VKV = Volvo?

Ett kontroversiellt uttalande kanske, men är inte VKV lite kajakernas motsvarighet till Volvo? Den är svensk, alla har den, den anses vara av hög kvalitet utan att vara för rolig eller snygg...

Saken är den här: jag tycker att VKV hänger lite dåligt med i svängarna, de har liksom fortfarande ena benet kvar i 50-talets gamla träsk av tävlingskajaker och ålandskajaker. Och Ankerviks idéer är definitivt inte alltid de bästa.

Vad jag menar är inte att VKV-kajakerna skulle vara dåliga, men de skulle göra bättre kajaker om de vågade snegla lite på "riktiga" havskajaker. Deras filosofi verkar vara att alltid gå sin egen väg, vare sig det är bra eller inte. Resultatet blir lite trista kajaker som inte känns moderna, utan bara svenska.

Eller har jag fel?
 
Jag är inne på min andra VKV och har själv samma funderingar kring fenomenet VKV.
När andra tillverkare har olika däckslayouter, sittbrunnsstorlekar och färgval är VKV vita med blå ränder, har gigantiska sittbrunnar och sitsar som är rena skämten.

Nu är det inte så att jag ogillar min Offshore men jag skulle vekligen gilla möjligheten att välja en mindre sittbrunn och färg på däcket till exempel. Visst kan man få den i annan färg än vit och visst kan man få dom förstärkta lite hursomhelst men inte är det standardval som dom gärna visar förslag på.
Visst kan man låta lackera den och om sittbrunnen inte passar kan man ju köpa något annat men om andra tillverkare tillhandahåller det som standard, varför inte VKV?

Ta sitsarna som exempel, paddlade i tre säsonger med det dom kallar anatomisk sits. Det är en minimalistiskt arselformad frigolitkudde med en anläggningsyta som måste vara minst i branschen, VKV ska ju vara långfärdskajaker men hur långfärd är det?
För att sitta anständigt och kontrollerat har jag numera samma sits som sitter i Artisan.

Mitt förslag på tillval är mindre sittbrunn, pedalstyrning (ej keepers utan pedaler på kajakens botten som Lettmann mfl.), färgval på däcket, gummiluckor, däcksfästen/packnät, fika lucka, slippa skäddan mm mm.
Listan kan göras lång och dyr, dvs lönsam för VKV.

Kvaliteten är hög, arbetet är fint utfört men det är dags att uppgradera idéverkstan nere i sköna Västervik.

Fast "riktiga havskajaker" håller jag inte med om, menar du dom ritade efter engelsk tradition?
VKV är kajaker för svenska förhållanden, svensk kust.
Jag anser att det är kustkajaker måhända att Ocean kan kalla sig havskajak.
Uppförandet däremot är lite Vovlo 245 på gott och ont.


JL, Måsen Offshore (eller Off Shore som VKV skriver på akterluckan.)
 
Kan väl inte hålla med helt och hållet tror jag. Paddlar själv en off shore och är nöjd. Men jag är gammal tävlingspaddlare så jag är nog partisk :). Att sitsen kanske inte är den bekvämaste kan jag hålla med om, men jag har U-sitsen och är nöjd med det, har även bra kontakt/känsla tycker jag. Själv skulle jag aldrig vilja ha en liten sittbrunn då min paddelstälning blir totalkass. Jag sitter framåtlutad med benen högt och gör frånskut med benen. Då passar även "roderpinnen" eller vad man ska kalla den bra. Då kan jag skjuta ifrån ordentligt utan at rodret börjar svänga. Rolla går oxå bra, det har t.o.m jag lyckats med som är urkass på det. Var inte VKV bland dom första med hårda luckor och roder som nu börjar dyka upp mer och mer? Även fäste för stabilisatorer?

Det jag saknar för tillfället är kanske fikalucka eller anan bra lösning på detta och utan/uppdragbar skedda. Sen tror jag ni har rätt i att den främst är byggd för svenska förhållanden. Jag har hört att iden till kajaken kom när Agne ville bygga sin "dröm långfärdskajak" och det blev Eliten.

Men visst går och ska man aldrig vara riktigt nöjd. Allt går att göra bättre. Sen är det ju alltid kul att meka lite själv :) Fler tillval och prylar förgyller ju även tillvaron lite.

Om det nu är en volvo måste det vara en j...a snygg och snabb Volvo då :-D
[Ändrat av Egel 2003-05-16 kl 20:13]
 
kajakmicke; sa:
men är inte VKV lite kajakernas motsvarighet till Volvo? Den är svensk, alla har den, den anses vara av hög kvalitet utan att vara för rolig eller snygg...

Svensk? Jo lite ännu! Alla har den? Inte med dom priserna! Inte rolig? Jo, körglädjen ligger visst på topp! Snygg eller inte? Designmässigt är dom inte konservativa längre!

Inte för att jag är någon biltok men till och med jag har uppfattat att Volvo idag och för 20 år sedan är två helt skilda bilkoncept. Så vilket gäller i jämförelsen med VKV?

Oavsett vad man tycker om Vituddens kajaker så säljer dom så många att produktionskapaciteten inte räcker till. Belöningen för en längre tids konsekvent kajakbyggande enligt en tydlig filosofi. Hellre det än ett sönderkompromissat kajakbygge som inte passar någon.

Men visst - inget är så bra att det inte kan bli bättre och den "anatomiska" skumsitsen som Lorin beskrev måste vara anpassad för E.T:s stjärt, den slängde jag ut omgående ur min Offshore och satte in U-sitsen med thermarestdyna. Kanon, borde vara standard!

Stefan
 
Som vanligt..??

Inte för att jag är någon erfaren kajakpaddlare (och borde därmed egentligen inte uttala mig) men kan det inte vara precis som på alla andra friluftsprodukter?
Med detta menar jag att vi här i Sverige har en tendes att titta lite väl mycket på våra svenska märken och uttala oss om dess förtjänster

För visst är ju klättermusen bäst i branchen på kläder, och lundhags bäst på kängor, Hilleberg på tält, KAP på kök osv osv...listan kan göras lång.

Sanningen är väl att vi i sverge ofta ligger långt fram i utveckligen på friluftsprodukter med trots allt borde det finnas många duktiga utövare som har gått över på att producera bra produkter i många mer länder än sverige. Vilket således borde göra att det finns en uppsjö av bra produkter i andra länder också. Hemska tanke men det kan ju t.om. finnas någon sak som är bättre än di svenske....

PÅ kajakmarknaden tycler jag att det är konstigt att man inte mer pratar om danska kajaker, eller varför inte amerikanska?
 
Själv tycker jag att det är roligt att VKV gör något som är annorlunda. Jag menar, det finns ju hur många havskajakmodeller som helst som går i den "engelska" stilen. Vad skulle vi vinna på ännu en modell i den stilen? Sedan finns det ju alltid delar som går att förbättra, sitsen t ex verkar de aldrig få fason på!
 
Håller med Mikael ovan

Mångfald är betydligt bättre än "enfald". Många modeller på marknaden idag är snarlika. VKV:s avviker dock från mittfåran (numer). Att ständigt introducera nya modeller tycker jag inte är ett självändamål eller en kvalitetsparameter, även om jag tycker att det är kul att se något nytt. När jag köpte min Måsen Elite var utbudet klart mindre än idag. Om valet hade blivit detsamma idag vet jag inte men jag är väldigt nöjd, se min recension. Jag tycker också, helt subjektivt, att det finns ett visst egenvärde med svenskproducerade prylar. Speciellt om de tillför marknaden mer mångfald. Av någon märklig anledning har många märken högre status när de är importerade jämfört med när de säljs i sina egna länder.

/Tommy

(som hoppas på ännu fler märken och typer av kajaker, gärna svenska)
 
En ny svensk kajak är Skim. Är det nå'n som vet något om den månne? Vore intressant att få lite info från någon som provpaddlat, även om jag inte ett ögonblick har funderat på att byta min Seagull.

En fortsättning på rubriken:
Point65 = Skoda! Lite öststat sådär....:)

/Stefan
 
Re: Kajakernas Rolls Royce?

gorans; sa:
VKV = Volvo
Point 65 = Skoda

Vilket är då kajakernas Rolls-Royce?

Intressant fråga

Men finns det något intresse av en riktig lyx kajak på marknaden??

Det kanske det finns men jag är inte så övertygad

Tekniken finns ju idag för att ta fram en riktig dräpar kajak med Merzedes klonk i luckorna dräpar finish, digitala displayer, ställbart säte, extremt låg vikt. Men tyvär då även ett högt pris.

Feathercraft och Lettman har ju ganska exclusiva modeller fast kanske inte några riktiga lyx modeller

Hans Friedel
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
silverjuggler Reparera skador VKV Offshore Paddling allmänt 1
eyck VKV Lisa - höjd vid sittbrunnsspets Paddling allmänt 6
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
Ridderby Sommarkapell i tun skumplast till VKV Paddling allmänt 2
SafeSurfer Transport stor kajak VKV Yoo-A-Kim Paddling allmänt 10
erikssou Däckslayout på VKV FE Paddling allmänt 5
m7c7e Vattenfyllt skrov - VKV 101? Paddling allmänt 3
P-E Vkv 102 Paddling allmänt 23
erikssou Hyra VKV Seagull Paddling allmänt 2
MarkusF VKV´s stabilisatorer Paddling allmänt 7
Ridderby Välja mellan VKV Guld och VKV Guld Vinge 1 Paddling allmänt 8
Haga17 VKV Paddel, Vind eller Euro-Speed? Paddling allmänt 7
roder VKV Seagull offshore Paddling allmänt 2
sia Lagning av VKV-roder? Paddling allmänt 7
höjdrädd Bild/mått på VKV anita ryggstöd?!? Paddling allmänt 2
thureb Vikttrimning av VKV Måsen Elite Paddling allmänt 2
nikckesjo Hur tjock kan vara i en VKV Kåre? Paddling allmänt 2
eyck Form på sittbrunn VKV Lisa Paddling allmänt 0
epa22 Alternativ till VKV Elit? Paddling allmänt 4
Rauk VKV Ofshore. Hur är en gammal? Paddling allmänt 8
miljonmicke VKV i allmänhet, Elite i synnerhet. Paddling allmänt 14
"Kim" Vkv kapel Paddling allmänt 2
Dagmar i Lund VKV rush, kanske någon som kan hjälpa? Paddling allmänt 1
wildenstam VKV om Vänerolyckan Paddling allmänt 73
Spiken funderar på att köpa VKV Paddling allmänt 22
melvin_f Hjälp mig identifiera kajakmodell (VKV) Paddling allmänt 19
avslut111101 VKV-kajaker? Paddling allmänt 13
brigas Numera skäddlös VKV offshore Paddling allmänt 3
segerholm VKV Seagull-tips Paddling allmänt 1
K-Anka VKV Kåre i nytt utförande? Paddling allmänt 21
segerholm VKV Seagull offshore vs elite Paddling allmänt 3
ärrlann Vkv Anita? Paddling allmänt 3
oberg_niklas Flottörräddning,VKV-paddel Paddling allmänt 3
oberg_niklas Vad skiljer en 10 år gammal VKV Elite mot dagens Paddling allmänt 1
johan5588 Köp av Havskajak....VKV vs. Prijon, tips !? Paddling allmänt 28
urbanerven VKV-sittbrunn, modifiering? Paddling allmänt 20
Seagull offshore Köpa vkv offshore Paddling allmänt 5
wildenstam Hyra VKV Anita K2 Paddling allmänt 2
LP Tips på K1 (Kåre, Tracer eller VKV) Paddling allmänt 5
oberg_niklas Standard roder eller isroder till VKV Lisa Paddling allmänt 3
Jörgen T Begagnatpris VKV Lisa Paddling allmänt 3
tedman100 Var prova VKV Måsen Elite? Paddling allmänt 6
jjjjy66 VKV HT eller Aquabound Expedition? Paddling allmänt 6
urman Varför VKV kajak? Paddling allmänt 23
utomjording För långa ben för VKV Lisa Paddling allmänt 6
mbm Hur får man isär VKV paddel? Paddling allmänt 11
fjelsing VKV Seagull reparation Paddling allmänt 5
Lill-Klas Fartprov med VKV Seagull Ocean Paddling allmänt 1
Jonik vkv seagull? Paddling allmänt 2
click VKV Seagull Fästanordning till utriggare Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.