Waypoints för VFR-Flyg

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag såg en lista här hemma med alla fix i sverige inklusive ut och in-passeringspunkter. Vet inte riktigt var den kom ifrån men jag tror att jag fortfarande har den. Jag ska kolla och sedan återkommer jag. Jag tror att det är den du söker...

MVH/samme

ps. har du svenska flygfält? skaffa den om du flyger mycket. Där finns alla sveriges flygfält på VFR - "plejtar" samt all information om väntlägen, PPR och särskilda detaljer som man bör tänka på. Jag tror att den innehåller en lista på GPS waypoints också
[Ändrat av samme83 2002-07-15 kl 17:35]
 
Jodå, tack för kreativa svar! Jag har Svenska flygfält från KSAK, problemet är att in-utpasseringspunkter och väntlägen finns det inga koordinater på. Däremot finns själva fälten noga angivna.
 
Men om du har en plate på ett fält är det ju bara att ta ut koordinaterna direkt från kartan (tillbaks till navlektionen...). Det är inte så svårt egentligen, var bara noggran och se till att kartans och GPS'en har samma referensdatum.

mvh/samme
 
Koordinater på VFR in utflygningspunkter

Hej ,

Luftfartsverket jobbar för närvarande att koordinatsätta alla VFR väntlägen, VFR in och utflygninspunkter och arbetet skall vara klart till årsskiftet 2002-2003.
Redan idag finns det angivet på många flygplatsers VAC kartor. Så ta en titt i AIP Sverige.

Mvh
Göran
 
Väntelägen

Jag råkar visserligen känna en bekants bekant beknat som är pilot, men blev nu nyfiken har man gör när man väntar med ett flygplan. Det går ju inte att stänga av motorerna, stå still och vänta som man gör på land och till sjöss ?.

Per
 
Man lägger sig i en sväng kring en viss angiven punkt och liggere kvar i svängen tills man får tillstånd vidare. Med små flygplan går det ganska bra att hålla sig nära en och samma punkt eftersom svängradien ofta är förhållandevis liten. Med större flygplan blir det lite annorlunda.

mvh/samme
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips