Vinterbad: kunskaps-tråd

Ålänning skrev: Dessutom vill jag understryka: bada aldrig ensam!

Jag ser många som gör just detta, ofta sedan många år. De vet nog vad de gör tänker jag då. Frågan är om det finns några lösningar för att höja säkerheten om de som väljer att bada själva skulle vilja det?
Knappast. Man kan inte hindra folk från att vara korkade. Även rutinerad vinterbadare kan drabbas av kramp, någon oväntad sjukdomsattack eller helt enkelt bara halka och ramla. Det är inte alltid så lätt att ta sig upp ur kallt vatten eller ge första hjälpen på sig själv.
 
Den här tråden är till för att samla kunskap om allt som har med vinterbad att göra.

Fyll gärna på med mer information eller nya infallsvinklar genom att skriva. Eller posta länkar om de tillför något nytt, beskriv då vad länken handlar om.

Efter dagar av sökning på internet är mina bästa länktips följande:

https://bygdegardarna.se/ramhall/vinterbad
Utförlig information om hur man ordnar och sköter en isvak, samt tips på hur man badar bekvämt.

https://www.kallbad.nu/kallbada-pa-ett-sakert-satt
Medicinsk information om hur kroppen kyls ner, och att kroppstemperaturen fortsätter sjunka efter badet.
Winter swimming under water 2019 - YouTube
 
En lösning för att höja säkerheten om man badar själv:

Gör en överenskommelse med någon som kan ordna så att du blir uppdragen inom en halvtimme om du inte hör av dig efter bad. Ha mobilkontakt med den personen omedelbart före och efter bad. Använd räddningsväst, dvs traditionell flytväst med krage. Andra modeller får inte användas till det här eftersom de inte håller ansiktet över vattenytan om man blir utslagen.

Den/de som är backup måste kunna dra upp dig, med hjälpmedel (vinsch) om så behövs. Slit gärna med täcke och liggunderlag. Lite kunskap om sjukvård och nedkylning (hypotermi) skadar inte. Tveka inte att ringa in förstärkning.
 
Orkar ni dra upp er badkompis ur vaken om det skulle behövas?

Vill man göra det riktigt välordnat vid en vak skulle man kunna montera en vinsch med band. De finns på de stora varuhusen för hemmafixare och bilintresserade, kostar just nu 260 – 400 kr och klarar minst 350 kg. Se bild nedan. Knyt en eller ett par öglor på bandet så att man snabbt kan koppla fast en person med kroken. Montera vinschen så att det blir en bra lutning vid uppdragning.

En annan sak man kan göra är att förvara liggunderlag och filt i närheten som alla kommer åt, exempelvis i en låda. Skriv att det är räddningsutrustning, även vinschen, så får grejerna förhoppningsvis vara ifred.

Har någon löst ovanstående på ett bra sätt eller utvecklat det ytterligare får ni gärna dela med er.

vinsch.jpg
 
Man kan ju bada från land? Dvs där man bottnar.. Bra att vara försiktig men det behöver inte vara så krångligt
Isen bildas först där det är som grundast d.v.s nära land. Vill man av någon anledning vinterbada blir man tvungen att göra hål i isen (en vak)
Där min syster bor ser kommunen till att en bakvak är öppen på helgerna så att badsugna inte själva behöver såga upp en vak.
 
Samma här. Jag badar vid en kommunal badstrand där det finns en värmestuga som vi kan köpa nyckel till och Motionsförbundet ser till att det finns en propeller som håller vattnet öppet runt trappan ner i vaken. Kommunen sköter plogning och skottning av bryggan. Det är en bit att gå för att komma till midjedjupt vatten så det skulle inte funka att gå från stranden om det är is.
 
Kletterdregg:
Det var ett bra förslag, att ha en vak på grunt vatten! (Ibland finns det en lösning alldeles framför fötterna på en.)

Alla gemensamma vakar för vinterbad i mitt område är däremot på djupt vatten. Det är ett val vinterbadarna har gjort.

När jag skev om vinschen skrev jag ”om man vill göra det riktigt välordnat”. Man måste inte alls vara så ambitiös, precis som du skriver. Båda möjligheterna finns. Jag gillar även det enkla.
 
Om det känns för kallt för att bada värmer en flytväst som har flytmaterial runt om kroppen och sitter tätt. Vattenskidvästar är ett bra exempel. Flytmaterialet ger perfekt värmeisolering även i vatten då det består av vattentäta luftbubblor med mer luft än neopren.

Kombinera gärna med neoprensockor och vanliga vinterhandskar och kanske mössa.

Ovanstående hjälper även rejält mot kylan på land före och efter doppet.

Med flytväst finns ingen risk att försvinna under isen. Man kan även släppa stegen och flyta runt i vaken med händerna fria över vattnet. Då kan flera bada samtidigt i vaken på ett smidigt sätt.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.