Yxor
Börjar man prata on någon sorts eggverktyg så blir det snabbt ganska svårt att skilja fakta från individuella upplevelser och rena myter, det finns alltid nån som tycker och har upplevt något helt annat än den gängse uppfattningen.
Jag har experimenterat flitigt och kommit fram till följande: Yxor från Biltema, Rusta, Ö&B och liknande ÄR sämre. Ofta är stålen så hårda att det lätt går flisor ur eggen vid kvistning t.ex. En snikyxa jag träffade på var så hårt härdad att den inte gick att skärpa med fil! Sen är ofta infästningen till skaften ganska dålig, kilen är liten och skaftet går inte hela vägen genom huvudet för att lämna plats åt den där gjutplasten. Biltemas yxor speciellt verkar vara skaftade med färskt virke, det verkar räcka med att lämna dem torrt ett tag så delar de på sig nästan självmant.
Förutsatt att yxornas övriga utformning och vikt är någorlunda lika så är eggvinkel och bladtjocklek mer avgörande för huggupplevelsen än själva stålkvaliten. Stålkvaliten inverkar främst (endast?) på hur bra yxan håller skärpan och hur den är att slipa.
Ett vanligt förekommande "fel" på snikyxorna är att bladen väldigt snabbt blir väldigt tjocka, detta är det främsta skälet till att de "biter" sämre än t.ex. en Gränsfors som har ett mycket smäckrare blad. Det går att slipa upp en snikyxa till en eggprofil som liknar de dyrare yxornas och så länge (eller skall man säga så kort?) den håller skärpan så kommer den att hugga lika bra som sina dyrare kusiner.
Har man med scouter att göra så föreslår jag några förebyggande åtgärder:
1) Sätt en skyddsplåt på skaftets framsida nedanför eggen. Jag använde kasserade ugnsplåtar som jag klippte bitar av.
2) Skafta om snikyxorna. De är ofta så dåligt skaftade att det är lättare än det låter. Ta bort gjutplasten så kan man ofta pilla ur kilen. Slå isär alltihop, gör en större kil, justera passningen och återmontera. Jag värmer yxhuvudena tills dess att jag kan smeta på smältlim på ögats insida innan jag trycker i skaftet, det verkar funka bra. Dränk in ändträet i linolja el. dyl. för att minska träets rörelser s.f.a. varierande fuktighet.