Waxa Gortex

Jag druttade i havet med mina gortexkängor och de blev KASS av allt salt.
så jag lakade ur dom och såg till så att de var rena, efter det tänkte jag att jag skulle impregnera dom igen för de va verkligen inte vattentäta efter den behandlingen.
Jag Waxade dom samt att jag duttade på lite impregnering.
haha jag har säkert tabbat mig ordentligt.
Vad säger ni?

Folk säger massa olika saker om det där. Själv har jag vaxat och fettat goretexkängor utan att jag märkt av några problem.

Men så tyckte jag inte att de "andades" nämnvärt innan heller. För det ska väl vara den potentiella faran annars tror jag, att vatten fångas på utsidan av goretex men innanför det vaxade lädret och får skon att ruttna.

Detta har jag själv aldrig oroat mig för och än så länge inte råkat ut för heller. Så brukar jag iofs inte använda kängorna sådär jätteofta längre.

Varför skulle man inte kunna vaxa goretexkängor av läder?

Det brukar väl tillverkarna rekommendera att man gör? Meindl skriver att man bör vaxa och impregnera sina kängor med jämna mellanrum.

Ja, lädret behöver ju underhållas det med. Om det sedan görs med vax eller fett är väl mest personliga preferenser...
__
Fredrik

Såhär! Antingen eller.... Antigen vaxar man eller sprayimpregnerar man. Blandar man kan det få motsatt effekt. (Plus o plus blir minus) Sedan sätter vaxet igen porerna på textil oavsett sort. Borde egentligen bara användas på läder/skinn. Annars får det bli impregneringsspray. (Vaxet bildar en "vägg" läs skötselvården som kommer med skorna så är man safe. Ska aldrig hitta på egna lösningar. (Lite som IKEA)

Såhär! Antingen eller.... Antigen vaxar man eller sprayimpregnerar man. Blandar man kan det få motsatt effekt.

Enligt meindls skötselinstruktioner av läderkängor med goretexfoder kan man omväxlande vaxa och impregnera, typ varannan gång. Så jag har svårt att tro att det "får motsatt effekt".

Jag vaxar (inte fettar!) våra GTX läderkängor (Meindl, Haglöfs mfl) regelbundet och inför varje längre vandring. Tar även med mig lite vax i en 35mm filmburk för att kunna bättra under vandringen om man gått i vått gräs och sly flera dagar. Vaxet är enda möjligheten att hålla vätan utanför kängan och funkar även vid korta vad upp till anklarna.
Då GTX membranet sitter närmast foten och därför ofta har kort livstid, är vaxet endat skalskyddet som hindrar vattnet att tränga genom lädret och in i stoppningen. (ja jag vet att lösningen heter skalkängor, men det får bli när mina nuvarande kängor är slut;))
Använd vax som stannar på lädrets yta, inte fett som tränger in i skon och lättare sätter igen membranet. Själv använder jag Sno Seal. För bättre effekt i sömmar etc kan man värma in vaxet med en hårtork.

Aja, tack för en massa olika bra svar :p
Får testa dom till helgen i lite väta och se om jag tabbat mig eller ej, förmodligen lär de inte andas så bra, men hellre det än att det läcker in vatten.

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg