vintersovsäck

Det händer förstås också mig att sovsäcken blir för varm vintertid, men då brukar jag komma rätt långt med att ta av mössan, krypa ut m axlarna, ev krypa ut m hela överkroppen och lägga tröja/dunjacka ovanpå mig. Blir väldigt skönt och mindre klaustrofobiskt än i sovsäcken.

Min poäng, som kanske inte framgick av mitt dåligt formulerade fg inlägg, var att man inte kan hindra kroppen från att svettas. Inte ens om man är helt uttorkad och fryser som en hund. Man svettas ändå, vilket sätter sig i sovsäcken och, ja, ni vet.
 
Där nollgraderslinjen går där fryser det på andra sidan vare sig det gäller hus, skaljackor eller sovsäckar. Så enkelt är det.
//J

Nja, även luft som är kallare än noll kan ju innehålla vattenånga, så att all ånga omedelbart skulle frysa till rimfrost när luften når fryspunkten stämmer ju inte riktigt. Inte i teorin i alla fall. Däremot så minskar ju luftens vattenhållande förmåga med kyla, plus att man har kondenstionsmekanismer på kalla ytor. Så i praktiken får man ofta frost i kläder och sovsäck i sträng kyla. Jag har många gånger borstat ut rimfrost ur min skaljacka på kalla vinterturer.

När det gäller täta sovsäckstyger så har jag DryLoft som yttertyg i en av mina vintersovsäckar, och för mig har det fungerat bra. Jag använder dock alltid fuktspärr. Innan jag började med det så hade jag ofta problem med is i sovsäcken. Jag minns en svinkall januarikväll i Härjedalen när det krasade av is när jag vecklade ut den stelfrusna klump som utgjorde min sovsäck. Hu, jag ryser ännu vid minnet. Jag behöver väl knappast tillägga att det blev lite si och så med sömnen den natten.
 
Senast ändrad:
Nja, även luft som är kallare än noll kan ju innehålla vattenånga, så att all ånga omedelbart skulle frysa till rimfrost när luften når fryspunkten stämmer ju inte riktigt. Inte i teorin i alla fall. Däremot så minskar ju luftens vattenhållande förmåga med kyla, plus att man har kondenstionsmekanismer på kalla ytor. Så i praktiken får man ofta frost i kläder och sovsäck i sträng kyla. Jag har många gånger borstat ut rimfrost ur min skaljacka på kalla vinterturer.

(klipp).

Det var detta jag syftade på men du uttrycker det tydligare :).

När jag övernattat med min Antelope, som också har dryloft, har jag aldrig haft problem med isning i moderata temperaturer, sådär minus 15-20. Använder inte någon fuktspärr då heller...

Bara i sträng kyla har isning blivit ett problem och jag tror som sagt att det beror på kombinationen av luft som nästan inte binder fukt och kondensation på kalla ytor, i dessa fall sovsäckens tyg och en del av fyllningen.

Kan tillägga att mina erfarenheter med isning har jag inte upplevt med Antelopen (som är för kall för att använda i sådana temperaturer) utan med en Ajungilakk Denali, som hade helt vanlig hederlig nylon i yttertyget.

Fuktspärr är nog det enda som verkligen fungerar om man inte kommer in och torkar ur sovsäcken vart och varannat dygn...

//J
 
Dubbelsystem is the shit!
Jag förespråkar 4 delar, två säckar och en liner (siden eller liknande) och sedan ett skydd (vattenavstötande) ytterst. Det ger stora möjligheter att reglera.

Mina sovsäckar är -18 resp +5 eller -+0 (två olika tunna) och endast i syntet, sovsäcksskyddet är egensytt och av belagt tyg som borde vara nästan helt vattentätt (inga planer på att hårdtesta det) med ett stycke ventilerande nylon över torax.
Liner saknar jag ännu, men håller utkik efter nått billigt sidenliner så småningom.
Fuktspärr har jag inte använt, mest för att mina så kalla nätter har varit issolerade och det därmed inte inneburit något problem. I snöka behovs det ju ite tex. Men jag har också en kännsla att det är snällare mot issolationen på sikt om man som jag har den tunnare sovsäcken ytterst.
Någon som har tipps på en fuktspärr som är lite längre, de flesta sovsäckar är lite korta?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.