Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Voilé också på g med free-pivot
- Trådstartare Vandrare
- Start datum
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Gillar enkelheten i Voilés design. Spontant funderar jag lite över vridstyvheten i tåplattan. Ser det inte lite klent ut? Framförallt undrar jag hur tålig den blir i turläge om man t e x trampar igenom en hålighet och vridbelastar tåplattan i upplåst läge?
Hoppas farhågan kommer på skam, för den konstruktionen är annars den som följer den gamla enkelhetens filosofi, i en lösning som kombinerar en fri turfunktion med i en aktiv bindning! Stiligt!
/Jörgen
Hoppas farhågan kommer på skam, för den konstruktionen är annars den som följer den gamla enkelhetens filosofi, i en lösning som kombinerar en fri turfunktion med i en aktiv bindning! Stiligt!
/Jörgen
Re: Mer Voilé
Varför dessa hurrarop på Voilé? Direkt svårt att se varför de skulle vara så otroligt bättre än tex G3 Ascent?
Inte en chans att jag skulle hoppa runt med skarjärn ditsatta på detta viset? De är ju statiska!
- C
Vandrare; sa:En annan ny trevlig grej är Voilés skarjärn (inte prototyp, utan till salu nu).
Varför dessa hurrarop på Voilé? Direkt svårt att se varför de skulle vara så otroligt bättre än tex G3 Ascent?
Inte en chans att jag skulle hoppa runt med skarjärn ditsatta på detta viset? De är ju statiska!
- C
Re: Re: Mer Voilé
Tja, G3 är väl ganska o-aktiv, det gillar inte jag. Dessutom kostar Ascenten 2700:- eller nåt. Vet inte vad Voilén landar på än, men dom brukar inte råna sina kunder. Hur som helst är det bra med fler tillverkare så att man får mer att välja på.
Precis. Vanligtvis sitter skarjärnen så att dom slutar fungera så fort man lyfter foten och inte funkar alls med hälhöjare. Om man hela tiden går med hälen mot skidan är det säkert jättebra, men det gör inte jag, så jag säger: Hurra för Voilés skarjärn (som i och för sig är väldigt lika några gamla jag sett, var det petzl?). Dessutom funkar dom med alla bindningar och görs breda nog för de flesta skidor.
chrtur; sa:Varför dessa hurrarop på Voilé? Direkt svårt att se varför de skulle vara så otroligt bättre än tex G3 Ascent?
Tja, G3 är väl ganska o-aktiv, det gillar inte jag. Dessutom kostar Ascenten 2700:- eller nåt. Vet inte vad Voilén landar på än, men dom brukar inte råna sina kunder. Hur som helst är det bra med fler tillverkare så att man får mer att välja på.
- C
Precis. Vanligtvis sitter skarjärnen så att dom slutar fungera så fort man lyfter foten och inte funkar alls med hälhöjare. Om man hela tiden går med hälen mot skidan är det säkert jättebra, men det gör inte jag, så jag säger: Hurra för Voilés skarjärn (som i och för sig är väldigt lika några gamla jag sett, var det petzl?). Dessutom funkar dom med alla bindningar och görs breda nog för de flesta skidor.
Re: Re: Re: Mer Voilé
Jag håller med om priset och sedan kan man säkert ha en otroligt lång diskussion till hur aktiv binding man vill ha
.
Tycker inte det är något revolutionerande i sig då det har funnits länge på markanden om man nu tycker om statiska? Har ett par oanvända i byrån liggandes om du är intresserad?
Å andra sidan med statiska så får du ju inget glid utan måste lyfta hela skidan upp om du skall ta dig fram eller så har du otroliga benmuskler?
Har själv använt en pivot-adapter tillsammans med G3 under flera säsonger nu och har aldrig haft problem med att de inte fungerat med hälhöjaren? Dessutom så har man ju alltid en fot i lägsta läget och har svårt att se att man får ett långt moment utan skarjärnen i på något sätt?
- Christian
Vandrare; sa:Tja, G3 är väl ganska o-aktiv, det gillar inte jag. Dessutom kostar Ascenten 2700:- eller nåt. Vet inte vad Voilén landar på än, men dom brukar inte råna sina kunder. Hur som helst är det bra med fler tillverkare så att man får mer att välja på.
Jag håller med om priset och sedan kan man säkert ha en otroligt lång diskussion till hur aktiv binding man vill ha
Vandrare; sa:Precis. Vanligtvis sitter skarjärnen så att dom slutar fungera så fort man lyfter foten och inte funkar alls med hälhöjare. Om man hela tiden går med hälen mot skidan är det säkert jättebra, men det gör inte jag, så jag säger: Hurra för Voilés skarjärn (som i och för sig är väldigt lika några gamla jag sett, var det petzl?). Dessutom funkar dom med alla bindningar och görs breda nog för de flesta skidor.
Tycker inte det är något revolutionerande i sig då det har funnits länge på markanden om man nu tycker om statiska? Har ett par oanvända i byrån liggandes om du är intresserad?
Å andra sidan med statiska så får du ju inget glid utan måste lyfta hela skidan upp om du skall ta dig fram eller så har du otroliga benmuskler?
Har själv använt en pivot-adapter tillsammans med G3 under flera säsonger nu och har aldrig haft problem med att de inte fungerat med hälhöjaren? Dessutom så har man ju alltid en fot i lägsta läget och har svårt att se att man får ett långt moment utan skarjärnen i på något sätt?
- Christian
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Mer Voilé
...vilket jag också skrev. SK'ALP. En del gillar dom, andra tycker bättre om såna som fälls upp. Men dom är svåra att klämma på breda skidor. De andra järn som funnits har antingen varit specifika för en bindning (7tm t.ex.) eller varit dyra, svåra att få tag på (bdskigear, se nedan) eller ohållbara (Dynafit).
chrtur; sa:Tycker inte det är något revolutionerande i sig då det har funnits länge på markanden om man nu tycker om statiska?
...vilket jag också skrev. SK'ALP. En del gillar dom, andra tycker bättre om såna som fälls upp. Men dom är svåra att klämma på breda skidor. De andra järn som funnits har antingen varit specifika för en bindning (7tm t.ex.) eller varit dyra, svåra att få tag på (bdskigear, se nedan) eller ohållbara (Dynafit).

Re: Re: Re: Mer Voilé
Hmmm. 270 USD verkar den landa på. Och den kommer inte förrän nästa höst. Vikten: 1361 gram. Källa: http://www.telemarktips.com/FirstLook13.html
Åsikter om detta: http://telemarktalk.com/phpBB/viewtopic.php?t=30303&sid=6c5f980092011d4bfe9f7bff2ee8b551
[Ändrat av Vandrare 2007-01-08 kl 01:45]
Vandrare; sa:.... Dessutom kostar Ascenten 2700:- eller nåt. Vet inte vad Voilén landar på än, men dom brukar inte råna sina kunder. Hur som helst är det bra med fler tillverkare så att man får mer att välja på.
Hmmm. 270 USD verkar den landa på. Och den kommer inte förrän nästa höst. Vikten: 1361 gram. Källa: http://www.telemarktips.com/FirstLook13.html
Åsikter om detta: http://telemarktalk.com/phpBB/viewtopic.php?t=30303&sid=6c5f980092011d4bfe9f7bff2ee8b551
[Ändrat av Vandrare 2007-01-08 kl 01:45]
Liknande trådar
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg