XXL snart i konkurs?

Jag vill minnas att när XXL etablerade sig i Sverige med löftet om "störst utbud och lägst priser" var strategin att utnyttja koncernens styrka för att kunna hålla ut längre än konkurrenterna – i hopp om att de som saknade samma resurser till slut skulle ge upp. Men kanske fungerade det ändå inte som planerat.

Hur skulle det gå till med ett så brett utbud ?
Bara fiskeavdelningen skulle ju ta år att få praktisk erfarenhet av alla pinaler.
Dessutom tvivlar jag starkt på att dom får låna hem prylarna för att prova på fritiden.

Vem skulle man anställa som har sådan koll på precis allt eller alternativt hur länge och ofta skulle man få skicka dom på utbildning och till vilken kostnad ?

Klart en överintresserad nörd till kund ofta kan bättre koll på anala detaljer på en viss produktgrupp än vad en 20-25årig säljare på en XXL butik kan förväntas ha.
Ju bredare sortiment, desto mindre service och mindre kunskap av personal.
Söker jag fiskeutrustning, ja då går jag ju inte till nån av de stora "friluftsbutikerna"; utan till de där jag kan få den service jag vill ha.
Naturligtvis kan du inte finna personal som har koll på hela kittet, men ofta ser man i sportbutiker att viss personal finns tillgängliga iaf när det gäller avdelning för fotbeklädnad, och som har koll. Men i övrigt?

Det är väl som i alla moderna serviceyrken: De ska vara väl under 26 år Punkt

[Sen blir de tydligen dyrare i arbetsgivaravgift... Det går visst nån gräns vid 26 års ålder]
/Odd
Ja det handlar väl som vanligt, att sälja så mycket som möjligt till så låg kostnad som möjligt.

Senast ändrad:
Butiksförsäljare. Vad förväntar ni er?
En anställd butiskförsäljare skall öka omsättningen, alltså öka försäljningen för att motivera sin anställning.
Jag växte upp på 70 talet och gick jag till en butik så kunde försäljaren allt om alla varor som fanns i butiken.
De butiksförsäljare jag har stött på de senaste decennierna kan inte ett skit.
De vill bara sälja.
Mot denna generalisering så finns det såklart undantag.
Närmare bestämt ett; gick in på apoteket som var en förbutik till Willys och där fanns en
ung kvinna med ursprung i något arabiskt land.
22 år gammal.
Jag skulle handla medicin till min hund.
Hon visste inte bara vad för mediciner apoteket tillhandahöll utan även hur man gör dem själv från grunden.
Hade hon varit 45 år gammal hade jag inte varit så imponerad men hon var 22 år gammal och kunde precis allt om allting som butiken hon var anställd i sålde.
Att träffa henne var som att hitta kistan med guld vid regnbågens slut.
Det var som en tidsresa tillbaka till 70 talet när försäljaren i butiken kunde allt om de varor som såldes. Dåtidens försäljare var inga ungdomar.
Det är svunna tider.
Idag finns dock internet och sökmotorer och få information om det man söker är betydligt enklare än att besöka bibliotek och leta efter böcker på ämnet som intresserar.
Läs på innan köp. Buiksförsäljarna finns där beredda att kränga till de som inte har läst på.
Dagens butiskförsäljare kan lagerstatus och i bästa fall var varan finns om butiken har en enorm yta.

Ju bredare sortiment, desto mindre service och mindre kunskap av personal.
Söker jag fiskeutrustning, ja då går jag ju inte till nån av de stora "friluftsbutikerna"; utan till de där jag kan få den service jag vill ha.
Naturligtvis kan du inte finna personal som har koll på hela kittet, men ofta ser man i sportbutiker att viss personal finns tillgängliga iaf när det gäller avdelning för fotbeklädnad, och som har koll. Men i övrigt?
Så resonerar då inte jag. Jag går aldrig till en butik för att få "service". Det är som att be om att de ska plocka fram de dyraste varorna de har. Deras uppgift är inte att lyssna och hjälpa kunder, utan att sälja så mycket skit de kan.

Service och kunskap inhämtar man innan butiksbesöket idag. Från internet och Utsidan exempelvis.

Fiskegrejer kan jag dock inte och köper nog på macken eller ÖoB om jag behöver nåt 😄

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg