Vinterbad: kunskaps-tråd

Den här tråden är till för att samla kunskap om allt som har med vinterbad att göra.

Fyll gärna på med mer information eller nya infallsvinklar genom att skriva. Eller posta länkar om de tillför något nytt, beskriv då vad länken handlar om.

Efter dagar av sökning på internet är mina bästa länktips följande:

https://bygdegardarna.se/ramhall/vinterbad
Utförlig information om hur man ordnar och sköter en isvak, samt tips på hur man badar bekvämt.

https://www.kallbad.nu/kallbada-pa-ett-sakert-satt
Medicinsk information om hur kroppen kyls ner, och att kroppstemperaturen fortsätter sjunka efter badet.
 
Jag vill lägga till att det är smart att börja vinterbada redan på sommaren, då får kroppen vänja sig i takt med att vattnet blir kallare. Håller med om att ju oftare desto bättre. Jag går tre gånger i veckan.

Mitt andra tips är att försöka stanna i vattnet minst 30 sekunder med normal andning även om det känns obehagligt kallt. Ungefär då kan du börja njuta av doppet. Men som någon av länkarna säger håller jag med om att ca 2 minuter är optimalt den här tiden på året.

Mössa, tofflor och vantar hjälper, jag doppar aldrig huvudet eller händerna efter att vattnet börjat bli kallt. Och stanna kvar ute en stund efter doppet när du torkar dig, njut av att du är ute i naturen och att din kropp mår bra.

Dessutom vill jag understryka: bada aldrig ensam!
 
Sveriges radios vetenskapsradion håller med om att det saknas forskning här:

Mer om vinterbad här:

Finns några program till om vinterbad med mindre vetenskapligt fokus, sök på sverigesradio.se

/Patrik
 
Gammal trend i så fall. Jag har hållit på i många år och i Finland är det mer eller mindre en nationalsport. Man får tycka vad man vill, det passar inte alla men vi som håller på med vinterbad gillar det och det är väl bra om någon kan göra någonting som en mår bra av? Det finns forskning som visar på färre sjukdagar, bättre mentala hälsa och andra positiva effekter. Gott så!

Kan vi hålla oss till tipsen nu?
 
Ett tips som inte står i den första länken som annars tar upp det mesta av det praktiska är:

Vid användning av lös metallstege ner i vaken, säkra stegen med t.ex. rep så att den inte kan glida ner på botten och bli en fälla för de som inte kan ta sig upp utan stege.
 
Ålänning skrev: Dessutom vill jag understryka: bada aldrig ensam!

Jag ser många som gör just detta, ofta sedan många år. De vet nog vad de gör tänker jag då. Frågan är om det finns några lösningar för att höja säkerheten om de som väljer att bada själva skulle vilja det?
 
Gränsen för vinterbad är att korsa större vattendrag i fjällen och känsel försvinner i fötter och man slår imot stenar och om man ej har skor skadar sig.
Hjälper med att kyla av fötter och ben på våren i en sjö eller stor balja eller i badkar före en vandring där man vet att det ingår några långa kalla vad får man börja med detta.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.