Vinterkängor

Hej!

Försöker hitta ett par vinterkängor men känner inte att jag hittar vad jag letar efter.

De ska vara varma såklart. Håller mig inte inne bara för att det är -30 ute. De ska vara sköna att gå i. De ska inte vara för mjuka och sladdriga som stövlar. De behöver vara höga så man kan gå i några dm snö utan att få in massa snö. Helst ska de ha någon form av tätslutande funktion så det går att pulsa fram i 1 meter snö. De ska sitta tight utan att glappa - typ vandringskänga. De ska helst vara lätta att ta på sig då de kommer användas dagligen.
 
Skoterkängor är varma. Men kanske väl varma för aktivitet. Lundhags eller liknande funkar bra för vardagsbruk. Damasker eller byxor med damaskfunktion om du skall pulsa i snö, skidor är förstås att rekommendera i djupsnö.

Fötter är individer och det är svårt att hitta val som passar alla.

Thure
 
Jag har dom här, lätta och smidig samt att dom går att gå med utan att bli för klumpig.
Har flera par några som är dubbad och några som är lite större för at få in en extra strumpa när det är kallt.
När det är 1m snö så har jag snöskor och dom här stövlarna.
Avignon Polar

 
Instämmer i lovsången till Jörn Antifrys, jag har använt mina på turer ner till -40 grader.
Dock kan de vara svåra att få tag på, med mycket långa väntetider, om man har samma skostorlek som alla andra.

Lyckas du inte få tag på Antifrys så titta på Lundhags motsvarighet Skare Expedition
 
Håller med ovanstående. Jörnkängan är perfekt för ändamålet men relativt kostsam. Ett billigare men också väldigt bra alternativ är en riktig styv vinterstövel. Passar allt från skogsskidan till aktiviteter i skogen och turen på skoter. Ibland föredrar jag faktiskt min gamla fodrade Nokia vinterstövel. Det finns också en kanadensiska kängor för extrema temperaturer från Kamik. Har inte testat själv men sett dem på andra. Du kan också se vad Sorel har att erbjuda. De har en modell som heter Glacier eller liknande som ska klara extrema temperaturer. Beror lite på vad du ska använda dem till.
 
Jag har också Jörn Antifrys. Jokkmokks skor brukar ha på lager. De åker runt en del och säljer på marknader och torg men det går ju att ringa dem också. En fördel är att de är ganska lätta. Jag har ett par Sorel Glacier XT också men de är väldigt klumpiga, inget jag går omkring med någon längre sträcka och sen jag köpte antifrys har jag inte använt dem. Snön är smidigast att lösa med damasker.
 
Jag har haft Muckboots (modellen hette Arctic sport eller något sådant). Svinbra, tyvärr trampade jag på en spik, det tålde de inte.

Frugan kör Meindl Sölden, är väldigt nöjd med dem, funderar på att köpa ett par själv också.
 
Både Lundhags och Jörn är rejäla vinterkängor, viktigt är att tillräckligt med strupor-sockar får plats samt att du kan röra på tårna. För att inte frysa behöver du ha torrt i dina vinterskodon, strump-sockbyte är nödvändigt om du anstränger dig.

go tur
 
Frugan är väldigt frusen om fötterna, hon använder ett par skoterkängor från Sorel (Glacier tror jag) och har klarat -30 utan problem.
Inte de smidigaste att gå i men bättre än mina vinterstövlar med filtinnersko. Sorel har även smidigare kängor men jag har ingen erfarenhet av dem.

1634900278068.png


/M
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.