Whiskey/Cognac/Vin mm.mm

Jag gillar den här tråden under "Friluftsmat" :) En god kombination av livets goda.
En "skvätt" single malt, Talisker eller Caol Ila, förgyller!!! Vid paddling brukar det bli en bag-in-the-box gott rödvin och/eller ett par PET-flaskor (trycksäkra) med gott hembryggt öl av typ bitter eller IPA, av eget favoritrecept.
 
med risk...

...för att grusa tråden.

whiskey i all ära, men en skvätt "klar", av ibland okänt ursprung, i kokkaffet smakar inte alls fel efter en dags traskande i vårt avlånga vackra land. man måste hålla på de svenska traditionerna! hemma kallas det helt enkelt kaffegök.

en göingsk tradition är annars en ovan nämnd "klar" i lite hett honungsvatten. sött, lent och mjukt. en så kallad "hana-jög". rekommenderas!

/glimmen
 
Den femstjärniga ovan (3+2 stjärnor) i all ära men inte slår den en riktigt fin gammal single malt inte, gärna en rökig Laphroaig ....

//p-a
 
Varför välja!?

Hejsan alla,
Vilken trevlig tråd!

För en tid sedan hade vi en tråd om Platyplusflaskorna (några av oss tydligen fick) och hurvida dessa fortfarande var vid liv.
Nåväl, min platyplusflaska tjänstgör numer som "vinflaska". Men detta hindrar inte att jag också tar med en liten skvätt "flytande lägereld" (fenomenalt uttryck förresten).
Alltså, en skvätt vin i en flaska och en skvätt single malt i en annan! Bowmore eller Glenmorangie, packningen blir liksom lättare!!

När det gäller vin föredrar lag lite lättare blommiga eller fruktiga smaker, eftersom kylan ofta leder till att lite kärvare smaker annars får överhanden.

God (i dubbel bemärkelse) tur

Bengt
 
men konstiga människor, varför ta med sig nåt så tungt som laphroig när man kan ta sin kåsa alternativt ett sugrör o nån cl tjära, sen beger man sig bara till närmsta träsk o blandar det suraste träskvattnet med sin medhavda tjära, sen är det bara att hälla i sig, mycket billigare o samma smak.
vad gäller vin kan man väl köpa nåt surt, t.ex citronsyra o ta med sig, sen blandar man det med första bästa vattenpöl, ungefär samma smak, problemet är ju att färgen inte stämmer.

bör kanske tilläggas att whiskey är äckligt o vin detsamma :p
 
uhmmmmm

Foretrækker "Springbank" (den ypperste skotske wiskey!)

Eller hvorfor ikke drikke noget mere lokalt som "Pajala Sunrise" (Drikkeglas med Hembrändt og på kanten en korvbit)

Eller vodka efter sibirsk tradition : Samme styrke som breddegraden ! - Tyvär bor jeg bare på 56 grader nord.

((Herefter en skjult henvisning til Axel Hamberg))
 
Dricka ...

flamma; sa:
-----
Själv försöker jag alltid medtaga en go single malt whiskey Laphroaig som i mitt tycke slår det mesta, härligt lagom rökig. Finns där plats så är ett gott rödvin aldrig fel.

Gu va gött !!! exakt detta som skall med när livet är som bäst, ute på fjället ! /Gunnar
 
Under min senaste tur som jag kom hem från i lördags hade jag lyxat till det med bl.a. färsk potatis, starköl, vin och whisky och jag kan försäkra er om att nyfångad Lainioöring stekt på murrikka och serverad med kokt potatis, en god fisksås, nybakat bröd och en kåsa vitt vin smakade underbart vid strandkanten på en vackert porlande älv.

/Dave
 
Re: Lägereld på flaska

Mankepanke; sa:
Personligen har jag också en annan last som inte är lika förknippad med röka och kröka nämligen torkat renkött. Det ger nästan lite berusningseffekt under raster på fjällturen.
Torkat renkött är tack och lov en basvara för en utvanrdad tornedalning :) alltid finns det någon som kan torka en bog till sommarens vandring. Men utan torrkött skulle jag inte gå en enda dag!
svindel; sa:
Nåväl, min platyplusflaska tjänstgör numer som "vinflaska". Men detta hindrar inte att jag också tar med en liten skvätt "flytande lägereld" (fenomenalt uttryck förresten).
I år införskaffade jag en 0,5 l platypluspåse som jag inte tyckte funkade så bra med vatten. Nästa sommar fyller jag den med något starkt och rökigt från Scottland, fyller sedan upp med frisk vatten varje dag så får man behålla smaken länge ;-) // Roland
 
Min lyx....

Brukar ta mig några klunkar T-röd innan jag kryper ner i sovsäcken. Det känns skönt i kistan efter det......=)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KimmyA Reducerat vin på vandring Friluftsmat 10
idamartinssons Vin till gryta! Friluftsmat 36
JohnnyL Frysa vin? Friluftsmat 9
mariaa Vin på älggräs? Friluftsmat 20
Lennart Hedvall Frystorkat vin Friluftsmat 31

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.