VKV Kåre i nytt utförande?

Jag håller på att blänka upp formen till mitt ursprung och jag och min far har lite bekymmer med att enas ang utförandet dvs. Jag vill bygga den i klassisk stil med flyttankar och pinstyrning och han vill ha skott, lucka och stabilisatorfäste.

Det ända vi är eniga om är att vi skall förse den med stålroder+glasfibersitsen.

De vore kul med lite arrgument för och i mot samt förslag på andra lösningar alt LDH-styrning,pedal,keepers etc.

Om någon skulle vilja vara vänlig och svara så uppskattas det.

Mvh Kåre (ej kajaken)
 
Pinnstyrning har väl den fördelen att den medger det absolut bästa fotstödet, vilket är ett krav för ergonomisk paddling. Visst finns det bra pedaler, men själva idén med dessa är ju att de ska vara rörliga vilket ger sämre stöd.

Luckor och skott är ju oerhört praktiskt om man ska ha saker i kajaken; om man inte ska det så kan det förstås vara snyggare utan. Men i en kajak som Kåre kanske man ska ha lite prylar med sig? Eller är det en typisk klubbkajak för lite prova-på-paddling? Har aldrig provat en, men den är väl så bred att den knappast är avsedd för samma paddling som 101:an.

Att packa i en kajak utan luckor och skott, går ju, men är ju en aning sämre om det inte bara gäller småsaker, som lika bra kan få vara i sittbrunnen.
 
Du satte fingret på problemet.

Kajaken fungerar utmärkt för lätta personer med lätt packning och stabilisator röret går bäst att kombinera med skott men då blir det en aning tyngre och dyrare men å andra sidan så är just Kåren en suverän instegs kajak för klubbar som kanske inte har så fett med stålar samt vill gärna minimera underhållet dvs slippa luckpackningar och vred etc.

Mvh Kåre
 
Låter som om ett skott endast bakom sittbrunnen kan vara kompromisslösningen. Om man vill ha lägre pris är det kanske läge att pruta på luckan, t ex ett stort gängat lock genom skottet? Tätt, billigt och lätt att hantera. Troligen dåligt att packa större prylar genom...
 
Min uppfattning är att kajaken borde utrustas med helfotspedalen. Jag har en Offshore med pedalen och får underbart stöd med hälen. Om kajaken skall vara en nybörjar/instegskajak och kanske även för uthyrning är det ju en stor fördel med inställningarna på pedalen och en nybörjare kan enkelt styra kajaken och få en paddlingsupplevelse som biter sig fast. Vi vill ju ha fler kajaker ute på sveriges vatten...
 
Målgrupp?

Paddlade för dryga 20 år sedan med en tjej som byggt om en gammal klubblåda. En Kåre som behövde en stor lagning i botten. Hon försåg Kåren med en stor akterlucka och skott bakom sitsen samt med släproder. Minns inte om hon hade skott och lucka fram också. Hur som helst blev det en hyfsad långturslåda för en medelstor paddlare.

Du kan få hennes namn och adress Kåre om du vill ta del av hennes erfarenheter och förslag. Maila mig i så fall.

Thure
[Ändrat av thureb 2006-11-07 kl 14:38]
 
Som aktiv i förening var Kåre den första kajaken man fick paddla. Idag används Kåre fortfarande som prova-på och nybörjarkajak. Det är precis som du säger att klubbar ofta inte har den tjockaste plånboken och gärna letar efter billigare men fortfarande högkvalitativa kajaker.

När det så småningom börjar bli dags att uppdatera kajakflottan gissar jag att valet lätt skulle bli Kåre även den här gången tackvare den avskalade och praktiska designen. Vad gäller pinnstyrningen upplever jag att den är mycket enkel att använda för nybörjare. Det som saknas är väl steglös inställning.
 
Jag tycker att de gamla sidmonterade flyttankarna är klart underskattade. Man får en osänkbar kanot som är styv och man hålls på plats i mitten av kanoten utan att glida av sitsen när det vickar.

Underliggande roder tycker jag också är praktiskt och underhållsfritt.
Fotstödet och styrpinnen tycker jag måste uppdateras till en något nyare design, typ Nelo, där fotstöd och styrpinne är i ett samt roderlinorna bara behöver justeras en gång i livet.

Används bara kanoten som dagstur kanot ser jag inget behov av skott och luckor. De sidmonterade flyttankarna ser till att eventuell lösliggande packning ligger i mitten. Även packpåsar ligger bra i mitten av kanoten.
 
Uppdatering av Kåre

Hej Kåre! Trevligt med ännu mer modernisering av sortimentet. Jag har paddlat Lisa i sex år nu och senast med ny pedalsystemet och packluckor fram och bak.Underbart!!! Kan sitta helt avslappnad utan att få värk någonstans i kroppen pga. pedalerna
Pedalerna är också otroligt lätta att justera in så detta tycker jag är en självklarhet om den kan komma på fråga till en förening där många skall använda den.

Luckan på akterdäcket med tillhörande skott bakom sitsen tycker jag också bör finnas med, detta på grund av att man då kan stoppa ner eventuell packning som skall med och lita på att den ligger skyddad för vatten. Ex.vi med dåligt utrustade prova på paddlare utan tanke och kunskap på ev vattentät packning. Där är det också lätt att lägga i lite ballast om detta känns nödvändigt med en ovan paddlare ex.vis prova på paddling.
Tack för ordet och lycka till.
 
Tack för allas synpunkter och åsikter.
Kanske två varianter i två prisklasser är lösningen.

Det stora bekymmret är just att vi har så många modeller och utföranden så vi kan inte jobba rationellt. Dvs bygger vi något och lägger på hyllan så kommer kunderna och önskar en annan variant och gärna dagen innan semestern.

En annan fråga är materialupplägg. Skall vi bygga en lätt plastpåse som tonåringar kan hantera eller skall vi bygga något som går att kravla runt på vid räddningsövningar. Skillnaden handlar om några kilon. Jag tror inte att så många är villiga att punga upp 10000kr+ för en Kåre i kolfiber men visst vore det kul att få bygga en. Tex så byggdes de tidigare Kårarna på sjuttiotalet i 2x300g matta i botten och de senare åttiotalarna i 450+300g väv + kraftigare däck och under 90-talet ökade vi vikten/materialet i sargerna och det senaste året har vi lagt dit en kolfiberlapp i botten på glaskajakerna.

Bygger man till klubbar brukar de ha lite förstånd att hantera kajakerna eftersom de i regel har hanterat betydligt ömtåligare låder. Ej klubbanslutna har många ggr fostrats i hinkplast-kajaker och har då ett annat förhållningssätt.

Som ni märker så är vi veliga men det är just det att detta forum är ett bra tillfälle att pejla ev marknad och låta ev kunder vara med och påverka slutprodukten.

Det är också givetvis bättre att få lite kretik innan vi har tjugo kajaker på hyllan än efter.

Mvh Kåre
 
Kåre i Örnsbergs KS

Örnsbergs KS
Vi har använt ett stort antal Kåre i klubben under lång tid. Det som vi har problem med är allt som har med rodret att göra. Underliggande roder blir ofta böjda eller trasiga. Pinnstyrning funkar bra men är lite för ömtåligt. Fastsättningen går ofta sönder och fotstöden försvinner. Roder konsolen i aktern är väldigt svår att laga. Flera har lossnat. Vi har fått såga en lucka på däck för att kunna laga den. Annars är nog den vanligaste plastskadan akterdäcket som spricker i skarven bakom sittbrunnen. Ett akter skott kanske skulle stärka upp akterdäck och ge större säkerhet då många har svårt att tömma den efter ett plurr. Skott skulle även förhindra att kajaken bänds upp med mycket vatten i, som brukar resultera i att däcket spricker./BL
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nikckesjo Hur tjock kan vara i en VKV Kåre? Paddling allmänt 2
LP Tips på K1 (Kåre, Tracer eller VKV) Paddling allmänt 5
abjor Begagnad Kåre VKV Paddling allmänt 1
silverjuggler Reparera skador VKV Offshore Paddling allmänt 1
eyck VKV Lisa - höjd vid sittbrunnsspets Paddling allmänt 6
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
Ridderby Sommarkapell i tun skumplast till VKV Paddling allmänt 2
SafeSurfer Transport stor kajak VKV Yoo-A-Kim Paddling allmänt 10
erikssou Däckslayout på VKV FE Paddling allmänt 5
m7c7e Vattenfyllt skrov - VKV 101? Paddling allmänt 3
P-E Vkv 102 Paddling allmänt 23
erikssou Hyra VKV Seagull Paddling allmänt 2
MarkusF VKV´s stabilisatorer Paddling allmänt 7
Ridderby Välja mellan VKV Guld och VKV Guld Vinge 1 Paddling allmänt 8
Haga17 VKV Paddel, Vind eller Euro-Speed? Paddling allmänt 7
roder VKV Seagull offshore Paddling allmänt 2
sia Lagning av VKV-roder? Paddling allmänt 7
höjdrädd Bild/mått på VKV anita ryggstöd?!? Paddling allmänt 2
thureb Vikttrimning av VKV Måsen Elite Paddling allmänt 2
eyck Form på sittbrunn VKV Lisa Paddling allmänt 0
epa22 Alternativ till VKV Elit? Paddling allmänt 4
Rauk VKV Ofshore. Hur är en gammal? Paddling allmänt 8
miljonmicke VKV i allmänhet, Elite i synnerhet. Paddling allmänt 14
"Kim" Vkv kapel Paddling allmänt 2
Dagmar i Lund VKV rush, kanske någon som kan hjälpa? Paddling allmänt 1
wildenstam VKV om Vänerolyckan Paddling allmänt 73
Spiken funderar på att köpa VKV Paddling allmänt 22
melvin_f Hjälp mig identifiera kajakmodell (VKV) Paddling allmänt 19
avslut111101 VKV-kajaker? Paddling allmänt 13
brigas Numera skäddlös VKV offshore Paddling allmänt 3
segerholm VKV Seagull-tips Paddling allmänt 1
segerholm VKV Seagull offshore vs elite Paddling allmänt 3
ärrlann Vkv Anita? Paddling allmänt 3
oberg_niklas Flottörräddning,VKV-paddel Paddling allmänt 3
oberg_niklas Vad skiljer en 10 år gammal VKV Elite mot dagens Paddling allmänt 1
johan5588 Köp av Havskajak....VKV vs. Prijon, tips !? Paddling allmänt 28
urbanerven VKV-sittbrunn, modifiering? Paddling allmänt 20
Seagull offshore Köpa vkv offshore Paddling allmänt 5
wildenstam Hyra VKV Anita K2 Paddling allmänt 2
oberg_niklas Standard roder eller isroder till VKV Lisa Paddling allmänt 3
Jörgen T Begagnatpris VKV Lisa Paddling allmänt 3
tedman100 Var prova VKV Måsen Elite? Paddling allmänt 6
jjjjy66 VKV HT eller Aquabound Expedition? Paddling allmänt 6
urman Varför VKV kajak? Paddling allmänt 23
utomjording För långa ben för VKV Lisa Paddling allmänt 6
mbm Hur får man isär VKV paddel? Paddling allmänt 11
fjelsing VKV Seagull reparation Paddling allmänt 5
Lill-Klas Fartprov med VKV Seagull Ocean Paddling allmänt 1
Jonik vkv seagull? Paddling allmänt 2
click VKV Seagull Fästanordning till utriggare Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.