Wild Woodgas Camp Stove (vedkök)

Har nu skaffat mig ett Wild woodgas stove, som väl var det tråden handlade om, minns inte riktigt längre.....;)
Nu kommer bara nästa fråga, jag hittar ingen riktigt bra kombo av stekpanna och gryta. Har 2 alternativ för tillfället, dels trangia 1, 5L gryta o 18 cm stekpanna, men de blir inte riktigt bra passform. Mitt andra alternativ är grytorna och pannan till mitt primus mimer kit, men då åker jag på 2, 1L + 1, 7L gryta och stekpannan för att de ska bli bra......

Kraven jag har är att de ska gå o köpa i Sverige och ej va värmeflänsar i botten eller teflon invändigt.....
Nån med nåt tips??

Jag köpte ett Trangia Mini. Det passar bra på WWS. Men stekpannan har teflon, jag vet inte om den finns utan. Jag har gamla modellen av WWS, de har ändrat kastrullstället på nya.
http://www.trangia.se/2853.mini_trangia.html
 
WWS-Köket passar utmärkt i en Alpkit mytipot för en som undrar. Och vill man så kan man klämma in en 100g-tub med gas, ett kovea supalitekök, ett stödben till gastuben, tändare och en liten visp.
Det har iaf jag klämt in. Ett rätt neat paket blir det.



"Frosties are just Cornflakes for people who can't face reality."
 
Har nu skaffat mig ett Wild woodgas stove, som väl var det tråden handlade om, minns inte riktigt längre.....;)
Nu kommer bara nästa fråga, jag hittar ingen riktigt bra kombo av stekpanna och gryta. Har 2 alternativ för tillfället, dels trangia 1, 5L gryta o 18 cm stekpanna, men de blir inte riktigt bra passform. Mitt andra alternativ är grytorna och pannan till mitt primus mimer kit, men då åker jag på 2, 1L + 1, 7L gryta och stekpannan för att de ska bli bra......

Kraven jag har är att de ska gå o köpa i Sverige och ej va värmeflänsar i botten eller teflon invändigt.....
Nån med nåt tips??

Ja, tråden handlade väl från början om wild woodgas stove var något att ha. :)
Gratulerar till köpet, det är ett kul sätt att laga mat ute, om man vill ha mycket nära naturen känsla. Snabbare och enklare kök finns naturligtvis, men jag personligen gillar lukten och synen av en eld, men med WWS förenklas matlagningen över eld. (Även om inte nödvändigtvis alla håller med om det.)

Primus classic mini set kanske passar om du är nöjd med storleken på Trangiakastrullen. Detta set är kastrull på 1,4 liter, stekpanna och tamoj-handtag.
Vikt 295 g, pris från 149 kr om du söker på prisjakt.nu.

Vill du ha annan storlek eller maxvikt, titan osv, ange specifikationer så kan jag se om jag finner något.
 
Jag får ta på mej att det var mitt fel att tråden spårade ur en del nyss. Bot och bättring... Desto bättre att den verkar hittat tillbaka nu.

Håller för övrigt med om att man inte eldar med ved för att det är snabbt, enkelt och praktiskt, utan för att det på något sätt är "sympatiskt". Med mina hemmabyggen kan jag tyvärr inte påstå att man kan njuta så mycket av att se en eld, det är bara en flamma som kommer upp ur ett hål. Andra burk-kök är bättre på det. Men det luktar gott... Dessutom känns det väldigt bra att man bara kan samla ihop lite torra kvistar där man står för att laga sin mat - mycket förnyelsebart... mycket resurs-snålt...

När jag rör mej i vissa tätbefolkade områden känns det nästan en förutsättning att kunna klara sej på minimalt med "ved". En skog som är "dammsugen" på allt som kan eldas är ingen naturlig skog. Många fåglar och insekter är helt beroende av förekomsten av död fallen ved. På många ställen hemmavid skulle jag inte vilja göra en riktig eld, inte ens för att laga mat. Belastningen är för hög. Men med någon form av "burk"-kök känns det helt helt OK att elda.

Det är lite pyssel, tar lite tid... och är så trevligt...
 
Ja, tråden handlade väl från början om wild woodgas stove var något att ha. :)
Gratulerar till köpet, det är ett kul sätt att laga mat ute, om man vill ha mycket nära naturen känsla. Snabbare och enklare kök finns naturligtvis, men jag personligen gillar lukten och synen av en eld, men med WWS förenklas matlagningen över eld. (Även om inte nödvändigtvis alla håller med om det.)

Primus classic mini set kanske passar om du är nöjd med storleken på Trangiakastrullen. Detta set är kastrull på 1,4 liter, stekpanna och tamoj-handtag.
Vikt 295 g, pris från 149 kr om du söker på prisjakt.nu.

Vill du ha annan storlek eller maxvikt, titan osv, ange specifikationer så kan jag se om jag finner något.

Nja jag har varit och kollat på primus kitet, jag har ju classic kitet med 1, 4L + 2, 1L och stekpannan. Det är samma kit men i minin har dom tagit bort stora grytan, så pannan känns för stor i minin...

Det är väl inte vikten eller storleken som e problemet, utan jag vill ha 2 delar som lirar fint ihop.
Kan ev tänka mig att skippa stekpannan. Har funderat lite på 14cm zebra billy can, verkar passa bra.
Men visst, lätt e ju aldrig fel.. ;-)
 
Jag får ta på mej att det var mitt fel att tråden spårade ur en del nyss. Bot och bättring... Desto bättre att den verkar hittat tillbaka nu.

Håller för övrigt med om att man inte eldar med ved för att det är snabbt, enkelt och praktiskt, utan för att det på något sätt är "sympatiskt". Med mina hemmabyggen kan jag tyvärr inte påstå att man kan njuta så mycket av att se en eld, det är bara en flamma som kommer upp ur ett hål. Andra burk-kök är bättre på det. Men det luktar gott... Dessutom känns det väldigt bra att man bara kan samla ihop lite torra kvistar där man står för att laga sin mat - mycket förnyelsebart... mycket resurs-snålt...

När jag rör mej i vissa tätbefolkade områden känns det nästan en förutsättning att kunna klara sej på minimalt med "ved". En skog som är "dammsugen" på allt som kan eldas är ingen naturlig skog. Många fåglar och insekter är helt beroende av förekomsten av död fallen ved. På många ställen hemmavid skulle jag inte vilja göra en riktig eld, inte ens för att laga mat. Belastningen är för hög. Men med någon form av "burk"-kök känns det helt helt OK att elda.

Det är lite pyssel, tar lite tid... och är så trevligt...
Personligen tycker jag att wws är ganska smidigt, jag slipper springa o leta/klyva ved utan plockar på mig lite småpinnar här o där. Visst, de kanske inte e snabbast o smidigast på marknaden, men va tusan, när jag e ute så e de för att koppla av, stressa gör jag tillräckligt annars.

Ett wws, en hängmatta o en tarp i skogen........ Kan de bli mycket bättre???:)
 
Har nu skaffat mig ett Wild woodgas stove, som väl var det tråden handlade om, minns inte riktigt längre.....;)
Nu kommer bara nästa fråga, jag hittar ingen riktigt bra kombo av stekpanna och gryta. Har 2 alternativ för tillfället, dels trangia 1, 5L gryta o 18 cm stekpanna, men de blir inte riktigt bra passform. Mitt andra alternativ är grytorna och pannan till mitt primus mimer kit, men då åker jag på 2, 1L + 1, 7L gryta och stekpannan för att de ska bli bra......

Kraven jag har är att de ska gå o köpa i Sverige och ej va värmeflänsar i botten eller teflon invändigt.....
Nån med nåt tips??

Jag använder 1-litern från Trangia och WWS samt alla tillbehör får plats i den. På bilden har jag lagt, tamojen, skeden, vindskyddet på sidan av köket, ovanpå packpåsen, medan min vikkopp står framför. Packpåsen är den som följer med köket.

Sen har jag även plats för min ultralätta spritbrännare inne i köket. Det är brännare från mitt Evernew-kök. Bra som reserv om det strular med blöt ved eller jag inte har tid att elda med ved!

Allt tillsammans väger ca 480 gram.

/Andreas
 

Bilagor

  • IMAG0926.jpg
    IMAG0926.jpg
    34.9 KB · Visningar: 806
Så snygg bild stulen från Wikipedia

Mycket snygg... Någon är uppenbarligen väldigt duktig på 3D-moddelering och vad det nu kallas när man skapar foto-realistiska bilder med datorer.

Jag var bara tvungen att kolla om dom skrivit nåt intressant om den åxå. Men innan jag hittade rätt artikel hamnade jag på en annan sida med den här bilden:
(http://en.wikipedia.org/wiki/Wood_gas)

Wood_gas_stove_Principle_of_operation.png


Är det någon som sett eller provat något på det konceptet i praktiken?

Hur får man in primärluft när man ställer en kastrull på toppen - med en ring av sekundär-flammor runt luftintaget..?

Hur klassar man en sån där? Top lit, inverted up draft?

Oups... Nu blev det kanske lite OT igen. sorry...
 
Mycket snygg... Någon är uppenbarligen väldigt duktig på 3D-moddelering och vad det nu kallas när man skapar foto-realistiska bilder med datorer.

Jag var bara tvungen att kolla om dom skrivit nåt intressant om den åxå. Men innan jag hittade rätt artikel hamnade jag på en annan sida med den här bilden:
(http://en.wikipedia.org/wiki/Wood_gas)

Wood_gas_stove_Principle_of_operation.png


Är det någon som sett eller provat något på det konceptet i praktiken?

Hur får man in primärluft när man ställer en kastrull på toppen - med en ring av sekundär-flammor runt luftintaget..?

Hur klassar man en sån där? Top lit, inverted up draft?

Oups... Nu blev det kanske lite OT igen. sorry...

Den där är nog bara påhittad.
*Varför skulle "woodgas" vilja gå neråt?
* Varför brinner inte "wood gas" och "Air" direkt i botten där det är som varmast?

Nja den verkar påhittad med felaktigt teoretiskt tänk! Jag förstår tanken men jag tror inte på den.
 
Ja, den där bilden verkar inte riktigt korrekt.

Jag har letat efter några ordentliga tester av Wild Woodgas Stove, kollar man deras hemsida är det mycket snack men väldigt få jämförande tester... De har en sida där de jämför den med några andra kök men där verkar de bara jämföra storlek och vikt... inget om prestanda.

Såg nån bild från nån sammankomst där de hade testat en handfull olika kök med träpellets och ett woodgas-kök från eBay brann över 2 timmar på samma mängd pellets som brann slut på en timme i WWS. Men det framgick inte av testet om effekten var samma (är det lägre effekt är det klart att det brinner långsammare).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
GJM Woodgas Stove Kök och brännare 0
Still Alive Bio Lite camp stove Kök och brännare 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...