widi 2p och Stjernetind 2

Hej!

Hade egentligen tänkt mig ett kupoltält men nu såg jag två tunneltält till hyffsade priser.
Har letat men inte hittat mer användarinformation.

http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=MARMOTWIDI2P
inte världens lättaste ;) men finns till bra priser o tanken på att kunna öppna hela sidan är trevligt.
bra för runt 2000:- ?

http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=HELSPORTSTJERNETIND
Två absider, ungefär samma vikt men 50% dyrare. Grönt :)
I övre gräns prismässigt.

användas på ev. kortare fjälltur i september samt låglandsleder under höst

Åsikter?
 
Om man inte har särskild anledning till att välja kupoltält så är tunneltält alltid lättare vid ett viss utymme. Det är ofta brantare väggar på tunneltält, samt rymliigare absider - så därmed är tunneltälten oftast bättre.
Kupoltält kan dock vara bättre att sätta upp när man har dåligt med förankringsmöjligheter, och när det även är en nämnvärd fördel att kunna flytta tältet en liten bit utan att riva det.
Kupoltält är också möjliga att göra mer stormtåliga, även om alla kupoltält inte är vindtåligare än alla tunneltält.

I de båda fallen tycker jag dock att det handlar om relativt hög vikt i förhållande till det utrymme man får. Det är låg höjd i åtminstone Helsporttältet, vilket minskar komfort och användbarhet, även om det också bidrar till lägre vikt och vindtålighet. Ett tält med bara två bågar är kanske inte typiskt vindtåligt - och borde nog också egentligen vara ganska lätt.

Kan dock tänka mig att Marmottältet erbjuder bra detaljkvaliitet i förhållande till det just nu låga priset.
 
Höjd

Jo, något tunga i förhållande till storlek.

Inom de närmaste åren lär det mest bli kortare turer och då kanske man inte är lika viktkänslig.
(om jag själv planerade att gå 8-12 dagar skulle jag tänka på varje hekto..., men 2-3 dagar blir det väl inte så mycket vikt ändå)

Höjd?
mina sista erfarenheter av tältning är med dåligt sträckta ryggåstält där man vaknade av att näsan tog i innertältet (varpå kondensen elegant försvann ifrån tyget)

Hur högt behöver ett innertält vara för att det ska god komfort?
Är 172

C
 
Det är förstås ganska subjektivt, och jag kan väl avslöja att jag på sistone gått i tankarna att själv köpa ett Helsport Ringstind 2 Light. Det kommer då att användas som enmanstält, resp tvåmanstält då kraven på låg vikt är högre än kraven på gott om utrymme.

Vikten (på papperet) är då 1,6 kg, och sovytan är ju inte så liten. Höjden är i det fallet 110 som mest, och jag misstänker att jag som är rätt lång behöver den längden för att kunna vistas vaken i tältet.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...