Vinterkängor

Tack för feedback! Valet föll på ett par Jörn Antifrys*! Återkommer med första intrycken :)
ALLA som har Jörnkängan verkar hur nöjda som helst. Det säljs hundratals par per år utan att något par kommer i retur (enligt Tegnes-handlaren jag var i kontakt med). Dessutom tillverkas dom i Sverige!
Alternativen:
Lundhags Skare Expedition är 1500 kr dyrare, inte lika varma och det verkar krångligt att hitta rätt storlek/läst/etc..
Sorel Caribou, nästan halva priset, men, för klumpiga i skog och mark men säkert varmare än Jörnkängan. (optimalt att lalla runt i, i Göteborg skulle jag tro!)
Diverse gummistövlar för vinterbruk är betydligt billigare men livslängden på gummistövlar är ju bedrövlig nu för tiden så helt ohållbart.

*Resonemanget var ganska enkelt. Kravlistan: Skall gå att reparera och hålla liv i minst 15 år. Varma. Lätta att gå i. Lätta att torka = Skalkonstruktion. Och gärna ett svenskt märke.
 
Jag och familjen har haft några par Sorel. Barnskorna är bra, men vuxenskorna suger fet jäkla sur… ja, ni fattar. De spricker i gummit efter någon säsong, och dessutom har de knappt någon sula. Meindl Sölden är bättre (och billigare tror jag). Muck Boot Arctic (Sport?) är varma som tusan, men de har ingen innersko, så de torkar långsamt. Finns säkert andra neoprenskaftade stövlar med liknande specar.

Sen hjälper det att vara riktigt varm och go om benen, då håller sig fötterna varma bättre.
 
Jag tycker Jörn Antifrys är ett bra val om man väljer en storlek som man får plats med ordentligt med sockar. Jag brukar köra tre lager ullsockar i mina och har använt dom i temperaturer en bra bit under -30° när jag står rätt stilla (astrofotar).

De är definitivt varmare än Sorel Caribou som jag också har. Tycker inte de är speciellt varma faktiskt. Jag råkar även ha ett par Sorel Glacier XT, de är nog varmare än Antifrys (och har tjockare filtinnersko) men är väldigt klumpiga (har svårt att köra bil med dom..).

Har även ett par Lundhags guide expedition med urtagbar filtinnersko som är rätt varma också.

Men av alla är Antifrys mina favoriter och de känns rätt lätta också.
 
I have Lundhags Forest in size 48, that fits perfectly. Now I am looking for a winter boot of Lundhags Skare Expedition. Should I get 48 or 49 size of that, any experiences?
Is the sole of Skare how flexible, when walking? I like the Forest because sole is not so hard and flex a little bit.

I have also looked the antifrys, but seems that sole is damn slippery, and i dont like that at all. I need boot that is not slippery (have gone fall with slippery boots and hurt my back).
 
I have Lundhags Forest in size 48, that fits perfectly. Now I am looking for a winter boot of Lundhags Skare Expedition. Should I get 48 or 49 size of that, any experiences?
Is the sole of Skare how flexible, when walking? I like the Forest because sole is not so hard and flex a little bit.

I have also looked the antifrys, but seems that sole is damn slippery, and i dont like that at all. I need boot that is not slippery (have gone fall with slippery boots and hurt my back).
Yes, The antifrys got two issues, and both are from the sole. They är slippery, Broken a ribbon because that. And they were out rather fast. But it's a fantastic boot!
 
Ja, fryser du i Kamiken. Då är det nog bäst och gå in i värmen.
Har aldrig frusit i mina. Har iofs inte testat dem i mer än -25.

Jag har också ett par Kamik som jag brukar ta fram vid kallare väder. Till en början känns det varmt och gott, men när man har stått ett tag så smyger kylan på underifrån. Gummit riktigt suger åt sig kylan och fungerar nästan som en kylklamp till slut. Upplever samma problem med de flesta vinterkängor. Gummit gör skorna kalla!
 
Jag har också ett par Kamik som jag brukar ta fram vid kallare väder. Till en början känns det varmt och gott, men när man har stått ett tag så smyger kylan på underifrån. Gummit riktigt suger åt sig kylan och fungerar nästan som en kylklamp till slut. Upplever samma problem med de flesta vinterkängor. Gummit gör skorna kalla!
Det finns nog ingen känga som är helt perfekt vid låg aktivitet och kallt väder.
För mig funkar Kamik, men då är jag inte stilla så länge i kallt väder.
Har en ull sula i mina och en storlek större än normalt.
De är klumpiga, så inget man vill vandra i direkt.
Alla är vi olika när det gäller varmt/kallt.
 
Finns det några bra alternativ prismässigt mellan allt skräp som går sönder (Sorel, Meindl, Powerboots osv) och sånt som håller (Jörn/Lundhags)?

Har haft powerboots som många andra skrivit om spricker på olika ställen efter en vinter cirka. 1000 kr för en vinter. Hyfsat varm och skön för korta promenaden.

Har testat Meindl nån vinterkänga där sulan blev fuktig och iskall.

Sorel läser jag om har liknande problem som powerboots, spricker efter nån säsong och är klumpiga.

Så kanske Lundhags och Jörn egentligen inte är så dyra. Men jag är fortfarande inne på snålvägen och undrar om det finns något?

Tack
 
Jag svängde in på Docksta sko och toffelfabriksförsäljning i fredags. Undrar om ett par ullvinterkängor skulle kunna vara ett alternativ. Lär andas bra, säkert inte så bra i blötsnö. Men i minus 25 borde inte byggmaterialet vara så negativt. Oklart dock hur de klarar riktigt kallt väder.

 
Finns det några bra alternativ prismässigt mellan allt skräp som går sönder (Sorel, Meindl, Powerboots osv) och sånt som håller (Jörn/Lundhags)?

Har haft powerboots som många andra skrivit om spricker på olika ställen efter en vinter cirka. 1000 kr för en vinter. Hyfsat varm och skön för korta promenaden.

Har testat Meindl nån vinterkänga där sulan blev fuktig och iskall.

Sorel läser jag om har liknande problem som powerboots, spricker efter nån säsong och är klumpiga.

Så kanske Lundhags och Jörn egentligen inte är så dyra. Men jag är fortfarande inne på snålvägen och undrar om det finns något?

Tack
Om det inte absolut måste vara kängor med snörning: Muckboots.

Varma, ganska gåvänliga, och var bra kvalité för några år sedan åtminstone. Mina gav upp till slut men det var för att jag trampade på en spik …

Lite luriga i storlekarna och har en massa modeller att välja på, varav vissa är varmare än andra.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.