Varför VKV kajak?

Hej allesamman, jag undrar varför VKV säljer så mycket/ är så omtyckt i Sverige?

Byggkvaliteten är uppenbarligen hög men själva konstruktionen som kallats "den nordiska långfärdskajaken" är ju ganska udda i ett internationellt perspektiv.
Om man vill ha en havskajak och inte en motionskajak varför vill man då ha en kajak som är så tydligt motionsinspirerad utan stöd för vare sig lår eller höfter med en jättestor sittbrunn och komplicerade lucklösningar?
 
Varför inte?

Det är väl bra att det finns flera koncept att välja emellan? Det ökar möjligheterna att finna något som passar just dig. Till sist och syvendes så är det ju personlig smak som avgör vad som är bäst för dig. Att jag är oerhört nöjd med min VKV Måsen Elite betyder ju inte att andra koncept, märken och modeller på något sätt är mer "rätt" eller "fel" för någon annan. Jag tycker att det är synd att inte fler tillverkare avviker från huvudfarleden i konstruktionskoncept. Fram för fler modeller avsedda för dagsturer (lätta, snabba och liten packvolym)!

/Tommy
 
Det finns...

.. betydligt erfarnare kajakpaddlare än jag (och framför allt som testat fler typer av kajaker).

Låt mig vända litet på dina frågor om du tillåter:

Varför skulle en kajak tillverkad för ett internationellt perspektiv passa bättre för svenska förhållanden än "den nordiska långfärdskajaken"?

Om man vill ha en havskajak, vad är det för nackdel med att ha stor sittbrunn och avsaknad av lårstöd? Ärligt talat - är det så dåliga förhållanden att du går runt så är knappast rollen att lita på som räddningsmetod (men för den underlättar naturligtvis lårstöd alternativt liten sittbrunn). Få av oss klarar att rolla totalt oförberedda och i svårt väder (hör du till dem är det bara att gratulera).

Vad är så tydligt motionsinspirerad med VKV? Jag kan hålla med om att min Elite passar utmärkt att paddla även tom, men den var tryggheten själv på överfarten till Åland (trots två meter vågor och en del blåst). Den klarar höga vågor från vilket håll som helst, så vad är det som jag behöver för att den skall bli en "riktig" havskajak?

Komplicerade lucklösningar? Tja de håller tätt i grov sjö och är stora nog för att det skall vara enkelt att packa det mesta. Jag kan till och med använda aktra "sittbrunnen" (packluckan alltså) och därmed ha en K2:a för lugnt vatten! Hellre några vred än ett helvete att packa.

Skaffa deras usits, så kommer du ned lite till i kajaken och får höftstöd på köpet.

Som du själv har konstaterat är det en kvalitetskajak. Dessutom fungerar den mycket bra (bra betyg i tex Utemagasinets tester) och det finns klara fördelar som tex stora luckor och sittöppningar. Ärligt talat känns det litet grand som om du studerat väl hur tex de engelska kajakkonstruktörerna anser att en havskajak bör vara (liksom jag gjorde för några år sedan) - och då kanske VKV känns litet främmande förstås.
 
urman; sa:
Om man vill ha en havskajak och inte en motionskajak varför vill man då ha en kajak som är så tydligt motionsinspirerad?

Motionsinspirerad i vilken avsikt då den är riktigt bred. den är riktigt stabil och den sätter sig direkt när man tar i lite det är inget jag skulle kalla motionsinspirerat och vad gäller sittbrunnen så kan man få en bättre sittstänning med en stor sittbrunn

men varför de är så populära
Varför köper svenskar Ericsson mobiler och Volvobilar:varför gå över ån efter vatten! Det är ju kul att det finns någon som tillverkar kajaker i vårt land. Jag skulle gärna köpa svenskt om det fanns något jag ville ha. Dessutom är det så mycket charmigare att göra kajakaffärer med den som gjort den. Och inte av någon sommemorerat brochyren

men jag förstår inte varför Måsen Elite är så kort
hade man längt den ett par dec tagit bort ett par cm bredd skulle den bli riktigt lovande
 
För att jag skulle tycka att VKV skulle va intressant skulle jag vilja se följande förbättringar:
-Kajaksportluckor
-Någon form av lårstöd (man behöver ju inte använda det hela tiden...)

Men det kanske kommer på 2005:eek:rna?
 
För att många är förtjusta i VKV

Smaken är mycket delad mellan olika kajakpaddlare och detta har alltid under de 20 år jag kan överblicka lett till ständiga diskussioner där ingen ger sig.

Jag är "fanatisk" anhängare av min Lisa från 1984 med underliggande roder men skulle kunna tänka mig många förbättringar på den. Slå på gamla trådar genom att söka på roder packluckor och vkv så hittar du mängder med olika uppfattningar.

Min fru är lika fanatisk Nordkappaddlare men tycker att Lisan är ganska praktisk som servicefartyg till vår Yoo-A-Kim när vi paddlar med våra tre barn.

Måsen gillar jag inte speciellt, den är varken hackat eller malet avseende egenskaperna, men det finns många av mina bekanta som gillar den.

Thure

urman; sa:
Hej allesamman, jag undrar varför VKV säljer så mycket/ är så omtyckt i Sverige?

Byggkvaliteten är uppenbarligen hög men själva konstruktionen som kallats "den nordiska långfärdskajaken" är ju ganska udda i ett internationellt perspektiv.
Om man vill ha en havskajak och inte en motionskajak varför vill man då ha en kajak som är så tydligt motionsinspirerad utan stöd för vare sig lår eller höfter med en jättestor sittbrunn och komplicerade lucklösningar?
 
Förhållandena vi har i Scandinavien med tillgång till stora skärgårdar och skyddade vatten. Är unika i världen. Inresset för långfärdspaddling i Scandinavien har en lång tradition. Och Svenskarna paddlar extremt mycket turpaddling jämfört med andra länder. Faktiskt mycket beroende på vårt semestersystem i många länder har man bara två veckors semester.

För flera år sedan var det ett väldans hallå om hur kajaken skulle se ut. Men idag värkar dom flesta förstå att en kajak är en kompromiss och att det är viktigt att välja en kajak efter hur man tänker använda den.

http://www.expeditionkayak.com/index.php

Här är en kille som paddlar runt England. Kajaken han använder liknar väldigt mycket en snabbare roderförsedd långfärdskajak av typen Vivianne, Cobolt, Trapper Barracuda.

Trenden i England är att man paddlar mer surfkajak än "sea kayak" NDK har till exempel tagit fram en egen surfkajak. Vilket värkar vettigt varför välja en kajak med packluckor, skott, skädda när man ändå mest surfar.

Hans Friedel
 
Det skrivs mycket om "havskajaker" men mig veterligen är det bara VKV som har en sådan i serieproduktion. Seagull Ocean, som möjliggör övernattning i kajaken till havs. Allt annat kan vi nog kalla skärgårds-, kust- eller långfärdskajak.

/Stefan
 
Påstår du att kanoter med stora sittbrunnar ej fungerar för havsgång? Inget säger att en kanot med liten sittbrunns är säkrare än en med stor sittbrunn.
Varför skall man sitta fastklämd med höfter och lår när man är på långtur? Skall man sitta sämre i kanoten när man är på tur än när man motionerar?

Surfskidor används i de tuffaste vågor och de har helt öppen sittbrunn.

Havspaddlartraditionen kommer från UK och har värderingar från forspaddling. Turpaddling har dock mer gemensamt med motionspaddling än med forspaddling.

Att många väljer VKV för turpaddling är inte så konstigt, de är konstruerade för turpaddling.

Havskajaker brukar ha fina kartbord.
 
Hmm, jag håller med Mikael i detta faktiskt.

jag har också undrat över vad som gör att vkv
är så populär, men har dragit slutsatsen precis
som skrevs ovan, Volvo - ericson man väljer oftast
det som är mest bekant. Sen tror jag man inte kan
diskutera om hurvida man ska ha kontakt med lår/höft
eller inte, det finns alldeles för mycket subjektiva
uppfattningar vilket automatiskt leder till spekulationer och den som skriker/skriver mest/högst kommer att vinna spekulationstävlingen.

Själv gillar jag grönlands stuket.
 
...men finns det någon som egentligen använder VKV:s utriggare?

Dom som skulle kunna tänka sig att använda dom är väl knappast ute i sånt väder att dom behövs?

Hur lång tid tar det att fixa till om man vill använda som räddningssystem?

Säkert bra om man vill fiska från kajaken, men väljer inte den kunden en annan kajak?

Förmodligen är det bara jag som har en förutfattad mening, men så har jag ju inte paddlat VKV...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
SafeSurfer Transport stor kajak VKV Yoo-A-Kim Paddling allmänt 10
silverjuggler Reparera skador VKV Offshore Paddling allmänt 1
eyck VKV Lisa - höjd vid sittbrunnsspets Paddling allmänt 6
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
Ridderby Sommarkapell i tun skumplast till VKV Paddling allmänt 2
erikssou Däckslayout på VKV FE Paddling allmänt 5
m7c7e Vattenfyllt skrov - VKV 101? Paddling allmänt 3
P-E Vkv 102 Paddling allmänt 23
erikssou Hyra VKV Seagull Paddling allmänt 2
MarkusF VKV´s stabilisatorer Paddling allmänt 7
Ridderby Välja mellan VKV Guld och VKV Guld Vinge 1 Paddling allmänt 8
Haga17 VKV Paddel, Vind eller Euro-Speed? Paddling allmänt 7
roder VKV Seagull offshore Paddling allmänt 2
sia Lagning av VKV-roder? Paddling allmänt 7
höjdrädd Bild/mått på VKV anita ryggstöd?!? Paddling allmänt 2
thureb Vikttrimning av VKV Måsen Elite Paddling allmänt 2
nikckesjo Hur tjock kan vara i en VKV Kåre? Paddling allmänt 2
eyck Form på sittbrunn VKV Lisa Paddling allmänt 0
epa22 Alternativ till VKV Elit? Paddling allmänt 4
Rauk VKV Ofshore. Hur är en gammal? Paddling allmänt 8
miljonmicke VKV i allmänhet, Elite i synnerhet. Paddling allmänt 14
"Kim" Vkv kapel Paddling allmänt 2
Dagmar i Lund VKV rush, kanske någon som kan hjälpa? Paddling allmänt 1
wildenstam VKV om Vänerolyckan Paddling allmänt 73
Spiken funderar på att köpa VKV Paddling allmänt 22
melvin_f Hjälp mig identifiera kajakmodell (VKV) Paddling allmänt 19
avslut111101 VKV-kajaker? Paddling allmänt 13
brigas Numera skäddlös VKV offshore Paddling allmänt 3
segerholm VKV Seagull-tips Paddling allmänt 1
K-Anka VKV Kåre i nytt utförande? Paddling allmänt 21
segerholm VKV Seagull offshore vs elite Paddling allmänt 3
ärrlann Vkv Anita? Paddling allmänt 3
oberg_niklas Flottörräddning,VKV-paddel Paddling allmänt 3
oberg_niklas Vad skiljer en 10 år gammal VKV Elite mot dagens Paddling allmänt 1
johan5588 Köp av Havskajak....VKV vs. Prijon, tips !? Paddling allmänt 28
urbanerven VKV-sittbrunn, modifiering? Paddling allmänt 20
Seagull offshore Köpa vkv offshore Paddling allmänt 5
wildenstam Hyra VKV Anita K2 Paddling allmänt 2
LP Tips på K1 (Kåre, Tracer eller VKV) Paddling allmänt 5
oberg_niklas Standard roder eller isroder till VKV Lisa Paddling allmänt 3
Jörgen T Begagnatpris VKV Lisa Paddling allmänt 3
tedman100 Var prova VKV Måsen Elite? Paddling allmänt 6
jjjjy66 VKV HT eller Aquabound Expedition? Paddling allmänt 6
utomjording För långa ben för VKV Lisa Paddling allmänt 6
mbm Hur får man isär VKV paddel? Paddling allmänt 11
fjelsing VKV Seagull reparation Paddling allmänt 5
Lill-Klas Fartprov med VKV Seagull Ocean Paddling allmänt 1
Jonik vkv seagull? Paddling allmänt 2
click VKV Seagull Fästanordning till utriggare Paddling allmänt 2
kajakmicke VKV = Volvo? Paddling allmänt 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.