Windstopper-fleece

Hej!
Jag funderar på att köpa en Windstopper-fleece så småningom men det finns ju så många att välja bland.

Den ska ha bra placerade fickor och ska inte glida upp när man sträcker upp armarna. den bör vara lätt att få tag på också eftersom det är så bökigt at åka runt överalt och pröva (jag bor i Härnösand).Den ska helst ha ventilation och ska gärna vara snygg.
Jag skulle vara väldigt tacksam.
 
Haglöfs?

Som redan har spekulerats i på annat ställe i diskussionsforumen (Windstopper var rubriken om jag inte minns fel) så är Haglöfs möjligen de enda som fortfarande använder Windstopper. Sist jag var inne på Naturkompaniet här i stan hade de en Haglöfs-fleecejacka med Windstopper som var riktigt skön - minns tyvärr inte namnet (är det Tornado måntro?) men den lär inte vara särskilt svår att få tag på.

Att den inte ska glida upp när man sträcker på armarna låter svårt att lösa - det är väl rätt naturligt att jackan följer med om du sträcker ut den?
 
Det finns en anledning till att det inte (om det nu är så) att inte så många fortfarande använder Windstopper. Jag misstänker själv att det är pga av att det andas för dåligt. Enligt Gore (http://www.gore-tex.tm.se/advisor/result_allproducts.cfm) själva så andas det sämre än en trelagers XCR GTX, vilket säger en del. En annan dum sak är att det i princip alltid sitter på insidan av fleecen vilket är genomdåligt om man ska ha den som yttre värmande plagg när det blåser. Då funkar den i princip lika bra som en vanlig vindjacka. Så är fallet med den Haglöfsjackan som rekommenderades av Patrik ovan.

Istället så skulle jag rekommendera något av fleecematerialen Windpro eller Windbloc ATC (tror de heter så).

Ett exempel som jag kan rekommendera är Mountain Hardwear Ozone Jacket. Sen kan du ju alltid kolla Klättermusen, deras grejer är nog det bästa jag sett men kostar därefter.
 
ACT

Tror det heter ACT (Air Control Technology).

Har en ArcTeryx i Polartec Powershield. Detta material använder sej av ett ACT membran. Det funkar mkt bättre än ett rent winstopper plagg då man rör sej. Typ klättrar, går på toppturer ja svettas ymnigt. Materialet släpper igenom 5% av luften som blåser mot plagget. Detta gör att svetten transporteras bort mkt effektivt samtidigt som man får ett plagg som skyddar en mot att bli nerkyld. Detta material har ju också den luddiga sidan in mot kroppen och en slät yta utåt. Mkt bra då snö inte fastnar i någon fleece och den funkar bra som ett lätt värmeplagg (dock inte lika varm som en grövre fleecejacka). Jackan blir också betydligt mer tålig mot nötning. Att hela materialet är i stretch är en härlig bonus. Det här är den absolut bästa allround jacka jag någonsin ägt. Mammut och klättermusen har likannde jackor i samma material som är aningens billigare. Tror dessa jackor är riktiga toppenjackor de också.
 
Kan bara hålla men ovanstående...

En fleece tröja som är totalt vindtät är inget roligt att ha. Idag finns det många andra alternativ än windstopper som är mycket roligare för kroppen. Jag har erfarhet av klättermusen vilket jag tycker är bra, det finns även tröjor från Marmot och Arc´terryx som skall vara kanon.
 
Jag har en Haglöfs fleece, en Gore-Tex XCR 3-lagers, och några gamla 2 och 3-lagers Gore-Tex, Tenson MPC, Helly-Tech osv. (Det har blivit en del genom åren)

Då någon/några härovan kommenterade ventilationen (den sk. andningen) så måste jag till stor del hålla med.

Windstoppern använder jag endast hemmavid när jag går lättare turer i naturen mao lugn vandring ller "stadstourar". Den ser ju hyfsat bra ut. Det klarar den bra även blåsiga dagar. Den är utesluten framförallt under en skaljacka.

Till övriga kommentarer ovan; Däremot upplever jag min nya Norröna 3-lagers Gore Tex som vida överlägsen vad gäller ventilationen mina gamla GT-jackor
Tensons gamla MPC ska inte heller underskattas. I varje fall inte om man ser i förhållande till priset.

Mvh Björn
 
Anväder flera.

ArcTeryx använder sej av flera olika mer eller mindre vindtäta material. Även Winstopper. Men det material som va i Gamma Sv Jacket som jag äger heter Polartec Powershield och detta släpper igenom cirka 5% luft. Men det finns ju andra material som ArcTeryx använder som fungerar liknande. Till exempel Schoeller Dynamic.

Men det som jag pratat om hette altså Polartec Powershield.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Aico Windstopper fleece, hvor ble det av? Kläder 6
dgn Erfarenheter av Windstopper fleece. Kläder 5
liedberg windstopper fleece Kläder 19
snurpen windstopper fleece Kläder 5
norppa windstopper fleece? Kläder 16
FruNalleman Ulljacka med windstopper - funkar det? Kläder 5
utesälen Windstopper? Kläder 2
limitless86 Merino-windstopper mössa (?) Kläder 0
Farbrorvattenmelon Windstopper Paclite? Kläder 9
andy69 Softshell eller windstopper..? Kläder 8
XPAT Windstopper + vattenpelare Kläder 6
thfc Soft shell + windstopper Kläder 9
Xander Windstopper, ett onödigt material? Kläder 15
Malindo WindPro vs. WindBloc vs. WindStopper Kläder 7
kempe Windstopper i skidjacka? Funkar det? Kläder 1
erikri Klarar en Windstopper-skaljacka av GBGs regnskurar? Kläder 6
Mathew Impregmera Windstopper. Lite hjälp tack! Kläder 6
schweingaard Bergans Chmonix Ullfleece Windstopper Kläder 9
Martin Fjäderlätt Windstopper - en bluff! Kläder 11
BengtW Windstopper-väst, dammodell? Kläder 1
mellgren Polar Tech/Dry Clime/Power stretch/Windstopper Kläder 0
Martin Gidlund Windstopper Kläder 9
Ka-Ka Windstopper handskar Kläder 8
föhl Windstopper eller inte? Kläder 1
0399 Windstopper tech Jacket Kläder 0
avslutatmedlemskap150217 Goretex vs windstopper Kläder 12
sindrin Allroundbyxor: Windstopper ELLER Gore Tex Kläder 6
oskarg North Face Pamir Windstopper-väst Kläder 3
Andningsförmåga Gore-Tex vs. Windstopper Kläder 2
Ras Diskret Windstopper jacka? Kläder 1
s022vq Windstopper shell jacka Kläder 0
Regn och Windstopper? Kläder 7
Windstopper el. windcutter Kläder 2
1977 Windstopper Tyg? Kläder 1
Labben Fleecetröja/Windstopper? Kläder 7
Bra fleeceväst ej windstopper Kläder 2
Maxplosive Dun/syntet, fleece, vindjacka. Mellan och ytterlager? Kläder 9
Valpish Hjälp med att identifiera fjällräven fleece Kläder 0
Micro553 Fleece vs Ull Kläder 27
Smogz Alternativ till fleece Kläder 32
fingret Är det skillnad på fleece och fleece? Kläder 37
Grekgök Fleece - varierande kvalitet? Kläder 5
Wibrån Fleece/mellanlager-tröja med 2-vägs dragkedja Kläder 5
mindful Vindtät fleece/merino tröja Kläder 4
dmchris Något vindtätare fleece med huva? Kläder 10
Gorrgel Varmast melanlagret, ull eller fleece? Kläder 25
stromstrom Skaljacka eller fleece? Kläder 1
myrddraal Mellanlager dun eller fleece? Kläder 23
flanell fleece på fleece värmer ej !?? Kläder 36
MAW Fleece vs primaloft? Kläder 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.