XXL snart i konkurs?

På min Lidl har jag upplevt mkt tjänstvillig personal. Lidl är ju delvis en spelare inom vår sektor som Ullared och Biltema. T o m Ikea nämns inland.

Thure
 
Tycker nog personalen på närmaste XXL skött sig bra, bara ett "hej vill du ha hjälp med något" och säger man nej tack så har man blivit lämnad i fred.

Ingår ju i deras jobb att visa att dom ser kunden och är tillgängliga.
 
En del blir helt enkelt aldrig nöjda. Personal som frågar dem om de vill ha hjälp är "påflugen". Personal som håller sig i bakgrunden tills kunden själv frågar är "ointresserad". Saknar de detaljkunskap på kundens specialområde är de "okunniga". När de däremot har bättre koll än kunden är de "besserwisseraktiga".

Överlag har jag bra erfarenheter av personalen på XXL. Åtminstone den nivå man rimligen kan förvänta sig på en butik med brett utbud. Självklart inte jämförbart med små specialiserade butiker drivna av entusiaster, men definitivt inte sämre än de andra sportkedjorna.
 
På min Lidl har jag upplevt mkt tjänstvillig personal. Lidl är ju delvis en spelare inom vår sektor som Ullared och Biltema. T o m Ikea nämns inland.

Thure
Har hört det förut. Det verkar som det skiljer väldigt mycket mellan olika städer och t.o.m. inom varje stad. Lidl är väl inte franchise, men det måste ändå skilja på butikschefernas ambitioner. Har börjat gilla Lidl, även om man får russinplocka, men det är frustrerande när man inte kan hitta en vara eller behöver mer upplysningar än kartongen erbjuder (de säljer ju inte bara mat).
 
Det jag haft svårast för ang personal, är när jag i förväg valt ut en produkt jag vet finns i lager. Jag har i förväg kollat att prestanda och egenskaper lever upp till kraven. Och så står ett försäljaravskum och försöker övertala mig att köpa något annat. Och envisas fast jag indikerat att jag inte är intresserad. Det blir ofta tydligt att jag kan produkten och även produktutbudet bättre än försäljaren.
Liknande händer oftare än man skulle tro, när man är tekniskt intresserad och väl förberedd.

/John
 
När det gäller sånt där är jag tjurig. Har jag bestämt mig för att köpa nåt och det visar sig att de inte har det inne (trots att hemsidan säger det) så går jag med bestämda steg därifrån (även om jag faktiskt hade funderat på att köpa även nåt annat).

Som konsument ska man "rösta med fötterna" och då tycker jag man ska göra det tydligt.

Det är möjligt att de inte bryr sig ett dugg, men det ger i alla fall mig lite tillfredsställelse att visa att de behöver ta hand om sina potentiella kunder.
 
En del blir helt enkelt aldrig nöjda. Personal som frågar dem om de vill ha hjälp är "påflugen". Personal som håller sig i bakgrunden tills kunden själv frågar är "ointresserad". Saknar de detaljkunskap på kundens specialområde är de "okunniga". När de däremot har bättre koll än kunden är de "besserwisseraktiga".

Överlag har jag bra erfarenheter av personalen på XXL. Åtminstone den nivå man rimligen kan förvänta sig på en butik med brett utbud. Självklart inte jämförbart med små specialiserade butiker drivna av entusiaster, men definitivt inte sämre än de andra sportkedjorna.
Denna var klockren Gustav. Precis så tänker många kunder...
Att sedan visa butikskedjor råkar ha "ointresserad" personal, tror jag och hoppas jag inte är specifiktivt för ngn speciell kedja. Har mer om de anställdas personlighet att göra.
 
Om vi backar bandet till sent 60 elr tidigt 70-tal, så var ju inte bageriet, mjölkbutiken, posten, banken etc, bara en typ butik/bank elr post. Det var ju även en mötesplats, där man träffades, bytte åsikter mm. Idag är de flesta butiker en typ av självbetjäning där personalen står vid kassan och visar hur du ska dra ditt kort typ..
(Ok finns vissa specialbutiker med annat tänk)
Ta livsmedelskedjorna som ex. Där finns personal vid kassan, övrig personal uppdaterar/fyller på hyllorna. Men de ger ofta svar på när man frågar om en vara, vart den finns.

Då jag för mer än 50 år sedan började min bana i en klädbutik (OK i en mindre stad där alla kände alla) Där va inte första frågan vad dem var i behov av, utan mer om typ " ska du på träningen i kväll, va? e de dragspelstämma till helgen?"
De flesta butiker var mer som en social mötesplats.
Men det hände att ngn kom in och ville ha hjälp. " Jag ska på bröllopp i helgen, har en mörkblå kostym, kan du fixa skjorta å slips till de". (han var inte brudgummen)

Oavsett yrke har jag alltid stått upp för service. Kan idag komma in i en butik, där jag genast känner, "den där skulle troligtvis göra sig bäst på lagret"
Bara bjuda på ett leende, kostar inte nåt. Men kan ge så mycket tillbaka.

Mitt sista jobb i en klädbutik hade jag i Karlstad.. på den tiden stängde man butikerna kl 18.
kl 17.55 (ej lördag) började samma person att blinka med lamporna för att påvisa för kunderna, att vi stänger nu!!! Service???
Känn på den du Jazzy...haha Karlstad i ett nötskal elr ... skojar bara..
 
Senast ändrad:
Nu är det nog inte pga personalen på golvet som det går dåligt för XXL, utan pga ett dåligt skött bolag. Det klart det kostar att han gigantiska varuhus med låga marginaler och lägst priser. Det verkar ha varit en dålig affärsidé helt enkelt, som inte går ihop.

Man kan inte skylla på 20-åringarna på golvet för det.
 
Nu känner jag inte till XXL, då jag inte gjort några inköp där.
Mer än att jag kollat deras hemsida.

Funderar lite på hur man tänker då man anställer personer i typ sportbutiker.
Är dem bara till för att med ett leende be dem blippa kortet elr?
Beroende på vad butiken har i lager.. Har man kunnig personal, oavsett ålder, med erfarenhet av resp utrustning, för dess ändamål?
 
Beroende på vad butiken har i lager.. Har man kunnig personal, oavsett ålder, med erfarenhet av resp utrustning, för dess ändamål?

Hur skulle det gå till med ett så brett utbud ?
Bara fiskeavdelningen skulle ju ta år att få praktisk erfarenhet av alla pinaler.
Dessutom tvivlar jag starkt på att dom får låna hem prylarna för att prova på fritiden.

Vem skulle man anställa som har sådan koll på precis allt eller alternativt hur länge och ofta skulle man få skicka dom på utbildning och till vilken kostnad ?

Klart en överintresserad nörd till kund ofta kan bättre koll på anala detaljer på en viss produktgrupp än vad en 20-25årig säljare på en XXL butik kan förväntas ha.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg