Vista C vs gpsmap 60CS?

Hej,

Har jag rätt om jag förmodar att jag får samma funktionalitet i en Vista C som i en gpsmap 60CS med undantag av minnesstorleken?

Nej

Vistan saknar seriell port och har sämre antennkänslighetoch saknar extern antennkontakt. Vistan är fysiskt mindre men i stort samma vikt och displaystorlek. (Kartminnet är mindre.) Jämför på http://www.garmin.se

Thure
[Ändrat av thureb 2005-08-24 kl 11:48]

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Hjälp

Som ni förstår är jag novis på det här så jag omformulera frågan:

Jag har en begränsad ekonomi men vill ha en gps som jag kan ladda in friluftskartan i och använda främst vid vandring och skidåkning i jämtlandsfjällen.

Jag vill också hålla möjligheten öppen att lägga in cityselect och navigera i tätorter både i Sverige och övriga Europa från bil och cykel.

Om jag köper en Vista C kommer jag då att bli sur över att jag inte sparade pengar ett tag till och köpte en gpsmap 60CS?

Tacksam för era svar!

Köp Vistan.

Om du inte har mera pengar nu så köp Vistan använd den ett par år och sälj den begagnat när du köper en superdupermodell som då kan betydligt mera är t ex GPS Map 60CS.

Thure

Re: Hjälp

wisher; sa:
Jag har en begränsad ekonomi men vill ha en gps som...
Vistan har en antenn som vanligen ger något sämre mottagning under riktigt svåra förhållanden (skog, tät stadsmiljö eller om man lägger den i en ficka som sitter illa till) än 60-serien. Somliga avfärdar Vista direkt av denna anledning men jag upplevde det aldrig som ett problem när jag hade en så det är personligt hur man upplever det.

Vistan har ett mindre format och knapplacering som är utomordentligt trevligt när man bär den i handen.

60:eek:rna har knappar på framsidan och en något större skärm (varje mm är värdefull) som är fördelar vid fordonsnavigering.

En enhet som skall användas till olika saker blir alltid en kompromiss men jag har svårt att tro att du blir besviken på en Vista, speciellt om det är din första GPS.

Jag har haft en Vista (ej C) några veckor nu och den förlorar mottagningen ganska lätt när jag har den i fickan. Trodde inte att de skulle vara så känsliga, men det kanske är jag som gjort någon konstig inställning eller nåt.

Finns det något man kan göra för bättre mottagning?

Ursäkta trådkapningen...

eTrex Legend C

Jag skulle välja en Legend C i stället, inte barometer och inte heller elektronisk kompass (som båda slukar massa ström, du får ca. 16 timmars bättre batteritid på Legenden...) och 700 kr billigare än Vista C. Samma kartminne och lika stora / små.

My opinion!

/ Nicke

Processorkraft?

Ett litet sidospår.

Är det någon här som har koll på om 60C har mer processorkraft än Vista C / Legend C? Jag har kikat lite på Friluftskartan i en Vista C och tyckte den var lite seg på att rita om displayen när man förflyttade sig med markören...

/ Nicke

Barometern i en Vista tar praktiskt taget ingen ström alls. Magnetkompassen stängs automatiskt av när du rör på dig, dvs är bara på när den gör någon nytta.

Konventionella GPS-mottagare vill ha fri sikt mot himlen, somliga friare än andra. I fickan blir det inte ett dugg optimalt.

Friluftskartan är hemskt seg även i en 200 MHz ARM-utrustad iQue.

Anders

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips