Olika typer av paddlare

Klockren träff

Kände hur motionspaddlaren träffade som ett hammarslag i skallen... I mina skott finns det bara luft, och halvliters PETflaska framför kapellet.

Som en fläskläpp

Just nu är jag skrivbordspaddlare i väntan på att någon ska köpa hästen så att pengarna kan investeras i kajak med tillhörande utrustning. Därefter kommer jag väl stå någonstans mitt emellan motionären och havskajakisten. Jag bor vid havet, kommer paddla mycket själv (hitentills har jag inte sett en endaste liten kajak och jag har ändå bott här i mer än 6 månader :( ) och regelbundet för att jag anser att paddling är en av de roligaste motionsformerna utomhus och i vatten. Sedan måste jag ju erkänna att det är roligt med pryttlar och jag tror att man såhär i början lätt köper på sig lite väl många "bra och ha" samt "det gäller säkerhet"-grejor...

Skrattade gott åt beskrivningarna man kan med lätthet placera en del personer som man har råkat på när man har intresserat sig för paddlingen :)

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Tack Erik,

nu har jag fått en förklaring på vad som håller på att hända med mig.
Efter kursen med Dubside förra sommaren så täljde jag mig en grönlandspaddel. I våras så skaffade jag mig en tuiliq. Numera så är vart 10:de paddeltag en roll (vilket förmodligen kommer att påverka min sluttid på DKM) och jag drömmer våta drömmar om SOFar klädda med kanvas.
När jag hade läst Eriks typbeskrivning så gick jag och kollade spegeln, och mycket riktigt så har jag fått ett rejält helskägg, min diagnos är tydlig. Jag håller på att förvandlas från havskajakist till qayakist!!!

/Mattias

PS är det någon som har en hög med ribb och duk och vill byta mot en skäddakajak i glasfiber?

Tack

Kanonbra med en lista.
Fann till mitt stora förtret att jag passade in på väldigt många olika typer.
Just detta problem att FACK'a sig upplever jag som extemt ansträngande detta gjorde att jag sökte mig bakåt till mina rötter med skidor under fötterna och cykel under rumpan i vinter och vår, bara för att fina att precis samma hämmande fackande härskar även här. Har nu rotat fram de gamla brottartrikåerna där är det inget sådant här facktrams och till och med de IOK hjälper till att hålla rent bland avarterna.

Blomkål åt folket.

Hmmm har bara paddla ett kort tag och har redan gått från ett fack till ett annat! Började som havskajakist med viss dragning mot glidarn och motionspaddlarn. Sen har det blivit mer och mer qayakist.....ligger i hårdträning för att lära mig rolla ;)

Mitt liv som Qayakist:

Njuter av paddlandet.

Skägget hade redan innan, våtdräkt är bra om man tillbringar mkt med en upponervänd kajak. Dubside hade jag inte en aning om vem det var innan en kompis (Ala) berättade. En helg i Blekinge iklädd ett svart ullunderställ och svart mössa...de tyckte vi hade vissa likheter. Sen satt mitt nya användarnamn "Trikåmannen" som en käftsmäll!

Mina framstidsplaner som qayakist:

Fortsätta njuta av paddlandet!
Lära mig rolla,åtminstone på ett par olika sätt....
Funderar på att göra mig en grönlandspaddel, främst av två anledningar.. den verkar rolig och är billig. Ett trästycke kan inte kosta så mkt
Att göra en egen kajak har jag faktiskt en liten tanke på. Tar tid men den blir billig, snygg och bra.
En ihopfällbar kajak har ju vissa fördelar om man inte kan ha sin kajak på ett annat ställe än sin lägenhet. Men en hårdskalskajak lockar ju mer.

Jag är också cyklist, och inom den gruppen finns det ett gäng som kallas för solskenscyklister.
Min undring är då, om det finns solskenspaddlare? Sådana som är rädda för hemska moln och, ännu värre:REGN!! Skulle tro att det finns rärr många.

väder är läskigt!

väder (och natur) är ju rätt läskig töverlag; när det blåser, när det är molnigt, när det kommer nederbörd, är för soligt med mera. Det finns alltid nåt att skylla på för att hålla sig inne!

Så det finns definitivt solskenspaddlare. Förutom skrivbordspaddlare är jag nog även definitivt solskenspaddlare :)

Men som tur är lyckas jag övervinna det ibland och ge mig ut i den läskiga naturen i det läskiga vädret och då är det oftast väldigt skönt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips