Whiskey/Cognac/Vin mm.mm

Say no more!

flamma; sa:
Nu så här när man sticker ut t ex på fjällvandring , paddling, fiske mm. Så brukar man ju alltid vija försöka få med sig det där lilla extra att sitta och njuta av efter en strapatsrik dag i våran underbara natur nära lägerelden med kanske en bit rökt renkött i handen. Man har ju länge planerat sin dyrbara lediga tid och nu vill man man ju inte snåla in på "det där lilla extra".
Vore kul att höra vad ni andra trycker ner där i "säcken" och nu menar jag det där onyttiga men ändå så goda. Typ märken på sprit cigarrer mm.
Själv försöker jag alltid medtaga en go single malt whiskey Laphroaig som i mitt tycke slår det mesta, härligt lagom rökig. Finns där plats så är ett gott rödvin aldrig fel.

Laphroaig slår det mesta, en klar favorit. Håller dock med om att en flaska rött alldrig är fel. Har man möjlighet att kyla drycken så är rosévin en ofta underskattad dryck eller en flaska Champagne om man vill vara lite extra lyxig.
Cigarrer tycker jag passar bättre i en bekväm soffa, jag tycker inte att de kommer till sin rätt utomhus.
 
Kul tråd! Laphroaig (eller hur det nu stavas) eller Oban har förgyllt fjällkvällar på mina turer, men jag skulle vilja slå ett slag för egenkryddat brännvin! En favorit är nubbe som fått dra smaken ur någon näve späda björklöv - smakar koncentrerad försommar med lååång eftersmak! Vill man ha med sötare saker är det ju kul att göra egen likör - har inte testat men jag kan tänka mig att egentillverkad hjortron-, eller ännu hellre åkerbärslikör skulle smaka himmel på fjället. Någon som har fler tips på "hemgjorda" smaker?
 
En...

fiskepolare till mig hade med sig en (helvetes-)brygd bestående av "Skogsblomma" och en massa malört, med sig på en fisketur, men åtgången på denna var mycket begränsad...;)

/Anders B
 
Re: En...

brook; sa:
fiskepolare till mig hade med sig en (helvetes-)brygd bestående av "Skogsblomma" och en massa malört, med sig på en fisketur, men åtgången på denna var mycket begränsad...;)

/Anders B

Det lät som en specialare av den klassiska Absinten..

På tal om demonbryggder så borde väl bävergällbrännevin vara något för alla hårdingar på utsidan?

2st gällpungar samt en 1/2 liter 40% ren sprit, i en glasburk med lock. Låt bryggden gossa tills sig under ett år och filtrera satsen i ett kaffefilter. Ta sedan och blanda en tesked per helrör så jävlar ska ni få se på sattyg..
 
Re: [Trådstöld]

brook; sa:
Fiskar du nåt då Patric?[/Trådstöld]

/Anders B

hrm.. jag såg det mer som [/tråddelning] än som tjyveri.. Tyvärr så har bonderi och takomläggningar grusat mina förhoppningar om en seriös fiskesäsong. I år så får det bli lite ibland när man hinner, har fiske grejerna i bilen så att jag snabbt kan fiska lite om tillfälle ges.. Det värsta med att va "ny" i byggden är att ingen vill dela med sig om vart de fina fiskeställena finns, jag försökte gå med i den lokala fiskeföreningen för att däregenom få tips men se där skall man fan ha varit infödd i 3dje generationen och rekomenderad av 3 befintliga medlemar..huh

Å andra sidan så va dom jävligt artiga när dom kom upp och frågade om jag själv skulle ha jakten på mina marker.. Det e lite omställning att flytta ut på landet på riktigt.

Hur e fisket norröver nu när det e så varmt?
 
Ingen...

större hit tyvärr, väldans lite vatten och varmt som f*n. Tror att det får bli några dagar i Piteälven sent i Augusti...under tiden så ska jag försöka uppdatera mitt SSI dykcert till ett PADI AOWD cert, det borde ju en gammal PADI instruktör som du gilla eller? ;)

/Anders B
 
Re: Re: [Trådstöld]

FJS90/91; sa:
Det värsta med att va "ny" i byggden är att ingen vill dela med sig om vart de fina fiskeställena finns, ---- man fan ha varit infödd i 3dje generationen och rekomenderad av 3 befintliga medlemar..huh

Har du provat att integrera dig lite medelst exempelvis byte av huvudbonad? Vill man göra ett gott intryck pà Góteborgare kan det ju t.ex vara en idé att byta mexico-hatten mot en Vega-mössa.

Prova även att byta ut diftongerna och drygheten mot nâgra "E änna gôtt her i Göötebooorrg", mycket bettre án i Stooockhooolm (e ju enna sveriges baaksiiiida, dà ánna) sà ska du se hur látt det gàr!

Mvh / Mats , 4 âr i Göteeboorrrg, änna
 
Re: Ingen...

brook; sa:
under tiden så ska jag försöka uppdatera mitt SSI dykcert till ett PADI AOWD cert, det borde ju en gammal PADI instruktör som du gilla eller? ;)

/Anders B

Jag började ju i ett annat system så jag får väl säga, "same shit different colour".. PADI e smidigt eftersom det finns överallt..

:)
 
Re: Re: Re: [Trådstöld]

malindo; sa:
Prova även att byta ut diftongerna och drygheten mot nâgra "E änna gôtt her i Göötebooorrg", mycket bettre án i Stooockhooolm (e ju enna sveriges baaksiiiida, dà ánna) sà ska du se hur látt det gàr!

Mvh / Mats , 4 âr i Göteeboorrrg

jag har lämnat Göteborg efter 12år som exilskåning för den "riktiga" landsbyggden inåt landet, där funkar det inte med "gött mos änna dåva", grannen(en av dom pratar med mig) e livrädd för att åka till Göteborg, dom tror att det bara e mördare och knarkare där. Nääää jag söker min tröst i "Deliverance", då inser jag att det inte e så farligt..

Men det med mössan har du rätt i, så e det nån som har en gammal lantmännenkepa så e jag spekulant!



.

[Ändrat av FJS90/91 2003-07-16 kl 14:51]
 
Re: Re: Re: Re: [Trådstöld]

FJS90/91; sa:
Men det med mössan har du rätt i, så e det nån som har en gammal lantmännenkepa så e jag spekulant!

Varför inte höra efter med grannarna? Kanske föreslâ ett byte (keps mot sombrero)? Kan bli en total öppning och inledningen till en ny epok i bygden.

Mvh / Mats
 
Du...

kan ju bjuda till en fest med mexikanskt tema, och i samband med denna byta sombreron mot en bonnakepa, och supa ned grannskapets fiskande skara så att eventuella fiskeskattgömmor kommer fram...fast det är väl klart om de är rädd för att dra till storstan så är de väl säkert nykterister åxå !;)

/Anders B

PS Fast bäst att det är mexikanskt tema och inte tyskt...DS :(
[Ändrat av brook 2003-07-16 kl 15:14]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KimmyA Reducerat vin på vandring Friluftsmat 10
idamartinssons Vin till gryta! Friluftsmat 36
JohnnyL Frysa vin? Friluftsmat 9
mariaa Vin på älggräs? Friluftsmat 20
Lennart Hedvall Frystorkat vin Friluftsmat 31

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.