vintersovsäck

Nu är det dags för en ny dunsovsäck för vinterbruk, och det lutar åt en säck med komfort runt -16-18 och vikt runt 1.6-1.8 kg. Det finns många bra alternativ -Rab, ME, marmot m.fl. Men det jag inte blir klok på är om man skall satsa på vattenavstötande yttertyg(endurance) eller ett vanligt lättare tyg som säkert ventilerar ut fukten bättre.

Vintertid när temperatturen sjunker under nollan kommer ju fukten ändå frysa till is och stanna i säcken, och då borde väl det vara bättre att prioritera vattenavstötande tyg så att dunet ej blir blött från frost på tältduken?

Nån som har testat dunsäck med endurance ytterttyg under kalla förhållanden??
 
Funkar bra...

Nu är det dags för en ny dunsovsäck för vinterbruk, och det lutar åt en säck med komfort runt -16-18 och vikt runt 1.6-1.8 kg. Det finns många bra alternativ -Rab, ME, marmot m.fl. Men det jag inte blir klok på är om man skall satsa på vattenavstötande yttertyg(endurance) eller ett vanligt lättare tyg som säkert ventilerar ut fukten bättre.

Vintertid när temperatturen sjunker under nollan kommer ju fukten ändå frysa till is och stanna i säcken, och då borde väl det vara bättre att prioritera vattenavstötande tyg så att dunet ej blir blött från frost på tältduken?

Nån som har testat dunsäck med endurance ytterttyg under kalla förhållanden??

Det krävs mycket mer än nollan för att fukten ska frysa i fyllningen. Min egen erfarenhet är att man inte behöver tänka alls på detta när temp "bara" är minus 15-20 (WM Antelope med drylofttyg). I kallare temperaturer använder jag fuktspärrpåse för att skydda mot isning i fyllningen.

Vattentåligt yttertyg är bara bra eftersom det skyddar mot utspilld soppa, andra olyckor och rimfrost...

Imo

//J
 
Tricket är att ha en sovsäck som håller för temperaturen, då avdunstar det mesta av kroppsfukten och säcken blir ej isig inne. En för varm säck är m a o mindre funkis.
I tält blir det så kallt som det omgivande lufthavet är, det varierar. I snöka är det mera stabilt.
Själv kan du reglera mycket genom att dra åt och släppa upp, men även genom att klä av respektive på dig. Lakarn och påse kan även de reglera temperaturen en del.
Att sova i liner, sopsäck, kan verka bra men är oerhört vått för mig i varje fall.
Att ha en säck med tätt yttertyg gör bara avdunstningen svårare. D v s säcken blir en isklump snabbare.
Min rekommendation är två säckar med lite olika värmeomfång som passar bra i varandra utan att komprimera varandra. Det trista är att du behöver för ett temperaturspann mellan -10 -- -30 och det låter inte lösa sig med två säckar, tyvärr.
//J
 
det lutar nog åt att det blir endurance yttertyg iaf, så det är väl bara att hoppas att man får tillfällen att vädra ur säcken på längre turer...
 
Tricket är att ha en sovsäck som håller för temperaturen, då avdunstar det mesta av kroppsfukten och säcken blir ej isig inne. En för varm säck är m a o mindre funkis.
I tält blir det så kallt som det omgivande lufthavet är, det varierar. I snöka är det mera stabilt.
Själv kan du reglera mycket genom att dra åt och släppa upp, men även genom att klä av respektive på dig. Lakarn och påse kan även de reglera temperaturen en del.
Att sova i liner, sopsäck, kan verka bra men är oerhört vått för mig i varje fall.
Att ha en säck med tätt yttertyg gör bara avdunstningen svårare. D v s säcken blir en isklump snabbare.
Min rekommendation är två säckar med lite olika värmeomfång som passar bra i varandra utan att komprimera varandra. Det trista är att du behöver för ett temperaturspann mellan -10 -- -30 och det låter inte lösa sig med två säckar, tyvärr.
//J

Vad tror du om att ha en -18 (600 gram dun? ) och en -2 (300 gram dun) säck?
Tillsammans sklule dom väl ha en komforttemp kring -30 (ca 3 grader per 100 gram dun, plus att dragkedja blir dubbel så mindre förlust där)..

Fast -18 kanske är lite väl varmt i -5 grader.. Eller?
 
Att ha en säck med tätt yttertyg gör bara avdunstningen svårare. D v s säcken blir en isklump snabbare.
//J

Är det inte så att alla tyg har en maximal "genomsläpplighet" för vattenånga. Om man inte avger mer vattenånga per tidenhet den gränsne så är det inga större problem med kondens väl?? T ex bildas det inte kondens innanför en membranjacka så länge man inte rör sig för mkt... o misstänker att Endurance har högre genomsläpplighet än Gore tex o liknande (eftersom den inte heller är lika vattentät). Har någon ett bra svar på detta?
 
Är det inte så att alla tyg har en maximal "genomsläpplighet" för vattenånga. Om man inte avger mer vattenånga per tidenhet den gränsne så är det inga större problem med kondens väl?? T ex bildas det inte kondens innanför en membranjacka så länge man inte rör sig för mkt... o misstänker att Endurance har högre genomsläpplighet än Gore tex o liknande (eftersom den inte heller är lika vattentät). Har någon ett bra svar på detta?

Men om fukten fryser innan den är ute ur säcken så har man problem :)
Målet med en sovsäck är ju att hålla utsidan kall men insidan varm.. så risken är väl att fukten fryser inne i dun eller innanför skalet..

Kommer att tänka på Lars Monsen på canada på tvärs när han skär ut fodret på sin dunjacka för att det är ett tjockt islager på insidan av yttertyget, lite för kallt för att det ska hinna komma ut innan det fryser.
Men detta var ju också efter en lång tid ute.
Men borde inte nått liknande gälla för sovsäckar?
 
Senast ändrad:
Men detta var ju också efter en lång tid ute.
Men borde inte nått liknande gälla för sovsäckar?
Jo.

Det löser man genom att göra mesigare turer, där man är ute kortare tid och/eller kan torka ur sovsäcken (med köket eller i vindskydd) någon gång under turen.

Eller genom att sova med ångspärr. Inte mysigt, men sparar sovsäcken. Ta på underställ, lägg dig i en sopsäck och dra sovsäcken utanpå.
 
Men om fukten fryser innan den är ute ur säcken så har man problem :)
Målet med en sovsäck är ju att hålla utsidan kall men insidan varm.. så risken är väl att fukten fryser inne i dun eller innanför skalet..

Kommer att tänka på Lars Monsen på canada på tvärs när han skär ut fodret på sin dunjacka för att det är ett tjockt islager på insidan av yttertyget, lite för kallt för att det ska hinna komma ut innan det fryser.
Men detta var ju också efter en lång tid ute.
Men borde inte nått liknande gälla för sovsäckar?

Helt rätt - i sträng kyla bildas alltid is i fodret på sovsäckar.

Det löser man genom att använda fuktspärr inuti sovsäcken - en vattentät innersäck att sova i. Det låter värre än det är - i sträng kyla minskar man dessutom vätskeförlusterna genom att göra så...För att återvända till Monsen så använde han inte fuktspärr...han fick också stora problem med is i sovsäcken...Skinnarmo som tog sig till Sydpolen solo använde liksom de flesta polarfarare fuktspärr och hade inte sådana problem.

Min erfarenhet av att sova i sträng kyla är inte lika omfattande ;) men jag tvivlar på att man skulle kunna undvika isning genom att ha "rätt" temperatur i sovsäcken. Detta av den enkla anledningen att kroppen alltid avger fukt när man sover och även om man inte sover utan bara ligger och fryser. Eftersom luften i sträng kyla nästan inte kan ta upp någon fukt så kommer fukten att kondensera och frysa innan den hinner avdunsta...problemet minskar nog inte med en tunnare sovsäck, man flyttar bara "köldpunkten" i sovsäcken närmare kroppen...

Fuktspärr är nog grejen i extremkyla...

//J
 
men jag tvivlar på att man skulle kunna undvika isning genom att ha "rätt" temperatur i sovsäcken. Detta av den enkla anledningen att kroppen alltid avger fukt när man sover och även om man inte sover utan bara ligger och fryser.
Exakt. Kroppen har en "minstadunstning", dvs en minimisvettning, som sker även om man fryser och helt låter bli att dricka.
 
Det är helt rätt att när man är precis över hutterpunkten svettas man minst. Det trista är att man sover grunt där. En del som jag så grunt att jag ser hålögd ut och känner mig än värre efter ett par nätter.
Att hitta den korrekta sovsäckspunkten är lätt för dem som sover i fryshus, jo det görs...
Men i terrängen är skillnaden himmelsvid mellan vad man är förberedd för och vad det blir.
Att försöka sova i en -30 säck i -5 torde bli en svettig pärs! Pröva att sova en 20 gradig sommarnatt i nollad sovsäck, det blir till att sparka av dig! Vintertid har man inte den optionen! Tvådelade vintersäckar har en fördel därvidlag. Vid minus 5 sover man hyfsat i en -10 säck.
Där nollgraderslinjen går där fryser det på andra sidan vare sig det gäller hus, skaljackor eller sovsäckar. Så enkelt är det. En frusen mex-tex blir tät som en sopsäck!
//J
 
För varm säck...

...jag brukar lägga min Antelope som duntäcke över mig när tempen bara är noll eller några minus. Funkis om man har för varm sovsäck. Varmt men inte för varmt.

MItt varmaste alternativ är ett system med en dun och en syntet och ska man vara på tur i nordiskt klimat så är det nog ett bra men tyvärr lite tyngre alternativ. Men har man pulka så går det mesta...

//J
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...