Vinterfärden-billig på bokrean

Ett litet tips. Vinterfärden av Lars Fält finns för ca 80 kr på de 2 stora nätbokhandlarna. Om nu detta inlägg ligger fel, så får gärna admin eller dyl flytta den.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Re: Recension

thureb; sa:
Du Lasse borde väl skaffa alla långfärdsskridskoböcker som finns?
Jag gillar iofs. böcker, det är en riktigt skön känsla i att bläddra i en kompetent snygg bok som handlar om ett intressant ämne. Finns det någon speciell anledning till att jag borde skaffa fler långfärdsskridskoböcker?

När det gäller skridskoböcker har jag inte hittat någon riktigt bra, en bok man utan tvekan kan rekommendera till intresserade nybörjare. Flera av de böcker jag har läst har i stort sett varit upprepningar av vad som har gett ut tidigare.

De jag har sett hjälper läsaren att ta steget från nybörjare ("betyg" 1-2) till medelgod (3). Den mycket detaljintresserade (5) kan hitta litteratur från hastighetsåkningen, eller kanske vetenskapliga artiklar om is. För oss som ligger på mellannivån (4) har jag inte hittat någon instruktionsbok som ger så mycket.

Isbedömnings-"utbildningen" på thinkice.com tror jag är den bästa jag har läst. Med två lika bra delar om åkteknink och modern räddningsteknik (olika isförhållande, allt från ensam till flera plurrade) skulle jag bli helnöjd.

Fjällboken av Claes Grundsten och Göran Palmgren ( http://www.bokus.com/b/9151838680.html ej rea 182 kr) är ett exempel på en bok som jag tveklöst kan rekomendera till alla utom de allra duktigaste. Täcker allt från sommarstugturer till vinterturer utan tält. Enkel, rak, tydlig och kompetent.

Re: Re: Recension

Lasse Nilsson; sa:
thureb; sa:
Du Lasse borde väl skaffa alla långfärdsskridskoböcker som finns?
Jag gillar iofs. böcker, det är en riktigt skön känsla i att bläddra i en kompetent snygg bok som handlar om ett intressant ämne. Finns det någon speciell anledning till att jag borde skaffa fler långfärdsskridskoböcker?

Anledningen är att en riktig entusiast bara måste skaffa allt för att inte riskera att missa något väsentligt. På motsvarande sätt var jag för 25 år sedan med på nästan alla turer i SSSk för att inte missa något.

Vetandet inom långfärdsskridskoåkningen är så omfattande att det är svårt att täcka in allt i en enda bok. Eftersom jag har medverkat i en av långfärdsskridskoböckerna så vill jag inte ge någon rangordning mellan de som finns på marknaden idag. Den jag skrivit i heter "Långfärdsåkning på skridskor" och har ISBN 92-32-32633-5 senaste upplagan är från 2001.

När isen lockar vänder sig till nybörjare medan långfärdsåkning på skridskor vänder sig till kategori 1-4.

Håller för övrigt med om att Fjällboken är utmärkt i sitt slag.

Mycket av det praktiska handlaget och utförandet lär man sig i bägge fallen bäst av erfarna skrinnare och fjällfarare. En anledning till att skaffa flera böcker är att olika författare betonar olika aspekter.

Vad det gäller utrustning och säkerhetstänkande finns det inte heller någon absolut konsensus och uppfattningarna förändras kontinuerligt.

Thure

Böcker kuriosa

Långfärdskridsko av Åke Fellbom 1970.
STF årsskrift 1914. En 4-dagarstur Enköping-Örebro-Nyköping.

Per

Re: Re: Re: Recension

thureb; sa:
Vetandet inom långfärdsskridskoåkningen är så omfattande att det är svårt att täcka in allt i en enda bok. Eftersom jag har medverkat i en av långfärdsskridskoböckerna så vill jag inte ge någon rangordning mellan de som finns på marknaden idag. Den jag skrivit i heter "Långfärdsåkning på skridskor" och har ISBN 92-32-32633-5 senaste upplagan är från 2001.

När isen lockar vänder sig till nybörjare medan långfärdsåkning på skridskor vänder sig till kategori 1-4.

Håller för övrigt med om att Fjällboken är utmärkt i sitt slag.

Mycket av det praktiska handlaget och utförandet lär man sig i bägge fallen bäst av erfarna skrinnare och fjällfarare. En anledning till att skaffa flera böcker är att olika författare betonar olika aspekter.

Vad det gäller utrustning och säkerhetstänkande finns det inte heller någon absolut konsensus och uppfattningarna förändras kontinuerligt.
Vad jag minns så är boken du medverkade i den bästa av de jag läst. Minnet av den är att den var lite spretig eftersom ni var många som skrev olika delar. Vissa delar fick enligt mig för mycket utrymme (historik och utrustning) medans andra (åkteknink, isbedömning och avancerad räddning) fick lite för lite. Man har olika smak.

För vissa aktiviter tycker jag att en riktigt bra bok + egen praktik är ett effektivt sätt att lära sig. Tex. långfärdsskridsko, fjällvandring, paddling och fotografering. Aktiviteter som efter lättlästa instruktioner kan utföras på en basnivå nivå utan orimlig fara för bestående men.

Inom andra aktiviteter, tex. bilkörning eller klättring, är riskerna så komplexa att jag vill ha handledning vid inlärningen.

Thure, tack för infon om böckerna. Du vet att jag uppskattar dina tips. Jag tror att jag låter bli att köpa någon bok i år. Nästa år kommer säkert min drömbok ut!

Edit:Ordet "avancerad" saknades på ett ställe.
[Ändrat av Lasse Nilsson 2006-02-20 kl 22:52]

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips