Vinter underquilt till hängmatta på sommaren?

Jag hörde nån som påstod att han kunde sova med en extremt tjock dun underquilt för vintertid på sommaren, och då trots att quilten är fastsyd på hängmattan, om han inte använder en överquilt. Nån som provat det?

Eller vet ni hur det är med en vanlig vinter underquilt som inte är fastsyd på sommaren? Jag tänker man borde kunna lämna sidorna öppna på sommaren och ha en tunn överquilt?

Kan man leva med en tjock vinter underquilt på sommaren är alltså frågan?

Efter lite sökande har jag kommit fram till att det verkar fullt möjligt.
Du har säkert kommit fram till en riktig slutsats. Isolering är isolering dvs. den isolerar även mot värme som kommer utifrån. Värmen stiger uppåt så om du släpper ut värmen från din kropp (genom att inte ha en överquilt som stänger in värmen) så borde du kunna få ett behagligt klimat.

ååh

Avstängd
ja e det en tropisk natt behöver man ju sällan mer än lakan över sig och nåt isolerande under. varmaste liggunderlag/quilt behöver inte jag då iaf.

Aktuellt

På turskidor mellan stugor – ny bok guidar till svenska fjällen

I över 30 år har Oskar Karlin skidat mellan stugor i den svenska fjällvärlden. Nu har han samlat kunskaper, råd och tips i en 400 sidor tjock bok.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn ”Turskidåkning” av Oskar Karlin!

Med sin nya bok vill Oskar Karlin inspirera fler att upptäcka den svenska fjällvärlden på turskidor. Här har du chansen att vinna boken!

”När isen ligger i skärgården släpper jag allt”

I mitten av november lade sig de första skridskoisarna i Stockholm. Vi har pratat med Pamina Falck, kommunikationsansvarig på SSSK, om säsongstarten.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips