Whiskey/Cognac/Vin mm.mm

anders, tröd är godare än både vin o whiskey, möjligtvis inte vin om man häller i nån skopa socker i varje glas, så det smakar lite cider :p
 
Glögg!

Min givna vinnare är en kåsa varm Blossa starkvins glögg på en kvällsljummen klipphäll efter en lång dags paddlande.

Mvh

Martin


Ps: Annars funkar en god whiskey också :)
 
Håkan K; sa:
En plunta med Laphroaig är ju inte fel. Jag har dock de senaste gångerna lämnat spriten hemma, till förmån för (några) 20 cl vintetror Åkesson. Vinet är inte av högsta klass, men duger gott till pastan på kvällen.

/Håkan


För gramjägare torde whiskyn vara att föredra. Samma mängd centilitrar (och därmed gram) av whisky räcker ju betydligt längre på vandring än vin. Whiskyn klarar sig också betydligt bättre när man häller över den på plastflaska än vad vinet gör. Tetraförpackningarna är visserligen lätta, men väger ändå något när själva innehållet är borträknat.

Dessutom undrar jag varför så många här föredrar Laphroig vilket jag bara ser som ett billigare sätt att få något som avlägset påminner om en riktig Lagavulin ...
 
ornskar; sa:
...Dessutom undrar jag varför så många här föredrar Laphroig vilket jag bara ser som ett billigare sätt att få något som avlägset påminner om en riktig Lagavulin ...

Å f-n, jag har alltid tyckt det är precis tvärt om vad gäller påminnelser ;-)

//p-a
 
dave1; sa:
Under min senaste tur som jag kom hem från i lördags hade jag lyxat till det med bl.a. färsk potatis, starköl, vin och whisky och jag kan försäkra er om att nyfångad Lainioöring stekt på murrikka och serverad med kokt potatis, en god fisksås, nybakat bröd och en kåsa vitt vin smakade underbart vid strandkanten på en vackert porlande älv.

/Dave

Släpar du omkring på en Murrikka ?
/P.D
 
P.D; sa:
dave1; sa:
Under min senaste tur som jag kom hem från i lördags hade jag lyxat till det med bl.a. färsk potatis, starköl, vin och whisky och jag kan försäkra er om att nyfångad Lainioöring stekt på murrikka och serverad med kokt potatis, en god fisksås, nybakat bröd och en kåsa vitt vin smakade underbart vid strandkanten på en vackert porlande älv.

/Dave

Släpar du omkring på en Murrikka ?
/P.D

Japp! Men allt friluftsliv består ju inte av fjällvandring. Denna gång paddlade vi, vilket ju öppnar möjligheten för en mer omfattande packning! Dessutom är murrikkan en ypperlig matlagningspryl!

/Dave
 
Hmm jag trodde jag visste

dave1; sa:
P.D; sa:
dave1; sa:
Under min senaste tur som jag kom hem från i lördags hade jag lyxat till det med bl.a. färsk potatis, starköl, vin och whisky och jag kan försäkra er om att nyfångad Lainioöring stekt på murrikka och serverad med kokt potatis, en god fisksås, nybakat bröd och en kåsa vitt vin smakade underbart vid strandkanten på en vackert porlande älv.

/Dave

Släpar du omkring på en Murrikka ?
/P.D

Japp! Men allt friluftsliv består ju inte av fjällvandring. Denna gång paddlade vi, vilket ju öppnar möjligheten för en mer omfattande packning! Dessutom är murrikkan en ypperlig matlagningspryl!

/Dave
lite om friluftsliv,
men vad är en murrika??

Classe
 
Laphroaig lagom rökig?
Jonas, jag tror du har gett ordet "lagom" en helt ny betydelse.
Som den generöse person jag är skall jag ändå ge dig och övriga älskare av Laphroaig (trodde inte såna fanns) ett tips:

Tag en flaska billig blandwhisky, slipa med ett fint slippapper en rejäl hög slipdamm från en bit pertinax (var förr vanligt i elektronikapparater, finns förhoppningsvis fortfarande att få tag i) och en ännu större hög sot.
Blanda ned slipdammet och sotet i whiskyn och låt stå några veckor.
Filtrera bort damm och sot.

Du har nu en dryck som både smakar och luktar som Laphroaig, men till ett mycket lägre pris.
Du får dessutom diverse cancerogena och andra giftiga ämnen på köpet. Fast det får du nog med Laphroaig också.

För dom som inte fått sina smaknerver bedövade av för mycket cask strength Lahproaig och/eller rökning rekommenderar jag, som Anders, The Macallan.
Tyvärr har den artonåriga blivit väl dyr, men den tolvåriga kostar fortfarande bara obetyligt mer än Laphroaig. Mycket mera prisvärd mao.

Skål!
Olle
 
Re: Hmm jag trodde jag visste

Kulram; sa:
dave1; sa:
P.D; sa:
dave1; sa:
Under min senaste tur som jag kom hem från i lördags hade jag lyxat till det med bl.a. färsk potatis, starköl, vin och whisky och jag kan försäkra er om att nyfångad Lainioöring stekt på murrikka och serverad med kokt potatis, en god fisksås, nybakat bröd och en kåsa vitt vin smakade underbart vid strandkanten på en vackert porlande älv.

/Dave

Släpar du omkring på en Murrikka ?
/P.D

Japp! Men allt friluftsliv består ju inte av fjällvandring. Denna gång paddlade vi, vilket ju öppnar möjligheten för en mer omfattande packning! Dessutom är murrikkan en ypperlig matlagningspryl!

/Dave
lite om friluftsliv,
men vad är en murrika??

Classe

Det är en svagt skålad stekhäll i järn som finns i lite olika storlekar och säljs av moskoselskåtan. Mycket användbar till det mesta från brödbak till fiskstekning!

Dave
 
dave1; sa:
Under min senaste tur som jag kom hem från i lördags hade jag lyxat till det med bl.a. färsk potatis, starköl, vin och whisky och jag kan försäkra er om att nyfångad Lainioöring stekt på murrikka och serverad med kokt potatis, en god fisksås, nybakat bröd och en kåsa vitt vin smakade underbart vid strandkanten på en vackert porlande älv.

/Dave

Gram hit och gram dit, utrustning hit och utrustning dit:

Daves aftonmâl vid den porlande älven är själva pudelns kärna i ett gott och rikt (frilufts-)liv. Meningen med livet, om det nu finns nâgon, helt enkelt..

Mvh / Sidharta
 
malindo; sa:
dave1; sa:
Under min senaste tur som jag kom hem från i lördags hade jag lyxat till det med bl.a. färsk potatis, starköl, vin och whisky och jag kan försäkra er om att nyfångad Lainioöring stekt på murrikka och serverad med kokt potatis, en god fisksås, nybakat bröd och en kåsa vitt vin smakade underbart vid strandkanten på en vackert porlande älv.

/Dave

Gram hit och gram dit, utrustning hit och utrustning dit:

Daves aftonmâl vid den porlande älven är själva pudelns kärna i ett gott och rikt (frilufts-)liv. Meningen med livet, om det nu finns nâgon, helt enkelt..

Mvh / Sidharta

Precis! Livselixir som man lever länge på!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KimmyA Reducerat vin på vandring Friluftsmat 10
idamartinssons Vin till gryta! Friluftsmat 36
JohnnyL Frysa vin? Friluftsmat 9
mariaa Vin på älggräs? Friluftsmat 20
Lennart Hedvall Frystorkat vin Friluftsmat 31

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.