Vinterkängor

När det gäller vinterskor får man i viss utsträckning välja. Ska de vara bekväma att gå i, eller ska de vara varma. Varma speciellt när du är stilla i -25, eller ännu kallare.

Ovanstående filtskor från Sorel och Kamik är varma. De är däremot ingen höjdare att gå i. Det kan som bäst beskrivas med att det går att gå i dem.

Jörn Antifrys är inte lika varma, men går att gå i. Är de tillräckligt stora för strumpor kan de vara mer än tillräckligt varma.

Om jag vet att jag kommer att röra mig mer eller mindre hela tiden så klarar jag mig utmärkt i vanliga skalskor från Lundhags som är tillräcklig stora för att få i rejäla sockor och strumpor i. Sådana skor kan jag däremot inte stå still i när det är kallt. Då kommer jag snabbt att börja frysa.

Vinterstövlar från Nokia är också en bra kompromiss. De är vattentäta, tillräckligt varma -- och de går att gå i. Det finns bättre skor att gå i, men du kan gå och åka skidor i dem. Jag använder rätt gärna vinterstövlar när jag "går på skidor", dvs lössnöskidor i t.ex. skogslandskap. Då brukar det inte behövas speciellt stabila pjäxor. Det är direkt några stålkanter som ska tryckas fast i blankis.
 
Neopren stövlar av typ muckboot då det finns risk att trampa igenom is/ ofruset under snön de fungerar också till både snöskor och skogskidor från 0 till -20gr beroende på aktivitet. Militära m90 vinter kängor går bra att gå i är skalkängor, byxorna tätar, fungerar till -25 vid hög aktivitet. Sorel Caribou används vid riktigt kallt väder eller stillasittande.


Jag är sugen på att prova ett par Salomon Thundra Pro när jag får chansen.
 
Är på en försvarsövning i trakten av Kiruna för tillfället. Vädret är väl som en normal vinter lite längre ner i landet. -2-(-15) grader allt från blött snöfall till fin vinterdag med sol.
Har roat mig med att notera vad folk har på fötterna. (Till stor del folk som är ute mycket). Förutom försvarets m/90 vinterkänga har påfallande stor del Jörn Antifrys. Så även jag. Och är mycket nöjd med dessa. De smidigaste varma vinterkängor jag använt. Riktigt bra att gå i. Dock slits sulan lite väl fort och är lite väl hal även som ny och sömmarna behöver sys om ibland.
 
Jörnkängan är i dyraste laget. Känns som det borde finnas något bra för en betydligt mindre peng.

Avigon stöveln känns intressant. Hur är de jämfört med polyver? Testade ett par på xxl och dom var inte alls sköna att gå i, var något skumt med sulan. Har ett par Kamik nation pro och de är ganska kass. Jättetunn sula, annars hade dom varit varma. Även väldigt "stövliga" att gå i.
 
För mig blev polyver för trång över vaden, avignon är vidare och mjukare i den övre delen av stöveln som gör dom skönare att gå med.
 
Jörnkängan är i dyraste laget. Känns som det borde finnas något bra för en betydligt mindre peng.

Avigon stöveln känns intressant. Hur är de jämfört med polyver? Testade ett par på xxl och dom var inte alls sköna att gå i, var något skumt med sulan. Har ett par Kamik nation pro och de är ganska kass. Jättetunn sula, annars hade dom varit varma. Även väldigt "stövliga" att gå i.
Nej, tvärtom. Jörnkängan, eller Lundhags, är faktiskt betydligt billigare än diverse plast och texkängor. I långa loppet. Beroende på att de har en helt annan livslängd och enkelt kan repareras.
 
Kortare Polyver är lättare att gå i än de höga betydligt varmare än Avignon stövlar men dessa är bättre att gå längre sträckor med.
 
Jag har dom här, lätta och smidig samt att dom går att gå med utan att bli för klumpig.
Har flera par några som är dubbad och några som är lite större för at få in en extra strumpa när det är kallt.
När det är 1m snö så har jag snöskor och dom här stövlarna.
Avignon Polar

Hur är dom i storlek, ska man ta sin normala storlek? Är dom hala eller har dom bra fäste vid halt före = våt is.
 
Köpte Icebug Torne förra året. De är väldigt lätta och sköna att gå i. Tyvärr hann jag inte testa dem i extrem kyla. Icebug säger att de ska hålla fötterna varma ner till -30 "vid normal aktivitet". Så kanske inte ett alternativ om man måste vara stilla långa stunder, men bra om man ändå prioriterar att kunna gå bekvämt.
Annars har jag aldrig frusit i mina Lundhagskängor med innersko av ull. Men de är inte lika bekväma att gå i, och klart svårare att ta på och av.
 
Hur är dom i storlek, ska man ta sin normala storlek? Är dom hala eller har dom bra fäste vid halt före = våt is.

Törs inte säga om dom är normal i storleken då jag alltid har problem att hitta skor p.g.a. mina små fötter och höga vrist. Har dubbat två par för att ha på blöt is efter ett par vurpor.:mad::mad:
 
Nej, tvärtom. Jörnkängan, eller Lundhags, är faktiskt betydligt billigare än diverse plast och texkängor. I långa loppet. Beroende på att de har en helt annan livslängd och enkelt kan repareras.

Mina dyraste kängor är ett par Lundhags som inte blir använda.
Det är klart det som kan lagas och fixas kan löna sig i längden. När det gäller Lundhags så är det flera trådar här på utsidan om problem med att hitta rätt storlek och modell som passar och jag är en av dom som inte kommer överens med mina 3 par från Lundhags.
 
Kan ju säga som så, att de Sorel vi i familjen haft har varit tämligen usla på alla vis. Varma, ja, men gummit spricker efter någon säsong eller två. Och inte har det varit mycket till sko heller, mer som en sladdrig gummitoffla runt foten. Inte för oss vuxna åtminstone, barnkängorna verkar bättre.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.