Whisperlite på gas?

Hallå där ute!
Jag har kommit över ett kök som jag trodde var ett Msr Whisperlite, Finns det olika modeller på detta kök? Jag har använt mitt med Primusgas och det funkar ju kanon...
Men när jag surfat runt lite så hittar jag ingenstans nåt om ett Whisperlite på Gas?
Heter mitt kök nåt annat?
Kan jag bygga om mitt kök för att använda det med flytande bränslen?

Tack på förhand!
Thomas

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Köket ser exakt ut som Whisperlite i mina ögon, enda skilnaden är väl anslutningen mot bränlset? Jag menar inte bygga om som att svarva egna munstycken och så, utan kanske byta ut de delar som skiljer köken åt, basen ser ut att vara exakt samma på de sprängskisser som finns på msr:s sida...
Thomas

Bilagor

• DSC00462.JPG
    DSC00462.JPG
    51.4 KB · Visningar: 395
Där har vi den!!!
Rapidfire heter den ju, verkar ha några år på nacken men behöver ju inte vara dålig för det!
Jag betalade 300:- för den på naturkompaniet, de visste inte heller vad det var f´nåt.
Nu återstår bara att bygga in den i mitt gamla spritkök, tror att det finns en adapter till Whisperlite som borde passa.
Tack för hjälpen!
Thomas

trangia-adapter, se beskrivelse på http://www.aye.dk/multifuel/

Jeg har testet og du kan bruke en primus-pump og bensin.

Selve røret som forvarmer drivstoffet er tynnere enn de for flytende brensel, og vil antagelig fort gå tett av carbon etc.

dsk

Hallå igen!

Skulle vara kul om det fungerade med bensin, frågan är som sagt om det sätter igen brännaren?
Finns säkert en anledning till att förvärmningsröret är mindre på mitt kök, men man måste nog prova ändå... vilket flytande bränsle sotar minst? Ren bensin?

/Thomas

Ren besin som; coleman-fuel, heptan eller 4-takt miljøbensin burde være omtrent like godt.
Pass på å unngå 2-takt miljøbensin, den er tilsatt olje.

dsk

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips