VKV = Volvo?

Ett kontroversiellt uttalande kanske, men är inte VKV lite kajakernas motsvarighet till Volvo? Den är svensk, alla har den, den anses vara av hög kvalitet utan att vara för rolig eller snygg...

Saken är den här: jag tycker att VKV hänger lite dåligt med i svängarna, de har liksom fortfarande ena benet kvar i 50-talets gamla träsk av tävlingskajaker och ålandskajaker. Och Ankerviks idéer är definitivt inte alltid de bästa.

Vad jag menar är inte att VKV-kajakerna skulle vara dåliga, men de skulle göra bättre kajaker om de vågade snegla lite på "riktiga" havskajaker. Deras filosofi verkar vara att alltid gå sin egen väg, vare sig det är bra eller inte. Resultatet blir lite trista kajaker som inte känns moderna, utan bara svenska.

Eller har jag fel?
 
Jag är inne på min andra VKV och har själv samma funderingar kring fenomenet VKV.
När andra tillverkare har olika däckslayouter, sittbrunnsstorlekar och färgval är VKV vita med blå ränder, har gigantiska sittbrunnar och sitsar som är rena skämten.

Nu är det inte så att jag ogillar min Offshore men jag skulle vekligen gilla möjligheten att välja en mindre sittbrunn och färg på däcket till exempel. Visst kan man få den i annan färg än vit och visst kan man få dom förstärkta lite hursomhelst men inte är det standardval som dom gärna visar förslag på.
Visst kan man låta lackera den och om sittbrunnen inte passar kan man ju köpa något annat men om andra tillverkare tillhandahåller det som standard, varför inte VKV?

Ta sitsarna som exempel, paddlade i tre säsonger med det dom kallar anatomisk sits. Det är en minimalistiskt arselformad frigolitkudde med en anläggningsyta som måste vara minst i branschen, VKV ska ju vara långfärdskajaker men hur långfärd är det?
För att sitta anständigt och kontrollerat har jag numera samma sits som sitter i Artisan.

Mitt förslag på tillval är mindre sittbrunn, pedalstyrning (ej keepers utan pedaler på kajakens botten som Lettmann mfl.), färgval på däcket, gummiluckor, däcksfästen/packnät, fika lucka, slippa skäddan mm mm.
Listan kan göras lång och dyr, dvs lönsam för VKV.

Kvaliteten är hög, arbetet är fint utfört men det är dags att uppgradera idéverkstan nere i sköna Västervik.

Fast "riktiga havskajaker" håller jag inte med om, menar du dom ritade efter engelsk tradition?
VKV är kajaker för svenska förhållanden, svensk kust.
Jag anser att det är kustkajaker måhända att Ocean kan kalla sig havskajak.
Uppförandet däremot är lite Vovlo 245 på gott och ont.


JL, Måsen Offshore (eller Off Shore som VKV skriver på akterluckan.)
 
Kan väl inte hålla med helt och hållet tror jag. Paddlar själv en off shore och är nöjd. Men jag är gammal tävlingspaddlare så jag är nog partisk :). Att sitsen kanske inte är den bekvämaste kan jag hålla med om, men jag har U-sitsen och är nöjd med det, har även bra kontakt/känsla tycker jag. Själv skulle jag aldrig vilja ha en liten sittbrunn då min paddelstälning blir totalkass. Jag sitter framåtlutad med benen högt och gör frånskut med benen. Då passar även "roderpinnen" eller vad man ska kalla den bra. Då kan jag skjuta ifrån ordentligt utan at rodret börjar svänga. Rolla går oxå bra, det har t.o.m jag lyckats med som är urkass på det. Var inte VKV bland dom första med hårda luckor och roder som nu börjar dyka upp mer och mer? Även fäste för stabilisatorer?

Det jag saknar för tillfället är kanske fikalucka eller anan bra lösning på detta och utan/uppdragbar skedda. Sen tror jag ni har rätt i att den främst är byggd för svenska förhållanden. Jag har hört att iden till kajaken kom när Agne ville bygga sin "dröm långfärdskajak" och det blev Eliten.

Men visst går och ska man aldrig vara riktigt nöjd. Allt går att göra bättre. Sen är det ju alltid kul att meka lite själv :) Fler tillval och prylar förgyller ju även tillvaron lite.

Om det nu är en volvo måste det vara en j...a snygg och snabb Volvo då :-D
[Ändrat av Egel 2003-05-16 kl 20:13]
 
kajakmicke; sa:
men är inte VKV lite kajakernas motsvarighet till Volvo? Den är svensk, alla har den, den anses vara av hög kvalitet utan att vara för rolig eller snygg...

Svensk? Jo lite ännu! Alla har den? Inte med dom priserna! Inte rolig? Jo, körglädjen ligger visst på topp! Snygg eller inte? Designmässigt är dom inte konservativa längre!

Inte för att jag är någon biltok men till och med jag har uppfattat att Volvo idag och för 20 år sedan är två helt skilda bilkoncept. Så vilket gäller i jämförelsen med VKV?

Oavsett vad man tycker om Vituddens kajaker så säljer dom så många att produktionskapaciteten inte räcker till. Belöningen för en längre tids konsekvent kajakbyggande enligt en tydlig filosofi. Hellre det än ett sönderkompromissat kajakbygge som inte passar någon.

Men visst - inget är så bra att det inte kan bli bättre och den "anatomiska" skumsitsen som Lorin beskrev måste vara anpassad för E.T:s stjärt, den slängde jag ut omgående ur min Offshore och satte in U-sitsen med thermarestdyna. Kanon, borde vara standard!

Stefan
 
Som vanligt..??

Inte för att jag är någon erfaren kajakpaddlare (och borde därmed egentligen inte uttala mig) men kan det inte vara precis som på alla andra friluftsprodukter?
Med detta menar jag att vi här i Sverige har en tendes att titta lite väl mycket på våra svenska märken och uttala oss om dess förtjänster

För visst är ju klättermusen bäst i branchen på kläder, och lundhags bäst på kängor, Hilleberg på tält, KAP på kök osv osv...listan kan göras lång.

Sanningen är väl att vi i sverge ofta ligger långt fram i utveckligen på friluftsprodukter med trots allt borde det finnas många duktiga utövare som har gått över på att producera bra produkter i många mer länder än sverige. Vilket således borde göra att det finns en uppsjö av bra produkter i andra länder också. Hemska tanke men det kan ju t.om. finnas någon sak som är bättre än di svenske....

PÅ kajakmarknaden tycler jag att det är konstigt att man inte mer pratar om danska kajaker, eller varför inte amerikanska?
 
Själv tycker jag att det är roligt att VKV gör något som är annorlunda. Jag menar, det finns ju hur många havskajakmodeller som helst som går i den "engelska" stilen. Vad skulle vi vinna på ännu en modell i den stilen? Sedan finns det ju alltid delar som går att förbättra, sitsen t ex verkar de aldrig få fason på!
 

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.
Håller med Mikael ovan

Mångfald är betydligt bättre än "enfald". Många modeller på marknaden idag är snarlika. VKV:s avviker dock från mittfåran (numer). Att ständigt introducera nya modeller tycker jag inte är ett självändamål eller en kvalitetsparameter, även om jag tycker att det är kul att se något nytt. När jag köpte min Måsen Elite var utbudet klart mindre än idag. Om valet hade blivit detsamma idag vet jag inte men jag är väldigt nöjd, se min recension. Jag tycker också, helt subjektivt, att det finns ett visst egenvärde med svenskproducerade prylar. Speciellt om de tillför marknaden mer mångfald. Av någon märklig anledning har många märken högre status när de är importerade jämfört med när de säljs i sina egna länder.

/Tommy

(som hoppas på ännu fler märken och typer av kajaker, gärna svenska)
 
En ny svensk kajak är Skim. Är det nå'n som vet något om den månne? Vore intressant att få lite info från någon som provpaddlat, även om jag inte ett ögonblick har funderat på att byta min Seagull.

En fortsättning på rubriken:
Point65 = Skoda! Lite öststat sådär....:)

/Stefan
 
Re: Kajakernas Rolls Royce?

gorans; sa:
VKV = Volvo
Point 65 = Skoda

Vilket är då kajakernas Rolls-Royce?

Intressant fråga

Men finns det något intresse av en riktig lyx kajak på marknaden??

Det kanske det finns men jag är inte så övertygad

Tekniken finns ju idag för att ta fram en riktig dräpar kajak med Merzedes klonk i luckorna dräpar finish, digitala displayer, ställbart säte, extremt låg vikt. Men tyvär då även ett högt pris.

Feathercraft och Lettman har ju ganska exclusiva modeller fast kanske inte några riktiga lyx modeller

Hans Friedel
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips