif
 
Re: S.A. Wetterlings (S.A.W)

Aknot; sa:
Tyvärr näms det inget alls - om den över 100 år gamla smedjan i Storvik, S.A. Wetterlings i Sandvikens kommun.
Nja, de har nämnts i tidigare inlägg om än lite, eftersom det inte är ett av de "stora" märkena: http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=34029&pagenumber=2

Jag har tyvärr inte haft förmånen att känna på någon Wetterling ännu men om de är i klass med GB yxorna eller bättre så måste de vara ruskigt bra ;). Jag är nämligen väldigt nöjd med min lilla GB skogsyxa.

~Paul~
 
Re: S.A. Wetterlings (S.A.W)

Aknot; sa:
I alla fall vad jag förstått i tidigare trådar. Yxor från Hults Bruk (inte Hultafors) lovordas också.

Jag bara måste fråga.
Jag har en Hultafors och den är gjord på Hults Bruk.
vad är det för skillnad du hänvisar till ?
inte för att det igentligen spelar ngn större roll ;-) är mkt nöjd med min yxa. men man blir ju lite nyfiken ;-)

eller har jag missförstått något ?

/Torbjörn
 
Hults Bruk

Hults Bruk ägs idag av Hultafors. Man tillverkar yxor på Hults Bruk med varunamnet "Hultafors". En lite "finare" yxa från Hultafors. Rörigt värre?!

Rätta mig gärna om - även jag missuppfattat något ;)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.