VKV i allmänhet, Elite i synnerhet.

Hej!

Jag tycker att VKV's kajaker sällan diskuteras här i forumet nuförtiden, de flesta trådar är rätt gamla. Om jag har rätt, varför är det så? Börjar deras kajaker kännas gamla eller?

Jag själv är lite intresserad av Eliten men har bara provat den en liten runda. Jag har bara så förbaskat svårt att bestämma mig för vad jag ska prioritera för egenskaper. Allt stämmer förutom att jag misstänker att jag kommer att sakna möjligheten till att rolla om jag väljer Eliten. Jag har iofs sett filmer på folk som rollar Seagullar:

http://bernhoft.no/havkajakk/Sikkerhet.htm

Så kanske jag också skulle kunna lära mig detta med en sådan kajak?

Jaja, jag får väl fundera vidare helt enkelt.....
 
Jag tycker att VKV's kajaker sällan diskuteras här i forumet nuförtiden, de flesta trådar är rätt gamla. Om jag har rätt, varför är det så? Börjar deras kajaker kännas gamla eller?

Jag har hört och läst väldigt mycket possitivt om VKV-kajaker. Har personligen inga egna erfarenheter av kajakerna förutom att jag sett dom i butik och klämt lite. Kvalitétsmässigt verkar dom vara riktigt bra, men designen är ju milt sagt bedrövlig (ursäkta alla VKV-ägare), för att inte tala om hemsidan. Katastrof!!! Det känns som kajakerna är kvar på 80-talet någonstans, formmässigt.. Enbart funktion säljer inte, så är det bra. Design är minst lika viktigt! Nu kan det ju vara så att VKV medvetet inte vill satsa på designen, just för att "sticka" ut lite. Jag har ingen aning.

Det vore intressant att se vad lite industri-, webdesign samt marknadsföring kunde göra för försäljningen hur som helst. :) För bra kajaker gör dom!

http://www.vitudden.com/
 
Jag tror att andra skillnader mellan Eliten och många kajaker är väsentligt viktigare/större än ev färgskillnad...

Vit är en färg som har sina fördelar, men jag skulle inte vara förvånad om man faktiskt kan beställa en VKV i annan färg en vit.

Möjligen kan man kalla formen på Eliten tidlös istället för omodern - och allvarligt talat tror jag det är svårt att objektivt påstå att formen är bara ful och funkis... Det är väl i högsta grad en smaksak. En professionell formgivare skulle skulle säkert ha egna idéer om ändringar - men skulle nog rimligen värdera den egna identiteten hos VKV-kajakerna högt, och alltså ge designen ett högt betyg.

Eliten är en kajak som somliga rollar "trots allt", men ett skäl till att man inte rollar den - utöver den stora sittbrunnen - är väl att man helt enkelt inte går runt i den? Visst är väl roll ett bra partytrick, men i en sådan kajak är det nog inte en viktig del av säkerhetstänkandet, den är stabil (subjektivt förstås) och den är lätt att äntra vid soloräddning om man ändå skulle gå runt vid grundstötning eller liknande.

Nu finns det ju fler kajaker på marknaden med liknande egenskaper, men för rätt ändåmål är nog Eliten inget dåligt val. Har själv bara paddlat några mil i en Elite, men den gick bra i sjö och var lätt att manövrera med mina referenser.
 
Jag vill inte ge mig in på frågan om VKV Elite och Offshore är snygga eller ej. Smaken är så olika.

Jag har haft både en Offshore och en Elite. Som turkajaker är de fantastiska. Lastdryga, sjövärdiga, välbyggda, lättdrivna, kontrollerbara i surf... Jag föredrar Eliten framför Offshoren. Inte för att den är snabbare, för det skiljer så lite, utan för att den går avsevärt bättre i sjö och spårar snyggare i surf.

Många tycker att Eliten är rank och väljer Offshoren istället. Jag tyckte åsså att Eliten var rank, till en början. Efter ett år hade jag inga problem att stå raklång i den utan paddelstöd. Så det handlar mest om vana tycker jag.

Nackdelen med kajakerna är att de kräver minst en normalbyggd kille eller tjej för att kajaken skall komma ned i vattnet och för att man skall få kontakt med skrovet. Frugan är 158 cm lång. Med henne i Eliten såg det riktigt roligt ut..
 
anita och offshore

Har vi,jag och min sambo,i Offshoren är jag löjligt liten,den passar inte mej,däremot tycker jag Anitan är helt perfekt för mej,lätt,bekväm,går bra för mina behov,vi paddlar aldrig "stora vatten" långt från land.
Och jag tycker det är en snygg kajak.
 
Seagull i alla ära men...

Jag tycker att Lisa ofta glöms bort när man diskuterar VKV. Om man inte är intresserad av roll utan vill ha en bra långfärdskjak, stabil, rymlig och med fantastiska sjöegenskaper är Lisa ett bra val tycker jag. Fantastiskt lättmanövrerad och helt oslagbar som förstakajak. jag är inte ensidig VKV-paddlare utan har mycket att jämföra med. Jag har tillgång till kajaker av de flesta typer (förutom utpräglade gönlandsskajaker)och jag väljer oftast Lisa när jag ger mig ut ensam. Vill frmhålla att Lisan är vacker att se på...kanske är designen lite gammal men liksom övriga VKV-kajaker har de förändrats genom åren precis som alla andra fabrikat gjort. Angående färgen tror jag det är svårt att ge livstids garanti på tex. en orange kajak(inget ont om orange)Vit gelcoat bleknar inte i solen...Tur att det finns över 700 kajakmodeller att välja på i Sverige, alla kan nog hitta sin favorit, Jag har hittat min!
 
Vkv

säljer fortfarande bra så de kanske inte har något större behov av hypad marknadföring.

Håller helt med om att Lisan är en mycket fin låda.

Många långa turer har gjorts i VKVs kanoter t ex tvärs över Östersjön i en Yoo-A-Kim.

Andra färger än vit har åtminstone tidigare varit lätta att beställa. Vit har fördelar som att skrovet inte blir lika varmt (bra för matförvaring) och att det är lättare att göra snygga gelcoatlagningar.

Thure
 
Paus i powerpointfabriken.... ;)

Jag har själv inga stora erfarenheter av VKV. Och kan väl inte direkt säga att jag kommer att köpa en VKV.

Men jag gillar desginen! Den är låg och fin, inget tokdesignade och uppåtstående "spröt" i för o akter. Vitt är snyggt tycker jag. Klassisk, konsekvent och lite smått egensinnig formgivning. Swedeform känns bra. Roderlösningar verkar beprövade och ser mycket snyggare ut än "alla" roderlösningar på så kallade "engelska kajaker" (de med någon slags sprötighet i aktern). VKV får pluspoäng i min designbok. Om det nu sen är värt något det är väl en helt annan sak... jag är ju inte spekulant direkt! :)

Och det finns ju snyggare kajaker! (Med en blinkning till Ulf.)
 
Du har säkert sett mina svar i gamla trådar

Jag är fortfarande helnöjd med Eliten.

Varför den inte diskuteras i forum idag? Jag har väl också noterat detta. Ett skäl kan som du säger vara att den inte uppfattas som någon nyhet och att allt värt att säga redan sagts. En annan kanske att folk hänvisat till gamla trådar.

Egenskaper? Kom bara ihåg att du helst skall trivas med kajaken i många år. Själv ägnar jag mig inte åt att rolla, men en kompis som gör det tyckte att Eliten går att rolla men inte är speciellt rolig för det ändamålet.
 
Har faktiskt sett en Seagull som var lite grå med svarta stripes(linjer) Magnus Fischer paddlade en orange Off-shore för några år på sin "lilla" tur ;)

/Janne
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
silverjuggler Reparera skador VKV Offshore Paddling allmänt 1
eyck VKV Lisa - höjd vid sittbrunnsspets Paddling allmänt 6
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
Ridderby Sommarkapell i tun skumplast till VKV Paddling allmänt 2
SafeSurfer Transport stor kajak VKV Yoo-A-Kim Paddling allmänt 10
erikssou Däckslayout på VKV FE Paddling allmänt 5
m7c7e Vattenfyllt skrov - VKV 101? Paddling allmänt 3
P-E Vkv 102 Paddling allmänt 23
erikssou Hyra VKV Seagull Paddling allmänt 2
MarkusF VKV´s stabilisatorer Paddling allmänt 7
Ridderby Välja mellan VKV Guld och VKV Guld Vinge 1 Paddling allmänt 8
Haga17 VKV Paddel, Vind eller Euro-Speed? Paddling allmänt 7
roder VKV Seagull offshore Paddling allmänt 2
sia Lagning av VKV-roder? Paddling allmänt 7
höjdrädd Bild/mått på VKV anita ryggstöd?!? Paddling allmänt 2
thureb Vikttrimning av VKV Måsen Elite Paddling allmänt 2
nikckesjo Hur tjock kan vara i en VKV Kåre? Paddling allmänt 2
eyck Form på sittbrunn VKV Lisa Paddling allmänt 0
epa22 Alternativ till VKV Elit? Paddling allmänt 4
Rauk VKV Ofshore. Hur är en gammal? Paddling allmänt 8
"Kim" Vkv kapel Paddling allmänt 2
Dagmar i Lund VKV rush, kanske någon som kan hjälpa? Paddling allmänt 1
wildenstam VKV om Vänerolyckan Paddling allmänt 73
Spiken funderar på att köpa VKV Paddling allmänt 22
melvin_f Hjälp mig identifiera kajakmodell (VKV) Paddling allmänt 19
avslut111101 VKV-kajaker? Paddling allmänt 13
brigas Numera skäddlös VKV offshore Paddling allmänt 3
segerholm VKV Seagull-tips Paddling allmänt 1
K-Anka VKV Kåre i nytt utförande? Paddling allmänt 21
segerholm VKV Seagull offshore vs elite Paddling allmänt 3
ärrlann Vkv Anita? Paddling allmänt 3
oberg_niklas Flottörräddning,VKV-paddel Paddling allmänt 3
oberg_niklas Vad skiljer en 10 år gammal VKV Elite mot dagens Paddling allmänt 1
johan5588 Köp av Havskajak....VKV vs. Prijon, tips !? Paddling allmänt 28
urbanerven VKV-sittbrunn, modifiering? Paddling allmänt 20
Seagull offshore Köpa vkv offshore Paddling allmänt 5
wildenstam Hyra VKV Anita K2 Paddling allmänt 2
LP Tips på K1 (Kåre, Tracer eller VKV) Paddling allmänt 5
oberg_niklas Standard roder eller isroder till VKV Lisa Paddling allmänt 3
Jörgen T Begagnatpris VKV Lisa Paddling allmänt 3
tedman100 Var prova VKV Måsen Elite? Paddling allmänt 6
jjjjy66 VKV HT eller Aquabound Expedition? Paddling allmänt 6
urman Varför VKV kajak? Paddling allmänt 23
utomjording För långa ben för VKV Lisa Paddling allmänt 6
mbm Hur får man isär VKV paddel? Paddling allmänt 11
fjelsing VKV Seagull reparation Paddling allmänt 5
Lill-Klas Fartprov med VKV Seagull Ocean Paddling allmänt 1
Jonik vkv seagull? Paddling allmänt 2
click VKV Seagull Fästanordning till utriggare Paddling allmänt 2
kajakmicke VKV = Volvo? Paddling allmänt 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.